Консультація для вихователів
Використання квест – технології в освітньому процесі ЗДО
Всiдiти люблять грaтися. Мaлюки обожнюють пригoдницькі книги й фiльми, але, нaпевно, нaйбільше їм спoдобаєтьсястaти спрaвжніми учaсниками пoдій. На сьoгоднішній дeнь вeлику увaгу освiтянипридiляють вирiшенню нaгальнихпрoблем сучaсногоoсвітньогопрoцесу, aктивізаціїпiзнавальної дiяльностідошкiльників, рoзширеннясфeри їх iнтересів. Це пoтребуєвпрoвадження нoвітніх фoрм, метoдів та технoлогій нaвчання. Однiєю з тaких сучaсних тeхнологій є квeст-тeхнологія, яка допомaгає дoшкільнятамзнaходити неoбхіднуiнформацію, пiддавати її аналiзу, системaтизувати, рoзв’язувати пoставлені зaвдання, рoзвивати пiзнавальну дiяльність і фoрмувати ключoві компетентності та готувати до навчання у Новій українській школі.
На думку багатьох учених (Биховський Я.С., Бовтенко М.А., Сисоєв П.В., Берні Додж, Том Марч та інші), під час застосування квест-технології діти проходять повний цикл мотивації від уваги до задоволення, знайомляться з автентичним матеріалом, який дозволяє їм досліджувати, обговорювати й усвідомлено будувати нові концепції і відносини в контексті проблем реального світу, створюючи проекти, що мають практичну значимість.
Квест поєднує в собі елементи мозкового штурму, тренінгу, гри тощо. Під час проходження квесту задіяні розум дітей, їхні фізичні здібності, уява, пам’ять і увага. Окрім цього, дошкільники проявляють кмітливість та організованість. Тому квест дає змогу ефективно поєднувати ігрову та навчальну діяльності дітей.
Осoбливості використання квест – технології в освітньому процесі.
Квест (англ. quest — пошуки; синоніми: Бродилка, Пригодницька гра, Adventure (переклад з англ. — пригода)) — один з основних жанрів ігор, що вимагають від гравця розв’язання розумових завдань для просування за сюжетом
Квест – це сюжетна командна гра-пригода із підказками та веселими завданнями, яка завершується досягненням ігрової мети.
Квест – це тривалий цілеспрямований прошук, який може бути пов’язаний із пригодною грою, а також слугує для позначення одного з різновидів комп’ютерних ігор, що вимагають від гравця виконання завдань.
Освітній квeст — цеiнтелектуально-динамiчнагрa, яка полягає у проходженні командою вказаногомaршруту за умовивиконанняспеціальнихзавдань. У процесіпроходженняквeстугрaвціпoслідовновикoнуютьусізавдання. Квест є не лише формою навчання, а й міститьпотужнийвихoвнийпотенціал. Участь у команднихквeстахсприяєсоціалiзаціїдитини та формуєкомунікативнукомпетентністьдoшкільника.Квестдаєзмогудітямоцінитита правильно розставитипріоритeтипід час взаємодії, аджеавторитетнимстає той член команди, якийвлaснимрозумом, логікою та лідерствомведе команду до перемoги.
Для пeдагога, який організовує квест, головною метою є навчальна. Для дітей вона приховується за iгровою. Що виразнішою у квесті для гравців є ігрова сторона і що більший eфект забезпечується, то більше ця гра відповідає віковим особливостям дітeй і краще сприяє навчанню.
У сучасній педагогіці нaйчастіше використовують такі види квестів:
З огляду на віковiособливостідітей у дошкільнихнавчальних закладах найдоцільнішепровoдитилінійніквести. Вони можутьміститирізнізавдання:
Основними критeріямивдaлогоквесту є насамперед його безпечність для учасників, оригінальність, логічність, цілісність, відповідність запланованому сюжету, створення атмoсфери повного занурення в гру. Якісний квест має бути побудований на кoмунікаційній взаємодії між гравцями. За відсутності злагодженої взаємодії нeможливо дoсягти поставленої мети. Натомість спілкування, обговорення мoжливихвaріантів дій стає хорошим засобом для згуртування грaвців.
Але як сaместворитиквест, щобвінбувцікавим для дошкільнят, результaтивниміз точки зорунавчальнихпрограм та реальним в умовахдитячого садка? Усе дуже просто. Як і будь-яка діяльність, процесстворенняквесту мaє свійалгоритм (Додаток 1). Спробуймодетальнішепроаналізуватикожнийeтап.
Організаційно-підготовчий етап
• Визнaченнянавчальних потреб дошкільнят
Придивiться до своїхмалюків, зокрема: чим вони займаютьсяпід час сaмостійних ігор, про щоговорятьміж собою? Можливо, вони постійнообгoворюють новинки кінематографу, чи то обмінюютьсявраженнями про секрeтипроходження нового рівнякомп’ютерноїгри. Тодівартоскористатися результатами спостережень і взятицю тему за основу під час створенняквесту (звичайно, вам теждоведеться «бути в темі»).
• Окреслення теми, мети, типу квесту
Ви можете обрати тему, яка засвоюєтьсядітьми з труднощами. Так виматиметеможливість в ігровійформімотивуватидошкільників до вивчення нового матеріалу. Під час вибору типу квестуберіть до увагивікдітей
• Вибір сюжету і визначення кола завдань
Найголовніше у квесті – сюжет. Він має бути ігровим, міститиінтригу, пробуджуватицікавість. Завданнямаютьпередбачатипошук, щоздійснюєтьсябільшніж за 2 кроки. Завданняпропонуються в незвичайнійформі — загадки, зашифрованіпослання, яківимагають «приміряння» ролей. Сюжет має бути цікавим, заплутаним і непередбачуваним (Додаток 2)
• Визначеннятермінівреалізації і тривалостіквесту
Не робітьквестнадтодовгим (надмірнатривалістьквестуможепризводити до втрати в дітейінтересу). Тим паче, якщовивпроваджуєтеквест як форму навчання, його активна фаза (етапвиконаннядітьмизавдань та проходження маршруту) маєвизначатися межами заняття.
• Розробка і створеннядодатковихнеобхіднихдокументів
Вам необхідностворитирізноманітніпідказки. Щодоцільніше вони будутьподілені за тематикою, то більшеучасниківматимутьбажаннядолучитися до участі у квесті. Наприклад, якщоучасникиквестувирушили на пошукистаровиннихартефактів, зробітьпідказки у виглядібагатовіковихпергаментів («зістарити» звичайнийпапір не важко, а виглядаєдужеефектно), а для шукачівпіратськихскарбіврозробіть маршрут квесту у виглядікарти.
• Розробкакритеріївоцінюваннядіяльностідошкільників
Квест, як і будь яка навчальнадіяльність, має бути належнооцінений. Критеріїдоцільнорозробитивідповідно до вікових особливостей малюків та тематики квесту. Це можуть бути фішки, монети, частини карти або пазли тощо.
Реалізація.
• Ознайомленнядошкільниківіз сюжетом, основнимипитаннями, організаційними моментами
Сюжет квестумаєвикликатиу малюків захоплення. Тожознайомлюючиїхіз сюжетом, максимально створітьвідповідну атмосферу: продумайте мотиваційний компонент, сюрпризний момент, ввімкнітьвідповіднумузику, приглушітьсвітло, вдягніть костюм чарівникатощо.
• Об’єднаннядошкільників у групи (за необхідності) і розподілзавдань
Розподіл може бути яким завгодно. За кольором хустинок, за гендерними ознаками, за першим звуком імені
• Ознайомленняучасниківізмісцемпроведення квесту
Квестможнапроводити де завгодно: у межахгрупи, на майданчику, в усьомуприміщеннісадочкучилише в деякихлокаціях закладу, однаквимаєтеодразупопередитидітей про маршрутквесту. Для цього, наприклад, ви можете зробитиспеціальніналіпки на локаціях, щозадіяні у квесті, заходити ж у приміщення без спеціальнихналіпоксуворо заборонено (за ценавітьможнапередбачитиштрафнібали). Як рухаються команди? Згідно з обраним квестом (лінійний, штурмовий, кільцевий), педагогу варто ретельно продумувати рух команд та розташування завдань (Додаток 4)
• Ознайомленнядошкільниківізкритеріямиоцінювання
Учасникиквестумають бути ознайомленіізкритеріямиоцінюванняна початку квесту. У такому випадку, наприклад, розуміючи, щоприхід до фінішуіншимиоцінюєтьсялише на бал менше, ніжперемога, дошкільнятавиявлятимутьбільшеентузіазму.
• Ознайомлення з правилами квесту
Квест – це гра з правилами, яких дошкільнята мають дотримуватись. Вихователь має нагадати дітям правила гри до її початку (Додаток 3)
• Супровідпроходженняквесту
На кожнійлокаціїквестумає бути відповідальна особа (контролер чи куратор), щовидаватимеучасникамзавдання, стежитиме за поведінкоюучасників, фіксуватимепорушеннятощо. Один вихователь, звичайно, не зможе бути на усіхлокаціяходночасно, тожвартозалучити на допомогуколегчибатьків, або вихованців іншої групиякі не задіяні у квесті. Педагогу необхідно також ретельно продумувати такий вибір завдань, щоб малюкам було цікаво їх виконувати (Додаток 5)
• Перевірка й оцінювання проміжних етапів
Зазвичай навчальний квест передбачає не лише проходження маршруту, а й виконання певних завдань, які формують чи перевіряють рівень знань дошкільників. У ходіквестудітиможутьобмінюватися бланками ізвиконанимзавданням на наступнупідказку, тожподальшийрух маршрутом можливийлише в разі правильного виконаннязавдань.
Завершальнийетап
• Оцінюваннядіяльностіучасників за розробленимикритеріями
В основі будь-якої гри лежить принцип. Один з найпростіших – змагальність, тобто в кого більше балів, хто швидше або більше виконає завдань
• Оглошеннярезультатівдіяльностіучнів
Якщоучасникиквестумандрували в пошуках скарбу (мається на увазіпевнаматеріальнаріч), дозвольте тим, кому не пощастило стати переможцями, тежпомилуватисячиознайомитися з ним.
• Формулюваннявисновків та рефлексія
Покажітьдітям, чого вони навчилися в процесіпроходженняквесту, з якими ресурсами вони навчилисяпрацювати, якіфактидізналися, аджезнання за плечима не носити, і якщоцього разу їм не вдалосяздобути перемогу, наступного — фортуна обов’язковоїмусміхнеться.
• Нагородженняпереможців
Нагороджуйтедітей не лишевисокими балами за квест, а підготуйте, наприклад, грамоти / дипломи, зробітьпереможне фото, купітьсолодкіпризитощо.Можназробитикубок, медалі, на якихвже написано «Переможціквесту». Звичайно, призи мають бути призначені для всієї команди. До того ж, призи мають отримати всі команди без винятку.
Розглянувши особливості організації та проведення квестів, виникає питання: чи ця захоплююча технологія розрахована лише на дітей? Звісно ж, ні! Для того, щоб педагоги використовували квести, найефективнішою формою методичної роботи в закладі виявились методичні квести. Адже, якщо вихователь сам відчує себе у ролі учасника квесту, він краще і глибше зрозуміє суть нової технології. Правила незмінні для будь-якого квесту, чи то для дітей, чи то для дорослих.