Консультація для батьків
Формування уявлень про час у дітей
старшого дошкільного віку.
Укладач Фурдуй В.В.
Сучасні умови праці вимагають від людини вміння стежити за часом в процесі діяльності, розподіляти її в часі, реагувати на різні сигнали з певною швидкістю і через задані тимчасові інтервали, прискорювати або уповільнювати темп своєї діяльності, раціонально використовувати час. У всіх видах діяльності людини, так чи інакше, потрібно орієнтація в часі, почуття часу. У свою чергу почуття часу спонукає людину бути організованим, зібраним, допомагає берегти час, більш раціонально його використовувати, бути точним. Час є регулятором не тільки різних видів діяльності, а й соціальних відносин людини.
До всіх цих вимог, які пред'явить дитині школа, треба готувати ще в дошкільному віці. Для цього перш за все необхідно розвивати у дітей почуття часу - вміння визначати і відчувати певні відрізки часу. Для кращого розуміння ми створили в закладі міні-музей годинників.
Факторами, на підставі яких формується почуття часу, є:
• Знання тимчасових еталонів (узагальнене уявлення про них). Для того щоб дитина могла зрозуміти, про яку часову тривалість їй говорять, або визначити самостійно тривалість тимчасового інтервалу, вона повинна знати міри часу на годиннику і навчитися користуватися годинником.
• Проживання - відчуття дітьми тривалості часових інтервалів. Для цього необхідно організувати різноманітну діяльність дітей в межах певних часових відрізків. Це дасть можливість встигнути зробити за той чи інший його відрізок. І це, послужить основою формування вміння планувати свою діяльність в часі, тобто вибирати обсяг роботи відповідно відведеного на неї часу.
• Розвиток у дітей уміння оцінювати часові інтервали без годинника, на основі почуття часу. Контроль з боку дорослих допоможе їм удосконалювати адекватність оцінок, він необхідний як підкріплення при виробленні навичок орієнтування в часі.
• Уміння регулювати і планувати діяльність у часі створює основу для розвитку таких якостей особистості, як організованість, зібраність, цілеспрямованість, точність, необхідних дитині при навчанні в школі і в повсякденному житті. Питання, як навчити дитину почуттю часу, спочатку може здатися багатьом батькам дуже складним, тому потрібно зацікавлювати дитину, навчати граючи і "розтягнуто" в часовому проміжку, то ще в дошкільному віці можна навчити малюка добре розуміти, що таке час і навіщо він потрібний всім людям.
• Розуміння часу, або впізнавання часу - це навичка, якій дитина повинна навчатися поступово. Тут і там, вдома і на вулиці малюк буде чути від мами, тата і від інших людей слова і міркування на тему "час". Наприклад, про хвилини і години, про сьогодні і вчора, про те, що рано і пізно, про літо і зиму. Якщо зараз ви запитайте себе про те, коли ж і як ви навчилися розбиратися в годинах і визначати час доби, то, швидше за все, ви на це питання однозначної відповіді не дасте. Зрозумілим є те, що без цієї навички наше життя неможливе.
Як навчити дитину розуміти час?
Час абстрактний. Його не можна ні побачити, ні помацати, ні понюхати. Для дитини-дошкільника оволодіння умінням орієнтуватися в часі дається вельми складно. Це викликано особливостями розвитку розумових операцій, які складаються в домінуванні наочних видів мислення над логічним. Коли варто починати навчати дитину визначенням часу? Оптимальний вік для процесу навчання - це період від старшого дошкільного до молодшого шкільного віку. Однак, потрібно створювати підготовчі умови для оволодіння дитиною цим життєво необхідним умінням. Як навчити дитину визначенням часу? Не варто починати навчання визначенню часу доби відразу з детального вивчення циферблата. Це нічого позитивного не принесе.
Вчимося визначати пору року і місяць
Наступним етапом в розумінні дитиною часу виступає ознайомлення з порами року і місяцями. В першу чергу, слід починати навчання тоді, коли дитина вже усвідомлює, що таке спека і холод, орієнтується в природних змінах. Є кілька способів для успішного навчання. Можна разом з дитиною зробити карту пір року, на якій відобразити всі місяці картинками. Спільне дозвілля послужить не тільки навчальним методом, але і хорошим розвагою.
На такій своєрідній карті необхідно відобразити особливості кожного місяця, щоб дитина бачила і змогла згодом асоціювати, наприклад, вересень зі школою, а грудень - з Новим роком.
У книжкових магазинах ви знайдете багатий асортимент наочної навчальної дитячої літератури. Яскраві барвисті ілюстрації допоможуть дитині краще запам'ятати кожен місяць року. Завдання виконуються в ігровій формі, що допомагає дитині краще засвоїти і закріпити інформацію.
Домашні театралізовані вистави послужать хорошу службу в розумінні і запам'ятовуванні навколишнього світу. Інсценують, наприклад, казку «Дванадцять місяців». Крім того, різні загадки, віршики та пісеньки про місяці року не тільки розважать малюка, але і потренують його пам'ять.
Поезія відповідної тематики і «картинна галерея», намальована самою дитиною допоможуть в нелегкому запам'ятовуванні всіх місяців року. Ви можете запропонувати дитині зобразити кожен місяць, а потім разом встановити правильність малюнків.
Вчимося розрізняти час по циферблату
Якщо дитина успішно засвоїла пори року і частини доби, настав час переходити до власне поняття і визначення часу. Цю "науку" раціональніше почати з дитиною, коли вона знає цифри. І коли рахунок для неї не є проблемою. Тобто років до п'яти - п'яти з половиною. Для ваших уроків слід використовувати не справжній годинник, а іграшкові або саморобні, з трьома стрілками (картонна модель годинника) і цифрами - арабськими (1,2,3 і так далі, до 12), які можна виготовити разом з дитиною. Необхідно, щоб циферблатні стрілки на цьому годиннику легко крутилися. Спочатку слід розібратися зі стрілками.
Етап перший - знайомство з секундою стрілкою
На прикладі будильника з секундною стрілкою, найпростіше пояснити дитині, що означає секунда. Потрібно сказати, що це мить, коли, наприклад, плеснеш в долоньки. Нехай дитина при кожному переміщенні стрілки плескає.
Коли стрілка опише ціле коло, значить, пройшла хвилина. Обов'язково слід дати зрозуміти, що хвилина складається з 60 секунд. Залучіть увагу дитини до відмінностей між стрілками: годинна стрілка коротка і широка, а хвилинна - довга і вузька.
Етап другий - знайомство з часом
Починаємо з визначення годин. На картонному макеті-циферблаті потрібно поставити велику стрілку на 12, а маленькою відраховувати години по порядку - 1, 2, 3, 4 години і далі, обов'язково акцентуючи увагу малюка на те, що правильний рух стрілки - по колу справа наліво. Треба неодмінно дати поняття про те, що велика стрілка рухається набагато повільніше, ніж секундна. І, коли вона повністю описує коло, проходить одну годину. На перших порах не варто вводити хвилини, нехай малюк навчиться розбиратися в годинах. Після пояснення слід виконати вправи: попросити малюка показати конкретний час, визначити час, представлений на циферблаті і ін. Зазвичай, діти швидко засвоюють таку інформацію і можуть за завданням батьків виставити години на іграшковому циферблаті. Якщо ваша дитина засвоїла дану інформацію, переходимо до вивчення хвилин.
Етап третій - знайомство з хвилиною
Тепер на циферблаті можна накреслити рисочки для позначення хвилин, причому 12 довших і жирних - під кожною годиною, по 4 коротших звичайних - в їх проміжках.
Виставляючи стрілки на макеті, потрібно дати поняття, як визначають по годинах проміжок часу в 5 хвилин і в 1 хвилину. Поясніть дитині наступне: якщо годинникова стрілка вказує рівно, наприклад, на три години, то хвилинна стрілка розташована на позначці «дванадцять», а якщо хвилинна стрілка влаштувалася на позначці «шість», значить це половина години. Закріпіть нові знання малюка в вправах. Після цього переходьте до нового поясненню. Дайте дитині загальну інформацію, що в одній годині - 60 хвилин. На годиннику зображені 5, 10, 15, 20 тощо хвилин. Переміщаючи стрілки, не забувайте називати правильний час, представлений на циферблаті.
Після закріпіть нові знання на практиці, виконавши з дитиною ряд вправ. У перший раз треба зобразити на циферблаті і говорити, наприклад, так: "На даний момент 1 година 15 хвилин", а не "Зараз чверть на другу" або так: "на даний момент 6 годин 45 хвилин", а не "Зараз без чверті сім". Поняття чверті для дитини трохи складніше, тому поспішати з ним не варто. Введення понять «чверть», «дванадцять хвилин на восьму», «півтори години» і тощо є досить складним для неї. Слід трохи почекати. Пішовши до школи і ставши трохи старшим і досвідченішим, малюк швидко засвоїть ще невідомі йому тимчасові терміни і поняття. Дитині дуже сподобається возитися з макетом, показувати різні значення часу і промовляти їх вголос для дорослого. Через деякий час можна буде ускладнити завдання і попросити дитину назвати, скільки пройде хвилин, якщо хвилинна стрілка, наприклад, пройде від цифри 5 до цифри 9.
Звичайно, багато тат і мам почнуть протестувати. Річ у тім, навіщо дитині знати годинник з циферблатом, якщо практично скрізь вже використовують електронний годинник із зазначенням всього-на-всього чотирьох цифр? На захист годин традиційного формату можна сказати, що циферблат допомагає бачити минуле і майбутнє майже в один момент, тоді як на цифрових годинниках видно тільки сьогодення.
1