"Складові здорового способу життя"

Про матеріал
Конспект + презентація уроку з біології і екології для 11 класу на тему: "Складові здорового способу життя"
Перегляд файлу

Розробила: Барановська Тамара Володимирівна

Вчитель біології  В(З)СШ №27 м.Києва

11 клас

Тема 6. БІОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ

Тема уроку: Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок. (Слайд 1)

 

 

 освітня: формувати поняття здоров’я, ознайомити з основними факторами, що зміцнюють і ослаблюють здоров’я людини; сформувати поняття про засади раціонального харчування; рухової активності, особистої і побутової гігієни, правильного відпочинку.

 

 розвивальна: розвивати вміння логічно мислити, аналізувати та порівнювати вплив на здоров'я складових здорового способу життя навчити застосовувати на практиці науково обґрунтовані знання та правила особистої і громадської гігієни, зміцнення і загартовування свого організму.

 виховна: виховувати прагнення до здорового способу життя; бажання стати фізично розвиненою, здоровою, здатного до будь-якої праці особистістю.

Словник: (Слайд 2, 3,4)

 Здорóв’я – це повне психічне та соціальне благополуччя, а не лише відсутність хвороб та фізичних вад організму.

Гігіє’на – розділ медицини, який вивчає вплив особистостей життя людини на її здоров’я і розробляє комплекс правил, дотримання яких дозволяє запобігти захворюванням людини.

Раціонáльне харчувáння -  комплекс правил, які дозволяють людині отримувати в процесі харчування всі потрібні їй компоненти в оптимальній кількості.

Основні поняття і терміни: здоров’я, фізичне здоров’я, психічне здоров’я, соціальне здоров’я.

Вчений І. П. Павлов стверджував: "Здоров'я – це безцінний дар природи, воно дається, на жаль, не навіки, його треба берегти. Але здоров'я людини багато в чому залежить від неї самої, від її способу життя, умов праці, харчування, її звичок..."

(Слайд 5)

 

ХІД УРОКУ

І Організація класу до уроку

II. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда

1. Яка основна мета курсу «біологія людини»?

2. Яка головна цінність для людини? Чому?

3. Від чого або від кого залежить здоров’я кожної людини?

4. Що таке здоров’я? (Слайд 3)

 

  Повідомлення теми, мети урок

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

(Слайд 6)

Одного разу Сократа запитали: “Що є для людини найбільш цінним і важливим у житті – багатство та слава?” Великий мудрець відповів: “Ні багатство, ні слава не роблять ще людину щасливою. Здоровий жебрак щасливішими хворого короля!”

 

«14 фактів про здоров’я людини» https://www.youtube.com/watch?v=v94JGKKdvkY

(Слайд 7)

IV.  Вивчення нового матеріалу    Розповідь з елементами бесіди

 

Питання до учнів:

1. Поміркуйте! Які чинники впливають на здоров’я?

           2. Від чого залежить стан здоров’я?      (Слайд 8)

 

Демонстрація діаграми і обговорення.

За твердженням фахівців ВООЗ, здоров’я на 50 % залежить від способу життя людини, на 20 % – від спадковості, на 20 % – від стану навколишнього середовища і на 10 % – від медичних послуг. Ось чому в організації здорового способу життя треба обов’язково зважати на усі ці впливи. І ще дуже важливим складником є особисті переконання й налаштованість на те, щоб бути здоровим.

Вправа «асоціативний кущ»  (Слайд 9)

 

З - загартування; здоровий; зміцнення; засоби; заняття.

Д - динаміка; доцільність; духовність; дихання.

О – оптимізм,охорона, особистість.

Р – раціональність, режим, релаксація, розвиток, розваги,радість, розважливість.

О – організм,оздоровлення.

В – вокалотерапія, воля, вправи,вода, валеологія.

Я – якість, ясність ( та ін..)

 

 ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ – це спосіб життєдіяльності людини, що відповідає її генетичним особливостям, конкретним умовам життя й спрямований на формування, збереження і зміцнення здоров’я.

 

4. Складові здорового способу життя  (Слайд 10, 11)

 

 

Учитель презентує вислів, який розміщує на дошці. Учні за висловом мають здогадатись про яку складову здорового способу життя йде мова.

 

1. Наші харчові речовини повинні бути лікувальним засобом, а наші лікувальні засоби повинні бути харчовими речовинами. (Гіппократ)

Раціональне харчування (Слайд 9)

 

2. Стародавні греки особливу увагу приділяли збереженню здоров’я за допомогою бігу. На стіні Форуму в Елладі було викарбувано: «Якщо хочеш бути сильним, бігай! Якщо хочеш бути красивим, бігай! Якщо хочеш бути розумним, бігай!»,

Рухова активність

 

3.Люди,  які  бажають  зберегти  свої  розумові  та  фізичні  сили  якомога довше, мають вести дуже помірний спосіб життя. (І. Мечніков) 

Розумне чергування праці й відпочинку

.

4.Щоб  бути  здоровим,  потрібно  власні  зусилля,  постійні  й  значні.  Замінити  їх не можна нічим.   (М. Амосов)

Особиста гігієна

 

 

5.  Вмирає лише кволе і слабке, здорове і сильне завжди виходить переможцем.                                                                               Ч.Дарвін

Загартовування

 

6. Людина своїми звичками приводить в рух сили, які зрештою її й гублять.  (Піфагор) 

Відмова від шкідливих звичок

 

7. Хвороби  виникають  від  того,  що  люди  порушують  закони,  за  якими вони повинні  жити.                                                              (Р. Грінс) 

Культура здоров’я

 

Здоровий спосіб життя (скорочено «ЗСЖ») — означає розумне використання свого життєвого потенціалу, а також дотримання науково обґрунтованих рекомендацій Всесвітньої організації охорони здоров'я та інших медичних організацій. Його необхідність виходить із того, що багато причин пошкодження стану здоров'я можна уникнути.

Принцип № 1. Раціональне  харчування  (Слайд 12)

“Раціональне харчування” (ratio — розумний) —

достатнє в кількісному й повноцінне в якісному відношенні харчування; фізіологічно повноцінне харчування здорових людей із врахуванням їх віку, статі, характеру праці та інших факторів.

  • Сприяє збереженню здоров'я, опірності шкідливим факторам навколишнього середовища, високій фізичній й розумовій працездатності, а також активному довголіттю. Вимоги до раціонального харчування складаються із вимог до:
  • харчового раціону;
  • режиму харчування;
  • умов прийому їжі.

 

   Треба їсти більше фруктів і овочів. Сучасні дієтичні рекомендації передбачають щоденне вживання двох порцій фруктів і 5-6 порцій овочів. Ніякі гамбургери, кола, чіпси не враховуються. Уникайте переробленого м’яса. Як говорив сам товариш Гіппократ, їжа повинна бути нашим ліками, а не ліки їжею.

   Пийте більше води. Якщо ви відчуваєте спрагу – ви вже зневоднені. Беріть з собою пляшку води, щоб частіше пити. Вживання достатньої кількості води може допомогти у запобіганні утворення каменів у нирках і запобігти запорам.

   Їжте менш солі. Які ж продукти є найбільш солоними? Ось деякі з них: чіпси, сухарики, консерви, кетчупи, майонези та заправки для салатів.

   Вживайте достатню кількість калорій. Обов’язково їжте сніданок. Готуйте більше вдома. Купуйте місцеве та органічне.

 

ПОРАДИ ПІДЛІТКАМ ЩОДО ХАРЧУВАННЯ

1.Добова потреба підлітка -52-75 ккал на 1кг маси тіла.

2.Харчуватися потрібно регулярно, тобто дотримуватися режиму харчування- їсти в один і той самий час.

3.Підліткам необхідно їсти 3-4 рази на день, через 3-4 години.

4.Треба пам’ятати про правильне співвідношення в їжі білків, жирів і вуглеводів1:1:4.При фізичних навантаженнях-1:1:6.

5.Усю їжу, яку з’їдає підліток за день(100%), слід розділити так:

Сніданок-30-35%(його можна поділити на перший і другий сніданки)

Обід-40-45%;

Підвечірок-5-15%;

Вечеря-15-20%;

6.Денний харчовий раціон залежить від багатьох причин: достатку сім’ї, стану здоров’я, режиму навчання та інших навантажень, пори року. Індивідуальні рекомендації у такому випадку може надати спеціаліст з харчування- дієтолог.

 

 

Принцип № 2: Будьте фізично активними. (Слайд 13)

Людське тіло призначено для спалювання енергії. Сучасним людям бракує рухливості. Багато часу вони сидять за комп’ютером, щось пишуть, п’ють каву, набирають зайву вагу. Дуже корисні заняття спортом. Проте, коли на спорт часу немає, то прогулянки на свіжому повітрі чи ранкової пробіжки ніхто не відміняв. Ходіть більше пішки, гуляйте в парках та лісах, будьте рухливими. Фізична активність допомагає регулювати тиск, вагу, може поліпшити роботу мозку та якість сну.

 

Принцип № 3: Розпорядок дня. Дуже важливо висипатися. (Слайд 14)

Що значить правильний розпорядок дня? Це, перш за все, 7-8-годинний здоровий сон. Потрібно привчити свій організм лягати й прокидатися в один і той же час, незалежно від того, який день тижня: будень чи вихідний. В ідеалі, звичайно, прокидатися треба без будильника – це означає, що виспалися. Існує прямий зв’язок між недосипанням і появою надмірної ваги.

 

Принцип № 4 Дотримуйтесь особистої гігієни. (Слайд 15 )Завжди мийте руки після туалету та при торканні продуктів. Чистіть зуби два або більше разів на день (хоча б раз зубною ниткою). Щодня приймайте душ. Регулярно прибирайте  всі постільні речі, періть рушники та одяг.

 

Принцип № 5. Керуйте своїм психічним здоров’ям. (Слайд 16 )

Одне з найважливіших правил здорового способу життя – це позитивний настрій! У психологічному стані людини є важливими як її внутрішня гармонія, так і взаємодія з соціумом (близькі люди, друзі і зовсім сторонні люди).Не забувайте про себе піклуватися, робіть справи з задоволенням.

 

Принцип № 6. Друзі  (Слайд 17 )

Вести здоровий спосіб життя легше не поодинці, а в компанії. В ідеалі, звичайно, потрібно, щоб усі навколо дотримувалися такої ж життєвої позиції – разом веселіше і є дух суперництва, наприклад, у позбавленні від зайвої ваги.

Уявіть, що всі навколо ведуть здоровий спосіб життя, всі в прекрасному настрої, бажають один одному тільки добра. З ранку всі домочадці  бажають один одному чудесного дня.

Турбота про своє здоров’я  має бути способом життя. Головне не лінуватися і пам’ятати, що стан здоров’я на 50 % залежить саме від вас всіх і від вашого способу життя

 

V. Узагальнення і закріплення знань учнів

 (Бесіда на основі знань учнів, заповнення таблиці).  (Слайд 18)

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 17 підручника Костянтин Задорожний «Біологія і екологія»

Підготувати проект «Особиста програма зміцнення здоров’я»

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Ганжала Альбіна Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Пономаренко Лина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Парфілко Ольга Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, 11 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
19 листопада 2021
Переглядів
6776
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку