ШАНОВНІ ВЧИТЕЛІ! Сьогодні не можна уявити собі ні життя без комп’ютера, ні шкільне навчання без мультимедійних засобів. Не сприймають сучасні школярі паперових таблиць - і все тут! Невимовно важко навчати дітей і підлітків, кожен з яких на сто років обігнав тебе щодо вміння порозумітися з комп’ютерною технікою. Та в тому-то й головна родзинка комп’ютера, що оволодіти ним може будь- хто будь-коли і без жодних обмежень! Саме через те пропонуємо вам мультимедійний посібник- конструктор. Усі елементи поданих у ньому таблиць і схем можна копіювати, pоз’єднувати й поєднувати, виявляючи в таких варіаціях власне розуміння змісту навчання мови та не зраджуючи власним естетичним смакам. Сконструйовані таким чином наочні засоби навчання можна за допомогою мультимедійного проектора “виводити” на екрані чи на мультимедійній дошці, а ще як роздавальний матеріал роздруковувати на принтері.
ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ КОМУ НЕ СТАВЛЯТЬ ПОЄДНАНІ НЕПОВТОРЮВАНИМИ СПОЛУЧНИКАМИ Із хати виходжу і йду за околицю. В.Гетьман. НЕ ПОЄДНАНІ СПОЛУЧНИКАМИ ПОЄДНАНІ ПРОТИСТАВНИМИ СПОЛУЧНИКАМИ А, АЛЕ, ТА ПОЄДНАНІ ПОВТОРЮВАНИМИ СПОЛУЧНИКАМИ Сестра відійде, усміхнеться Г.Чубач. Усе пішло у свій не весняний, а осінній цвіт. Є.Гуцало. Були і річка, і дорога. В.Черепков КОМУ СТАВЛЯТЬ РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ОДНОРІДНИХ ЧЛЕНАХ РЕЧЕННЯ
ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ УС – УЗАГАЛЬНЮВАЛЬНЕ СЛОВО ОЧР – ОДНОРІДНИЙ ЧЛЕН РЕЧЕННЯ СХЕМА РЕЧЕННЯ Ясніли осінні квіти: айстри, гвоздики, королів цвіт. (С. Васильченко) : , , . Лози, кручі, ліс – усе блищить. (О.Довженко). , , - . УС УС ОЧР ОЧР ОЧР ОЧР ОЧР ОЧР РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ УЗАГАЛЬНЮВАЛЬНИХ СЛОВАХ
ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ - звертання СХЕМА РЕЧЕННЯ Бабусенько! Скажи мені, де я? (Т.Шевченко). Мамо, ви чуєте? (А.Малишко). Не забудь, мій сину, жнивне поле (П.Перебийніс). Вставайте, батьку(В.Затуливітер). Ти чого задивився, юначе? (З.Кучерява). ЗВ РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ЗВЕРТАННІ …......,...... ? (!) ЗВ ….……, ….. ! ……(?) (!) ,..…,…(?) (!) ЗВ , ….. .(?) (!) ЗВ ЗВ ….. ЗВ .
ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ КОМУ СТАВЛЯТЬ, ЯКЩО СХЕМА РЕЧЕННЯ частини складного речення з’єднанні без сполучника; , частини складного речення, з’єднані сполучником і, та, а, але, .проте, однак, чи, що, щоб, бо, тому що та ін. або сполучним словом коли, який, хто, де та ін. ,ТА КОМА МІЖ ЧАСТИНАМИ СКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ
ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ - ПРЯМА МОВА -СЛОВА АВТОРА СХЕМА Я попросила в землі: “Дай мені квітку з поля”(М.Чумарна). : “ ”. Сурмлять ранкові голуби:“Життя люби!”(Д.Кремінь). : “ !” Я думав: “Де ж я прихилюсь?” (Т.Шевченко). : “ ?” “Спинись”, - кажу собі (Л.Процик). “ ”,- . “Добрий вечір!” – кажіть урочисто (Г.Чубач). “ !”- . “Що приніс мені сьогодні, тату?”- радісно питає дитинча (Д.Луценко). “ ?”- . ПМ СА РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В РЕЧЕННЯХ З ПРЯМОЮ МОВОЮ ПМ СА ПМ СА ПМ СА СА ПМ ПМ ПМ СА СА
ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ - РЕПЛІКА - СЛОВА АВТОРА СХЕМА Учитель каже Миколі: - Ти знову спізнився. : - . (!?) - На мене напали озброєні бандити, - пояснює той. - , - . - Що вони у тебе забрали?- лякається вчитель. - ? - . - Домашнє завдання! – бідкається Миколка. - ! - . РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ДІАЛОЗІ РД СА РД СА СА СА СА РД РД РД
БУКВЕНІ НЕБУКВЕНІ вибір написання слова (певної букви) з ряду можливих варіантів за умови однакової вимови написання слів разом, окремо, через дефіс, апостроф, перенос слів, скорочення слів ЧЕРГОВИЙ, БОРОТЬБА, СПИТАТИ НЕХУВАТИ, СУЗІР’Я, СИНЬО-ЖОВТИЙ ОРФОГРАМИ БУКВЕНІ ТА НЕБУКВЕНІ ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ
ДІЄСЛОВО ВИДИ ДІЄСЛОВА ДІЄСЛОВО МАЄ ДВА ВИДИ ДЕЯКІ ДІЄСЛОВА МАЮТЬ ВИДОВІ ПАРИ: ДІЄСЛОВА ДОКОНАНОГО ВИДУ означають вже завершену дію та відповідають на питання що зробити? що зробив? що зроблю? ДІЄСЛОВА НЕДОКОНАНОГО ВИДУ означають дію, незавершену, необмежену в часі та відповідають на питання що робити? що робив? що роблю? що буду робити? що робитиму?