Консультація для батьків "Як навчити дитину читати"

Про матеріал
Багатьох батьків цікавлять питання, як навчити дитину читати, як зробити так, щоб дитина полюбила книжки. Примусити дітей полюбити книги та процес читання неможливо. Але ми всі дорослі розуміємо, що читання відіграє важливу роль в розвитку дітей. Тому батьки повинні знати, які існують сучасні й класичні підходи до навчання дітей читанню і віддати перевагу тому підходу, який більше їм підходить. Всі рекомендації та поради викладені в цій консультації, пройшли перевірку практикою досвідчених вчителів-логопедів, їх з легкістю можуть використовувати батьки, навчаючи дитину читати в домашніх умовах.
Перегляд файлу

             Що таке навичка читання та

як визначити рівень її сформованості у дитини?

Навичка читання складається з двох компонентів: розуміння змісту прочитаного й техніка читання, яка забезпечує розуміння. Техніка читання включає в себе такі поняття: спосіб, темп, правильність, виразність читання.

Важливим компонентом техніки читання є  його спосіб. Виділяють такі способи читання:

  •                 по буквах;
  •                 складове;
  •                 цілими словами;
  •                 групами слів.

Перший спосіб – неефективний. Дітей необхідно стимулювати до поскладового читання та по можливості до більш швидкого переходу до читання цілими словами й групами слів.

Темп читання залежить від способу й впливає на рівень розуміння прочитаного. Темп читання 20-30 слів/хв. дозволяє дитині розуміти в процесі самостійного читання тільки окремі слова. Як правило, діти, з таким темпом читання не можуть переказати зміст прочитаного. В кращому випадку вони можуть відповісти на деякі питання. Темп читання 40 слів/хв. дозволяє розуміти текст на рівні речень. Дитина розуміє про кого прочитала, що трапилось з героями, де відбуваються події. Темп читання 60 слів/хв. дозволяє не тільки відтворити фактичний зміст твору, а й відповісти на питання, чому трапилась така подія. Темп читання 90 слів/хв. і більше забезпечує змістовне розуміння прочитаного, дозволяє визначити відношення автора до описаних у творі подій.

 

Орієнтовні норми розвитку темпу читання для дітей молодшого шкільного віку.

Види читання

півріччя

1 клас

2 клас

3 клас

4 клас

Читання вголос

Перше

-----

25-35

50-60

75-85

Друге

20-30

40-50

60-75

85-95

Читання про себе

Перше

----

30-35

60-80

110-120

Друге

25-35

40-60

90-100

120-140

 

Щоб вдома визначити темп читання дитини вголос, необхідно непомітно для неї під час читання визначити кількість слів, які вона прочитала протягом хвилини. Важливо починати замір не з початку читання, а пізніше. Для цього дорослий виділяє для себе й запам’ятовує яке-небудь слово, яке буде визначати початок заміру, а потім по закінченню хвилини запам’ятовує слово, що буде означати кінець заміру. Після того як дитина повністю прочитала текст, дорослий підраховує кількість слів, включаючи займенники й сполучники. Обов’язково необхідно перевірити рівень розуміння прочитаного (попросити дитину переказати прочитане або відповісти на запитання за змістом прочитаного).

Правильність читання виявляється в тому, що дитина:

  1.               не допускає помилок заміни, пропусків, перестановок, додавання букв;
  2.               правильно визначає наголос у словах, багаторазово не перечитує окремі склади, слова, речення.

Виразність читання – це вміння інтонаційно правильно (відповідно до синтаксичних знаків) відтворювати текст твору.

 

 

 

Як працювати над вдосконаленням навички читання вдома?

Для читача-початківця саме технічна сторона процесу читання є найбільш складною. Її недостатній розвиток не дає можливості отримувати задоволення від процесу читання, тому що заважає розумінню тексту прочитаного. Для цього необхідна цілеспрямована, систематична робота, центром якої є позитивне ставлення дитини до процесу читання. Задача дорослого – кожну нову зустріч з книгою перетворити в цікаву, приємну подію в житті дитини.

Ось деякі поради:

  •                 Успіх у формуванні навички читання залежить від рівня мовленнєвого розвитку дитини. Тому необхідно вправляти дитину в правильній та чіткій вимові звуків (багаторазове повторення чистомовок та скоромовок).

Поповнювати словниковий запас дитини (під час систематичного спілкування дорослого з дитиною, в процесі бесід, читання та обговорення художніх творів).

  •                 Залучати дитину до читання необхідно тоді, коли вона не втомлена й позитивно налаштована на спільну діяльність з дорослим.
  •                 Вправляння в читанні повинні бути систематичними. Їх тривалість, особливо на початку навчання, не повинна перевищувати 10-15 хвилин. Краще почитати по 10 хв. тричі на день, ніж 30 хв. підряд.
  •                 Необхідно використовувати прийом спільного читання твору. Читання починає дорослий. Потім зупиняється й каже про те, що втомився, і пропонує продовжити читання дитині. Через деякий час знову продовжує читання дорослий, потім дитина й т.д.
  •                 Щоб підвищити темп читання треба використовувати прийом багаторазового читання твору. Дорослий може запропонувати дитині позмагатися з самим собою. Дитина починає читати текст , дорослий слідкує за часом, коли спливає 1-2 хв., дорослий зупиняє дитину й олівцем робить помітку місця зупинки. Після невеликої паузи дитина пвторно читає текст. Через 1-2 хв. робить зупинку та впевнюється в тому, що прочитала краще.

Прискорити темп дозволяє також вправи, спрямовані на розширення поля читання (вправи на розвиток розподілу та переключення уваги). В цьому можуть допомогти таблиці Шульте, складові та словесні піраміди.

 

Таблиці Шульте

15

6

16

9

14

1

3

20

24

2

18

22

10

21

12

17

11

23

5

25

7

4

13

19

8

Дитина фіксує зір на середній клітці таблиці та не переміщуючи погляд за допомогою указки показує й називає за порядком числа від 1 до 25. Порядок розташування чисел у таблиці можна змінювати.

 

Складові піраміди

М    А

Т                        Е

Д                                       О

С                                                     И

Л                                                                    Я

 

МО    РЕ

РУ                            КА

ПАР                                             ТА

ШКО                                                               ЛА

СЛИ                                                                                  ВА

 

Дитина повинна зафіксувати поглядом середню лінію пірамідки й, не переміщуючи погляду, зєднати та прочитати утворені склади, слова.

 

Словесна пірамідка

СОМ

ГІЛКА

ЧЕРЕШНЯ

ГОДИННИКИ

КОНСТРУКТОР

БАБУСИНА КАЗКА

Пірамідка закривається білим аркушем паперу. Аркуш поступово двигаємо донизу, відкриваючи перше слово. Дитина читає його, потім відкриваємо друге слово, і дитині необхідно прочитати перше й друге слова і т.д. Завдяки цій вправі розширюється кут зору як по горизонталі, так і по вертикалі.

 Такі пірамідки можна знайти в художній літературі, наприклад, у «Стихах-теплоходе» Е.Утетлеулова у перекладі з казахської Ю.Кушака.

Это

Дым

Голубой.

Он летит

За трубой.

Ну, а вот –

Теплоход.

Капитан

Глядит вперед.

В белой рубке капитан

Озирает океан.

За бортом сверкают чайки, блещет неба синева,

И разносятся из рубки капитанские слова:

- Все матросы – по местам!

Подплываем к островам!

Самый, самый, самый, полный,

А вот это волны, волны…

Прискорити темп читання дозволяє й вправа з лінійкою. Лінійка закриває раніше прочитане слово. Ця вправа використовується з метою попередження повторного перечитування одного й того ж самого слова.. Лінійка пересувається далі лише в тому випадку, коли дитина зрозуміла слово. Ця вправа може використовуватися як під час читання окремих слів, так і під час читання речень та зв’язних текстів.

  •                 Дитина повинна навчитися читати не тільки вголос, а й мовчки, тому необхідно використовувати вправи у читанні мовчки. Наприклад, дитина повинна швидко продивитися записані слова й вголос назвати лише ті, які позначають назви тварин, рослин, меблів тощо.
  •                 Важливим напрямом роботи по удосконаленню навика читання є відпрацювання виразності. В цьому допоможуть інтонаційні вправи, наприклад, багаторазове повторення одного й того ж самого речення з різною інтонацією (радості, суму тощо).

Особливе місце в удосконаленні навички виразного читання має розучування й відтворення віршів напам’ять.

«Червоно-чорний»

Мета: тренування переключення та розподілу уваги.

Опис вправи: в основі цієї вправи лежить психодіагностичний тест «Червоно-чорна таблиця». Спочатку для заняття використовувалися таблиці з числами чорного і червоного кольорів, порядок яких постійно змінювався, але порядок роботи залишався незмінним:

1 етап – розглянути таблицю та знайти за порядком всі числа чорного кольору від 1 до 12;

2 етап – розглянути таблицю та знайти всі числа у зворотному порядку від 12 до 1;

3 етап – необхідно по черзі шукати числа чорного кольору в прямому порядку від 1 до 12, а числа червоного кольору у зворотному порядку від 12 до 1.

Після того, як діти почали на достатньому рівні справлятися з даною кількістю чисел, їх кількість збільшувалася до 16, а потім до 24 (чорні від 1 до 24, червоні від 1 до24).

Далі числа замінювалися на букви: чорні виписувалися за абеткою, а червоні  - в зворотному порядку. Спочатку таблиця складалася з 9–16 клітинок.

Наступним етапом, коли діти успішно почали справлятися з наступними таблицями, завдання ускладнювалося. Дітям необхідно було знайти на запропонованій таблиці червоні та чорні числа поперемінно й записувати лише букви, що відповідають цим числам (червоні числа необхідно знаходити в убутному порядку, а чорні – в зростаючому). Так само, як і в попередніх завданнях, спочатку запропоновані таблиці містили не більше 13 чорних пар чисел – букв та 12 червоних пар чисел – букв. Робота виконувалася наступним чином:

Червона цифра 12, пишемо букву Р, потім чорна цифра 1, пишемо букву В, далі червона цифра 11, пишемо букву И, чорна цифра 2, пишемо букву Н…

І знову, коли діти починали успішно справлятися з даною кількістю пар букв – чисел, їх кількість збільшувалася до 24 червоних та чорних пар чисел – букв.

Таблиця до завдання «Червоно-чорні пари»

3-А

11-И

4-С

6-Г

10-Б

5-М

8-Е

2-Н

9-К

4-Ф

12-Р

1-В

8-Ч

8-М

7-Н

7-Ф

5-Б

11-Л

2-Т

10-Е

9-А

3-К

1-В

6-Х

12-И

 


СПИСОК

ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1.               Исправление недостатков произношения, чтения и письма учащихся: Выпуск 2 / Г.А. Каше, Р.И. Шуйфер, Н.А. Никашина, Э.А. Евлахова./ Под ред. Р.Е.Левиной. – М.: Учпедгиз, 1960.
  2.               Лалаева Р.И, Венедиктова Л.В. Диагностика и коррекция нарушений чтения и письма у младших школьников: Учебно-методическое пособие. – СПб.: Изд-во «СОЮЗ», 2001.
  3.               Игры, которые учат детей читать / Д.ССилберг; пер.з англ.. Т.І.Попова. – Мінськ: Попурі, 2013.
  4.               Как научить ребенка читать и писать / Марина Полякова. – М.: Айрис-прес, 2010.
  5.               Как помочь младшему школьнику по чтению / А.А.Ємець, О.Н.Коваленко, М.В.Коченгіна. – Харків: Вид-во «Ранок», 2011

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сиротченко Наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
1 грудня 2019
Переглядів
2269
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку