Консультація для вихователів ДНЗ: "Нові форми проведення ранкової гімнастики"

Про матеріал
Структура стандартної ранкової гімнастики та сучасні підходи до неї, для зацікавленості дітей до фізичних вправ. Особливості педагогічного супроводу в кожній віковій групі (рекомендації для педагогів).
Перегляд файлу

     Ранкова гімнастика потрібна не лише для пробудження фізичних сил організму. У закладах дошкільної освіти це насамперед особливо організоване спілкування дітей у процесі рухової діяльності. Цей фізкультурно-оздоровчий захід:

  • підвищує емоційний тонус дітей як результат «м’язової радості» від виконання рухів разом з іншими дітьми;
  • знімає психологічне навантаження від розлуки з батьками;
  • концентрує увагу;
  • покращує поведінку.

     Рухова розминка, чіткий ритм та фізична активність «заряджають» дитину позитивними емоціями, налаштовують її на весь прийдешній день життя в колективі однолітків.

     Щоб ранкова гімнастика мала оздоровчий ефект, треба створити певні умови. Перед її проведенням слід провітрити приміщення і забезпечити полегшений одяг дітей. Необхідно також потурбуватися і про взуття дітей. Воно має бути зручним, бажано спортивним.

     Найкращий одяг для педагога — спортивна форма. Проте це необов’язково. Головне, щоб одяг не заважав рухатися і чітко показувати вправи.

 

Структура ранкової гімнастики

     Структура ранкової гімнастики типова для всіх вікових груп. Вона містить три обов’язкові складові: вступну, основну і заключну частини. Кожна складова має своє призначення. Вступна частина покликана збадьорити організм і підготувати його до виконання комплексу загальнорозвивальних вправ — основної частини. Фізичне навантаження під час основної частини досягає максимуму. А під час заключної частини навантаження поступово знижують і організм повертається у звичний стан.

     Аби кожна стуктурна складова виконала своє призначення, її слід правильно побудувати. Про це — докладніше.

Вступна частина

  • Шикування в колону або шеренгу. Шикуватися у шеренгу дітей навчають, починаючи із середньої групи.
  • Різні види ходьби, зокрема з елементами корекції, якщо ранкову гімнастику проводять у залі чи груповій кімнаті. Для дітей молодшої і середньої груп — 2-3 види ходьби, для дітей старшої групи — 3-4 види.
  • Різні види бігу в середньому темпі. У комплекс включають 1-2 види.
  • Вправа на відновлення дихання.
  • Ходьба звичайна.
  • Перешикування для комплексу загальнорозвивальних вправ, за потреби — роздавання атрибутів.

Основна частина

  • Комплекс загальнорозвивальних вправ. Вони мають —
    • бути різноманітними за видами рухів;
    • охоплювати різні групи великих м’язів — плечового поясу, спини, живота, ніг.
  • Перешикування в колону.

Заключна частина

  • Біг, що чергують з ходьбою.
  • Різні види ходьби, крім ходьби з елементами корекції, — 1-3 види.
  • Вправа на відновлення дихання під час звичайної ходьби та/або стоячи на місці.

 

Сучасні підходи

     Методику ранкової гімнастики в умовах закладів дошкільної освіти вважають найбільш відпрацьованою. Однак існує думка, що в ній багато трафаретності та одноманітності. Збагатити зміст ранкової гімнастики можна такими елементами, як-от:

  • танцювальні рухи,
  • хороводи,
  • «рухові розповіді»,
  • «рухові загадки»,
  • нетрадиційні дихальні вправи,
  • психомоторні розминки,
  • рухові етюди для вираження емоцій,
  • використання нестандартного інвентарю тощо.

     Їх доцільне використання у процесі ранкової гімнастики сприятиме активній і змістовній руховій діяльності дітей, створить умови для розумової працездатності та переходу до діяльного стану.

     Типова структура ранкової гіманстики побудована так, щоб оптимально регулювати фізичне навантаження. Нетрадиційні елементи регулюють психічне навантаження, активізуючи інтелектуальну та емоційну сфери. Саме тому добирати нетрадиційні елементи до кожного структурного компонента ранкової гімнастики слід відповідно до його мети та особливостей змісту, продумувати умови його ефективного використання.

І хоча позитивна роль урізноманітнення елементів ранкової гімнастики не викликає сумнівів, інколи виникають спроби або повністю заперечити багатий вітчизняний досвід фізичного виховання дітей дошкільного віку, або використати сучасні інновації без належного обдумування.

     Тож пам’ятаймо: пошук нових, досконаліших прийомів не завадить. Але насамперед маємо навчитися максимально ефективно використовувати традиційну методику, апрбовану багаторічною практикою.

 

Особливості педагогічного супроводу в кожній віковій групі

Рекомендації для педагогів

Перша молодша група

  • Проводьте ранкову гімнастику в груповій кімнаті; закінчуйте її за 5-10 хв до сніданку.
  • Намагайтеся, аби всі діти взяли участь у руховій діяльності, заохочуйте їх виконувати вправи самостійно.
  • Виконуйте всі вправи разом із дітьми.
  • Надавайте вправам імітаційного характеру або проводьте вправи з предметами — прапорцями, стрічками, маракасами тощо.
  • Пропонуйте дітям вправи з відомими предметами, ознайомлюйте з ними напередодні, привчайте сприймати фізкультурний інвентар як атрибути до вправ, а не як іграшки.
  • Шикуйте дітей урозтіч для виконання загальнорозвивальних вправ на початку року, поступово навчаючи шикуватися в коло.
  • Використовуйте орієнтири під час шикування.
  • Упроваджуйте рахунок «1-2» із другого півріччя.
  • Практикуйте 3-4 загальнорозвивальні вправи у комплексі, дозування — 4-5 разів.
  • Встановлюйте тривалість ранкової гімнастики: 4-5 хв.

Друга молодша група

  • Використовуйте у першому півріччі відомі дітям вправи, які вони виконували в першій молодшій групі.
  • Виконуйте вправи на рахунок «1-2» на початку року і поступово упроваджуйте рахунок «1-4».
  • Не вимагайте від дітей правильного та чіткого виконання вправ, схожість зі зразком — приблизна.
  • Давайте індивідуальні вказівки дітям щодо якості виконання рухових дій.
  • Упроваджуйте попередній показ загальнорозвивальних вправ поступово.
  • Використовуйте прийом «дзеркального» показу.
  • Наприкінці року ознайомте дітей з перешикуванням у три колони способом за ведучим.
  • Надавайте вправам імітаційного характеру.
  • Практикуйте 4-5 загальнорозвивальних вправ у комплексі, дозування — 5-6 разів.
  • Встановлюйте тривалість ранкової гімнастики: 5-6 хв.

Середня група

  • На початку року використовуйте відомі дітям перешикування та варіюйте їх: у коло, урозтіч, у три колони способом за ведучими. У другому півріччі ознайомте дітей зі способом перешикування трійками.
  • Залучайте дітей до виконання вправ після попереднього показу та пояснення.
  • Продовжуйте надавати вправам імітаційного характеру.
  • Використовуйте музичний супровід.
  • Практикуйте 5-6 загальнорозвивальних вправ у комплексі, дозування — 6-8 разів.
  • Встановлюйте тривалість ранкової гімнастики — 6-8 хв.

Старша група

  • На початку року використовуйте відомі дітям перешикування та варіюйте їх: у коло, урозтіч, у три колони способом за ведучими, трійками. Це зацікавлює, стимулює розвиток уваги та координації рухів. Ознайомте дітей з перешикуванням двійками способом розведення і зведення.
  • Використовуйте частковий показ вправи, показ підготовленою дитиною.
  • Залучайте дітей до виконання вправ за назвою, словесною інструкцією.
  • Давайте загальні та попередні вказівки щодо правильності та якості виконання вправи.
  • Домагайтеся якісного виконання дітьми рухових дій, надавайте індивідуальну допомогу.
  • Продовжуйте надавати вправам імітаційного характеру.
  • Використовуйте музичний супровід.
  • Практикуйте 6-7 загальнорозвивальних вправ у комплексі, дозування — 8-10 разів.
  • Встановлюйте тривалість ранкової гімнастики — 8-10 хв.

Різновікова група

  • Об’єднайте дітей у дві підгрупи — молодшу та старшу.
  • Орієнтуйтеся на молодших дітей при шикуванні та перешикуванні.
  • Добирайте різні види ходьби та бігу, посильні для всіх дітей. Щоб виконати рухи, різні за складністю, шикуйте дітей у два кола. Наприклад, всередині кола малюки біжать «як лисички», а у зовнішньому колі старші діти стрибають із просуванням уперед на двох ногах «як зайчики».
  • Для виконання загальнорозвивальних вправ малюків перешикуйте у коло, врозтіч; якщо молодшу підгрупу складають діти середнього дошкільного віку, скористайтеся перешикуванням з однієї колони в декілька способом виведення колон за ведучим.
  • Добирайте загальнорозвивальні вправи, які можуть легко виконати молодші діти.
  • Регулюйте фізичне навантаження: збільшуйте його для дітей старшого дошкільного віку і зменшуйте для молодшого. Для цього встановлюйте кількість і дозування загальнорозвивальних вправ у комплексі відповідно до віку — молодші закінчують виконувати вправу, а старші продовжують.
  • Встановлюйте тривалість ранкової гімнастики, орієнтуючись на старшу підгрупу.

 

Домагаємося оздоровчого ефекту ранкової гімнастики
Рекомендації для педагогів

  • Дотримуйтеся структури гімнастики, оскільки зміст та інтенсивність кожної наступної частини обумовлений попередньою і залежить від працездатності організму дитини. Рівень навантаження поступово підвищуйте, досягаючи піку, і знижуйте.
  • Пропонуйте загальнорозвивальні вправи дітям у правильній послідовності та чергуйте високий і низький рівень рухової активності.
  • Складайте комплекс ранкової гімнастики з огляду на вікові особливості дітей, їхні інтереси і потреби.
  • Стежте за диханням: спонукайте дітей не затримувти дихання і дихати через ніс; підказуйте, коли доцільно виконувати вдих і коли видих.
  • Використовуйте домірний віку дітей педагогічний супровід.
  • Поєднуйте доброзичливе ставлення до дітей з адекватною вимогливістю, об’єктивно-оптимістичним аналізом їхніх досягнень у руховій сфері.
  • Задовольняйте вроджену потребу дітей у руховій діяльності.
  • Створюйте умови, аби задовольнити прагнення дітей самоствердитися в тому, що виходить найкраще.
  • Підвищуйте свою фахову майстерність на основі професійної рефлексії постійно.

D:\вика\Monitoring yakosti provedennya rankovoÑ_ gimnastiki.jpg

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Фальківська Світлана
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 червня 2020
Переглядів
6714
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку