Завдання для поточного та тематичного контролю знань створені у відповідності до чинної програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з урахуванням змін, затверджених МОН. До уроку "Клас Комахи: різноманітність, роль в природі та значення в житті людини" теми "Різноманітність тварин" розроблені:
- завдання тестового контролю, де із запропонованих двох, трьох, чотирьох варіантів відповідей потрібно вибрати один правильний;
- завдання тестового контролю, де із запропонованих варіантів відповідей вибрати декілька правильних;
- завдання встановити відповідність;
- завдання встановити послідовність;
- вставити пропущені слова;
- біологічний диктант;
- проблемне запитання;
- завдання "Лови помилку".
Добірка призначена для вчителів біології загальноосвітніх навчальних закладів.
Тема. Клас Комахи: різноманітність, роль в природі та значення в житті людини
Тестовий контроль
Із запропонованих варіантів виберіть один правильний:
А прямий Б непрямий
А овод Б комар
А іксодовий кліщ Б людська воша В пацюкова блоха
А педикульоз Б короста В стригучий лишай
А гризучий та сисний Б сисний та колючо-сисний
В колючо-сисний та лижучий Г усі перераховані
А імаго Б личинка В лялечка Г яйце
А жуки Б метелики В бабки Г блохи
А махаон Б їздець В міль Г білан капустяний
Вставте пропущені слова:
Із запропонованих варіантів виберіть декілька правильних:
А вовчок або капустянка своїми міцними щелепами підгризає підземні частини городніх культур (огірків, картоплі, моркви тощо)
Б таргани псують продукти харчування, розносять різні види бактерій і яйця паразитів, здатні виводити з ладу побутові прилади: комп’ютери, телевізори тощо
В жуки-красотіли знищують гусінь шкідливих метеликів
Г жук-кузька шкодить зерновим культурам
Д гусениця шовковичного шовкопряда при заляльковуванні утворює кокон із єдиної шовкової нитики близько 2 км завдовжки. З неї виготовляють шовкові тканини, які дуже цінуються
Е личинки їздців паразитують у яйцях, личинках і лялечках різних видів комах – так вони регулюють чисельність комах-шкідників
Встановіть відповідність:
Назва тварини |
Ряди |
||
1 |
муха кімнатна |
А |
Прямокрилі |
2 |
бджола медоносна |
Б |
Перетинчастокрилі |
3 |
сарана перелітна |
В |
Твердокрилі |
4 |
водолюб чорний |
Г |
Двокрилі |
|
|
Д |
Лускокрилі |
Встановіть послідовність:
А імперія Клітинні форми життя Б клас Комахи
В ряд Таргани Г тип Членистоногі Д царство Тварини
Біологічний диктант
Проблемне запитання
Можна сказати, що комах у 250 млн. разів більше, ніж людей. Загальна вага шестиногого населення нашої планети в 30-40 разів більша, ніж вага всіх людей Землі. Якщо ми захочемо записати загальну кількість комах, які, вважається, живуть зараз, то число це матиме такий вигляд: 112500000000000000! Число колосальне, але, зрозуміло, неточне. З’ясуйте, чи можна стверджувати, що Земля – це планета комах?
Лови помилку
Найбільше видів серед комах – це жуки. Вони мають лижучі ротові органи, передня пара крил перетинчаста, задня перетворилася на надкрила. Жуки поширені тільки на суходолі.
Сонечка та їхні личинки живляться послідом тварин, а водолюб чорний – трупами тварин. Вони закопують гній або трупи в землю та відкладають на них яйця, з яких вилуплюються личинки, що швидко перетворюють ці залишки на гумус, сприяючи ґрунтоутворенню.
Багато видів жуків шкодять культурним рослинам, продовольчим запасам, виробам з деревини тощо. Усім відомо, якої шкоди картоплі завдає вусач, завезений до нас із Америки. Жуки-гнойовики живуть у мертвій деревині, завдаючи значної шкоди зрубаному для господарських потреб лісу. Гробарики виточують ходи під корком та в лубі цінних порід дерев.
Багато видів жуків є паразитами. В Україні найбільші з них – це буряковий довгоносик і жук-плавунець.