»
Організація роботи щодо формування соціальної та фінансової освіти дошкільників буде успішною, якщо створити відповідне предметно-розвивальне середовище.
Предметно-розвивальне середовище включає в себе різноманітність предметів, об'єктів соціальної дійсності (в нашому випадку економічної, соціальної).
Створення такого середовища необхідно дітям перш за все тому, що воно виконує інформативну функцію кожен предмет несе певні відомості про економіку, фінанси, довкілля, стає засобом передачі соціального досвіду, що впливаючи на емоції дітей, спонукає їх до діяльності [9, с. 407].
Спираючись на дослідження В.Петровського, при побудові предметно-розвивального середовища необхідно дотримуватися наступних завдань:
-
статичність та рухливість предметного оточення (з одного боку, необхідна сталість і незмінність елементів середовища, а з іншого в проекті середовища повинна бути закладена можливість її змінити, щоб педагог міг заздалегідь змоделювати ситуацію сюжетно-дидактичних ігор, надати набір функціонально ігрових предметів, які допомагають малюку реалізувати прагнення до творчого моделювання ігрової ситуації, навколишнього середовища);
-
гнучкість ізолювання предметно-розвивального оточення (середовище будується так, щоб діти могли вільно, легко трансформувати обладнання, предмети з умовно виділених куточків в будь-яку частину групового приміщення);
-
комфортність предметно-просторового середовища (оточення і планування повинні бути такими, щоб кожна дитина могла знайти місце, зручне для занять. Безпека досягається завдяки використанню м'якого будівельного матеріалу з поролону, обшитого шкірою, інструментів з гуми і м'якого пластику);
-
відкритість-закритість предметно-розвивального середовища (допомагає заглянути в розмежування зовнішнього і внутрішнього світу);
-
здатність предметно-розвивального середовища забезпечити розвиток статевих відмінностей (необхідні предмети, що стимулюють належність дитини до певної статі).
Виходячи з цих положень предметно-розвивальне середовище повинне включати предмети, що відображають зміст різних сфер економіки: соціально-економічної, виробничо-технологічної, товарно-грошової, бізнес, морально-етичної, юридичної тощо [2,с. 32].
Зони предметно-розвивального середовища:
-
інформаційна зона (твори художньої літератури економічного змісту для дітей дошкільного віку, економічні казки, герої художніх творів, економічні «всезнайки», економічні приказки, прислів'я, моделі товарів, послуг, бюджету, витрат тощо);
-
цікава економічна зона (кросворди, лабіринти, головоломки, піктограми, мнемо таблиці, цікаві економічні завдання, ребуси тощо);
-
практично-економічна зона (дидактичні ігри з економічним змістом, іграшки-предмети для організації таких сюжетно-рольових ігор, як «Банк», «Аукціон», «Біржа», «Іграшкова фабрика», «Універсам», «Рекламне агентство» тощо; набори різних матеріалів інструментів, ігрові модулі (для приготування їжі, ремонт одягу, виготовлення іграшок тощо); моделі грошових знаків, різних видів валюти тощо) [4, с. 58].
Предметно-розвивальне середовище є необхідною умовою для успішного формування соціально-фінансової грамотності дошкільників.