Контроль рівня навчальних досягнень з теми АДАПТАЦІЇ
Варіант 1
Тестові завдання з однією правильною відповіддю (0,5 бала)
1. Рушійною силою еволюції Ч. Р. Дарвін уважав: А внутрішнє прагнення організму до прогресу,
Б зміни в організмі в результаті тренування органів, В процес виживання організмів, найбільш пристосованих до умов існування, Г добір людиною організмів з найбільш корисними для неї ознаками
2. . Взаємне пристосування різних видів у процесі спряженої еволюції до нових умов існування – це:
А) коадаптація; Б) коеволюція; В) симбіоз
3. Випадкову зміну частоти зустрічальності алелів у малих популяціях називають: А міграцією, Б ізоляцією, В дрейфом генів, Г популяційними хвилями
4. Яка видозміна листків є пристосуванням рослини до життя в посушливих умовах? А вуса полуниці, Б вусики гороху, В колючки кактуса, Г ловчі листки росички
5. На рисунку наведено приклад взаємозв’язків між різними видами. Укажіть його. А хижацтво, Б мутуалізм, В паразитизм, Г коменсалізм
6. Особливості процесів життєдіяльності за конкретних умов існування – це: А) етологічні адаптації; Б) структурні адаптації; В) фізіологічні адаптації
Тестове завдання з коротким описом (1,5 бала)
7. На рисунку зображено хребетних тварин.
Поміж зазначених ознак виявіть адаптації
до наземного середовища.
1 шкіра, вкрита роговими лусками
2 суглобові кінцівки
3 наявність очей
4 легеневе дихання
5 статеве розмноження
6 формування зародкових оболонок
Які з адаптацій є спільними для обох організмів?
А 1, 2, Б 2, 4, В 3, 5, Г 4, 6
8. Прочитайте речення: «Крило кажана та плавець дельфіна є (1) органами, які виникли внаслідок (2)». Замість цифр необхідно вписати слова. Виберіть правильний варіант.
А 1 – гомологічними 2 – конвергенції
Б 1 – аналогічними 2 – дивергенції
В 1 – рудиментарними 2 – паралелізму
Г 1 – гомологічними 2 – дивергенції
9. Знайдіть відповідність між адаптивними біологічними ритмами та прикладами організмів:
1. Полювання сови |
А. Сезонні (річні) адаптаційні біоритми |
2. Розмноження Палоло |
Б. Добові адаптаційні біоритми |
3. Линяння тварин |
В. Припливно-відливні адаптаційні біоритми |
4. Закривання своєї черепашки молюски |
Г. Місячні адаптаційні біоритми |
|
Д. Багаторічні адаптаційні біоритми |
Тестове завдання з коротким описом (1,5 бала)
10. Схарактеризуйте зображену рослину за наведеними ознаками.
А. Середовище
мешкання
1 водне
2 наземне
3 наземно-водне
Б. Пристосування до умов
існування
1 розмноження за допомогою спор
2 наявність повітряних коренів
3 видозміна листків
В. Особливості умов існування
1 низька температура повітря, велика кількість опадів упродовж року
2 висока температура повітря, незначна кількість опадів упродовж року
3 низька температура повітря впродовж року, сезонні коливання кількості опадів
Виконайте обране завдання в письмовій формі (3 бали)
1.Поясніть значення теорії Ч. Дарвіна для подальшого розвитку поглядів на еволюційний процес.
2. Порівняйте адаптації різних груп організмів до певного середовища мешкання
Контроль рівня навчальних досягнень з теми АДАПТАЦІЇ
Варіант2
Тестові завдання з однією правильною відповіддю (0,5 бала)
1. Властивість усіх біосистем до формування й розвитку нових біологічних ознак відповідно до змін умов навколишнього середовища – це: А) спадковість; Б) адаптація; В) мінливість; Г) подразливість
2. Відповідно до сучасних поглядів елементарною одиницею еволюції є: А екосистема, Б популяція
В особина, Г вид
3. Тип терморегуляції, при якій під впливом фізичних процесів ( випаровування, теплообмін, випромінювання) відбувається зміна рівня тепловіддачі: А) фізична; Б) етологічна; В) хімічна
4. Яка видозміна листків є пристосуванням рослини до життя в посушливих умовах?
А вуса полуниці, Б вусики гороху, В колючки кактуса, Г ловчі листки росички
5. Еволюційний процес виникнення в межах певної систематичної групи форм, пристосованих до ріних умов існування – це: А) адаптивна радіація; Б) адаптивний потенціал; В) екологічна пластичність виду
6. Укажіть організми різних видів, один з яких певний час використовує іншого як джерело живлення та середовище мешкання. А ціп’як бичачий і корова, Б ховрах степовий і миша польова, В підберезник твердуватий і береза, Г павук-хрестовик і бджола медоносна
Тестове завдання з коротким описом (1,5 бала)
7. . Знайдіть відповідність між адаптивними біологічними ритмами та прикладами організмів:
1. Ховання у морський ґрунт кільчастих червей |
А. Сезонні (річні) адаптаційні біоритми |
2. Процес мітозу |
Б. Добові адаптаційні біоритми |
3. Масове розмноження сарани |
В. Припливно-відливні адаптаційні біоритми |
4. Міграція тварин |
Г. Місячні адаптаційні біоритми |
|
Д. Багаторічні адаптаційні біоритми |
8. Прочитайте речення: «Крило кажана та метелика є (1) органами, які виникли внаслідок (2)». Замість цифр необхідно вписати слова. Виберіть правильний варіант.
А 1 – гомологічними 2 – конвергенції
Б 1 – аналогічними 2 – дивергенції
В 1 – рудиментарними 2 – паралелізму
Г 1 – гомологічними 2 – дивергенції
9. Прочитайте твердження щодо еволюційних змін зображених тварин.
І. Обидві тварини пристосовані до життя у воді.
ІІ. Можливий шлях виникнення обох видів –адаптивна радіація.
Чи є поміж них правильні?
А правильне лише І
Б правильне лише ІІ
В обидва правильні
Г немає правильних
Тестове завдання з коротким описом (1,5 бала)
10. Схарактеризуйте зображену рослину за наведеними ознаками.
А. Середовище
мешкання
1 водне
2 наземне
3 наземно-водне
Б. Пристосування до умов
існування
1 розмноження за допомогою спор
2 наявність повітряних коренів
3 видозміна листків
В. Особливості умов існування
1 дуже висока вологість повітря ,
2 висока температура повітря, незначна кількість опадів упродовж року
3 низька температура повітря впродовж року, сезонні коливання кількості опадів
Виконайте обране завдання в письмовій формі (3 бали)
1.Поясніть значення теорії Ч. Дарвіна для подальшого розвитку поглядів на еволюційний процес.
2. Порівняйте адаптації різних груп організмів до певного середовища мешкання