Розкрито чинники, що перешкоджають появі агресивності, надано методичні рекомендації педагогам по подоланню агресивності в пілітковому віці
1
Консультативно - методичні поради для педагогів
«Агресія як форма прояву девіантної поведінки. Особливості роботи педагога з підлітками»
Рекомендації підготувала Константинова Л.М., практичний психолог НВК 56
У сучасному українському суспільстві відбуваються кризові процеси, які негативно впливають на психологію людей, особливо підлітків, породжуючи девіантну поведінку. По-перше, це пов'язано з темпом і ритмом технологічних перетворень, які постійно зростають, ставлячи перед людьми нові вимоги. По-друге, величезний потік інформації створює безліч «шумів», що впливають на підлітка, в якого ще немає чіткої життєвої позиції. По-третє, екологічні та економічні кризи викликають у дитини відчуття безнадійності і роздратування. При цьому в дітей з'являється бажання протестувати, інколи неусвідомлено.
Психологи-науковці дедалі більше уваги приділяють вивченню самого феномену агресії, агресивним проявам і тенденціям поведінки, питанням профілактики агресії. Різні автори по-різному визначають агресію та агресивність: як вроджену реакцію людини для захисту території, яку вона займає (К. Лоренн, А. Андрі); як намагання панувати (Моррісон); як реакцію на ворожу навколишню дійсність (К. Хорні, Е. Фромм). Дуже поширені теорії, що пов'язують агресію і фрустрацію (Дж. Доллард, Л. Берковітц).
Основні форми агресивної поведінки:
а) фізична агресія, тобто застосування фізичної сили проти іншої особи;
б) негативізм, спрямований проти керівництва, і встановлення правил;
в) підозрілість, тобто недовіра до інших людей, яка грунтується на переконанні, що вони мають намір зашкодити;
г) вербальна агресія, тобто вираження своїх почуттів через сварки, образи, приниження;
г) аутоагресія - агресія спрямована на самого себе.
Становлення агресивної поведінки — це складний і багатогранний процес, у якому діє низка чинників. Часто трапляється, що обділені професійною педагогічною турботою саме ті діти, які найбільше її потребують. Це, як правило, агресивні діти, котрі постійно зустрічаються з проявами неповаги до себе в сім'ї, брутальністю, тобто діти з складною долею, педагогічно занедбані, нерідко фізично та розумово відсталі.
Найгостріше постає проблема агресивної поведінки у підлітковому віці, коли здійснюється перехід до нового щабля розвитку особистості. Серед підлітків посилюється негативізм, демонстративна поведінка стосовно дорослих, частішають випадки проявів жорстокості й агресивності. Варто зазначити, що агресія підлітків безпосередньо не пов'язана з порушенням установлених правил і норм, вона відокремлюється від асоціальної поведінки.
Поєднання несприятливих біологічних, психологічних, сімейних і інших соціально-психологічних чинників спотворює весь спосіб життя. Характерним стає порушення емоційних стосунків з іншими людьми. Підлітки потрапляють під сильний вплив підліткової групи, що часто формує асоціальну шкалу життєвих цінностей. Сам спосіб життя, середовище, стиль і коло спілкування сприяють розвитку і закріпленню девіантної поведінки. Отже, негативний мікроклімат у багатьох сім'ях зумовлює виникнення
відчуженості, грубості, неприязні у значної частини підлітків, прагнення
робити все на зло, всупереч волі інших, створює об'єктивні передумови для проявів демонстративної непокори, агресивності й руйнівних дій. Таким дітям властива емоційна грубість, озлобленість як проти однолітків, так і проти дорослих людей. У агресивних підлітків спостерігається крайня самооцінка (максимально позитивна або максимально негативна), підвищена тривожність, страх перед широкими соціальними контактами, егоцентризм, невміння знаходити вихід із важких ситуацій, переважання захисних механізмів над іншими механізмами, що регулюють поведінку.
Подоланню агресивності дитини допомагають: