Консультація для педагогів
Методика Овіда Декролі -
нова технологія навчання ранньому читання дітей
Навчитися читати – не найголовніше завдання для дошкільняти, проте за бажанням дітей та батьків уже в цьому віці можна розпочинати навчання елементів грамоти. Процес навчання читання має бути цікавим і легким для дітей, що сприятиме загальному розвитку дитини: інтелекту, мовленню, дрібної моторики, словниковому запасу, сприйняттю, розшеренню уявлень про світ.
Мета навчання ранньому читанню.
Переваги навчання ранньому читанню.
Основою педагогічної технології Ж.-О. Декролі є принцип антропоцентризму, який наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст.. сприяв новому осмисленню поняття "виховання". Відповідно до нього виховання розглядалось як процес розвитку дитини, що враховує її індивідуальні потреби, можливості, мотиви та інтереси. Декролі проголосив дитину центром своєї системи навчання і виховання: "Я маю на меті створити зв'язок між всіма науками, примусити їх зійтися в одному центрі. Цей центр – дитина, до якого все сходиться, від якого все розходиться".
Гру Декролі розглядав як творчу діяльність дитини і невід’ємну частину навчального процесу. Він використовував у дидактичних іграх предмети навколишнього світу, що дало змогу розглядати їх одним із способів класифікації., повторення і закріплення отриманих вражень, знань, умінь, наблизити їх до життєвого досвіду дітей. Ігри з грамоти також розроблені на основі принципу "парності" і спрямовані на підготовку дитини до читання та письма, на формування у дітей умінь звукового аналізу слова, узгодження частин мови, синтактичного розбору речення. Декролі вважав, що процес навчання потрібно максимально унаочнити: « Мати вчить дитину розмовляти не звуками і буквами, а словами і коротенькими фразами». Тому кожен предмет він позначав карткою: біля стола – картка «стіл», біля вікна «вікно».
Рекомендації щодо організації роботи з дошкільниками
по ранньому читанню
Організована нами гурткова робота по навчанню ранньому читанню розрахована на дітей від 3 до 6 років. Рівень складності завдань, пропоновані види діяльності, темп виконання завдань складені з урахуванням вікових особливостей дітей певного віку.
П’ятирічний досвід роботи з даного питання доводить, що оптимальна форма роботи з дітьми - гурток «Раннє читання». Його робота організована як ігри у другу половину дня, де вивчається новий матеріал, а у же в наступні дні ( на заняттях, на прогулянках і т.д.) новий матеріал закріплюється. Таким чином ми інтегрували раннє читання у всі види діяльності дошкільників.
Тривалість занять не повинна перевищувати 10-20 хвилин для 4-річних дітей і 20-30 хвилин – для 5-6-річних. Заняття можна проводити як групові, так й індивідуальні. Оптимальною для роботи в групі кількість дітей може коливатися від 10 до 15 осіб. Якщо кількість дітей у групі велика, варто заняття проводити підгрупами. Такий підхід обумовлений необхідністю приділити увагу кожній дитині під час виконання завдання, а чим більша кількість дітей, тим важче це зробити педагогу.
Результативність занять буде вищою, якщо процес навчання читання супровод-жуватиметься позитивними емоціями. Інакше діти швидко стомлюватимуться, відчуватимуть дискомфорт, труднощі тощо.
Одним з результатів нашої роботи стали «Золоті правила» для педагога щодо організації гурткової роботи з раннього читання :
В своїй роботі ми застосовуємо певний алгоритм проведення заняття гуртка «Раннє читання»:
1. Виконуємо з дітьми вправи для губ або язика. Якщо деякі дошкільнята ще не вимовляють звуки або вимовляють їх неправильно, ці вправи допоможуть підготувати мовний апарат до вимови звуків.
2. Розглядаємо і читаємо нове слово. Повторюємо раніше вивчені слова.
3. Знайомимо із характеристикою звуку : який він - голосний або приголосний , твердий або м'який, дзвінкий або глухий. Спираємося на тактильний, слуховий, зоровий і руховий аналізатори при знайомстві з характеристиками звуку.
4. Застосовуємо ігри з новим звуком, що розвивають мовний слух (фонемне сприйняття, аналіз, синтез). Використовуючи ці ігри, педагог готує мовний слух дошкільнят до засвоєння навичок читання.
4. Вводимо графічний образ звуку - букву.
5. Зауважимо: для дошкільнят важливішим є запам’ятовування звуків, а не літер, оскільки малюк, побачивши, скажімо, зображення літери Б, має сказати [б], а не [бе], і відповідно [в], а не [ве], [г], а не [ге] тощо. А алфавітні назви літер дитина вже без проблем вивчить у школі, коли ознайомлюватиметься з абеткою.
6. Закріплюємо образ букви та слова.
1