Урок "Поняття про гриби та особливості живлення грибів"

Про матеріал

Конспект уроку "Поняття про гриби та особливості живлення грибів" 6 клас (Костіков), створений у відповідності до чинної програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з урахуванням змін.

Перегляд файлу

Урок 1. Тема : Гриби. Особливості живлення грибів

Епіграф уроку: Літо з дощами,  осінь з грибами.

Мета уроку: 

Освітня:  розширити знання учнів про різноманітність органічного світу на прикладі царства гриби, вивчити особливості живлення грибів та встановити основні групи за їх способом живлення;

Розвивальна: учити висловлювати свою думку, виділяти основне з другорядного; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення учнів, відпрацьовувати навички пошукової діяльності на уроці;

Виховна: виховувати екологічну культуру, дбайливе ставлення до всього живого на Землі.

Очікувані  результати: учні називають способи живлення грибів, характеризують сапротрофний та паразичний спосіб живлення , пояснюють, що таке грибниця, чітко вказують особливості процесів життєдіяльності грибів.

Базові поняття та терміни: гетеротрофні організми, паразитизм, симбіоз, , мікологія, ферменти, всмоктування, позаклітинне травлення.

Хід уроку

Розминка «Подарунок» . Учні стають у коло. За допомогою жестів, міміки показують, що б вони хотіли подарувати із природних тіл. Після показу жестів потрібно відгадати показане однокласником. Це можуть бути об'єкти живої та неживої природи.

Мотивація

Завдання 1. Відгадайте загадку: маленький, удаленький, крізь землю пройшов, шапку знайшов. (гриб)

Розповідь вчителя. Росте собі грибок в лісі і, здається, що не має в ньому нічого особливого: гриб та й гриб. Та якщо вдуматись як гриб піднявся із землі, як росте і живе, то багато чого в його короткому житті здається дивним. Тому ці організми об'єднано в окреме царство - Гриби, а наука, що їх вивчає називається мікологія.

Сир, лимонна кислота, алкоголь, миючі засоби. І це не всі дива до яких здатні гриби. Тому пропоную зробити подорож до цього дивного царства і всі ці дивовижі занести до книги рекордів Гінеса.

Поговоримо про гриби.

Оголошення теми та мети уроку.

Актуалізація опорних знань. ( на базі знань з природознавства 5 класу)

Бліц-опитування:

  1. Назвіть царства живої природи?
  2. Пригадайте будову грибів та їх плодових тіл.
  3. Де знаходиться грибниця?
  4. Чи всі гриби мають грибницю? (ні – дріжджі)
  5. Який спосіб живлення у рослин? (автотрофний)
  6. За рахунок чого рослини синтезують органічні речовини? (наявність хлоропластів з хлорофілом)
  7. Чи можуть гриби живитися як рослини?
  8. Чому гриби відокремили в окрему групу організмів?
  9. Назвіть відомі вам спільні риси в будові грибів та рослин.
  10. Назвіть відомі вам спільні риси в будові грибів та тварин.

Сприйняття і засвоєння нового матеріалу

  1. Пояснення вчителя з елементами бесіди. Записи в зошит.
    Гриби еволюціонували як самостійне царство, окремо від рослин і тварин, 1,5 млрд. років тому.  Грибів налічується більше 100 тисяч видів. Вони бувають одноклітинні, але більшість – багатоклітинні. Усі гриби виключно гетеротрофні організми, тобто мінеральні речовини засвоюють з навколишнього середовища, однак органічні речовини повинні отримувати в готовому вигляді.
  2. Всмоктування грибом органічних речовин.

Робота із словником. Запис в зошит терміну – ферменти.

Робота з малюнком 207 підручника. Проаналізуйте схему.

  1. Позаклітинне травлення. Пояснення вчителя.
  2. Грибниця.

Такий спосіб живлення позначився на будові тіла гриба, яке являє собою систему мікроскопічних розгалужених ниток – грибницю. Вона охоплює великі площі. Адже джерело води може бути далеко від їжі і її доводиться перекачувати

Вчитель: назвіть мені найбільші живі організми планети. (учні називають рослини – Секвойя гігантська, тварин – синій кит, слон). Мушу вас розчарувати. Найбільшими живими організмами на планеті є гриби. Так,  саме гриби. (повідомлення про найбільшу грибницю, слайд).

От і зроблено перший запис у книзі рекордів – «найбільші організми планети».

  1. Прийом «Власні висновки».  Учні роблять висновки
    • Гриби гетеротрофні організми
    • Поглинають речовини всмоктуванням
    • Особливістю живлення грибів є позаклітинне травлення
  2. Групи грибів за характером живлення.
    • Самостійна робота з підручником за інструктивною карткою.

Складання опорних схем. (див дод. до уроку)

  • Перевірка – бажаючі учні викреслюють схеми на дошці, решта доповнюють, виправляють помилки, перевіряють.

Осмислення об’єктивних зв’язків.

Як епіграф уроку пов'язаний із його темою?

Прийом «Народна скарбничка». Пояснити прислів'я.

  • Люблять гриби за ніс водити
  • Ростуть дітки як грибочки

 

Узагальнення і систематизація знань

Вчитель. Гриби «дивні діти» нашої планети: і не рослини, і не тварини. Але чимось вони схожі і на тих, і на тих. Які характерні тільки їм ознаки  мають представники царства Гриби?

Складання діаграми Вена: «Спільне та відмінне грибів із тваринами та рослинами.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда. Які умови необхідні для росту та живлення грибів?

Тепло, волога, мінеральні речовини, органічні речовини, кисень.

Підсумки уроку

  1. Виставляються оцінки.
  2. Вправа «Мікрофон»
  • Що вам найбільше сподобалось на уроці?
  • Що нового ви дізналися?
  • Де використаєте нову інформацію?

Домашнє завдання (диференційоване)

  1. Вивчити § 48 (усі)
  2. Скласти сенкани (вищий рівень)
  3. Підготувати цікаві повідомлення про гриби ( за бажанням)
  4. Збирати матеріал для проекту «Гриби у біосфері та житті людини»

 

Додаток до уроку
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література

  1. Біологія: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл./ І.Ю. Костіков та ін. – К.: Освіта, 2014.
  2. Гамуля Ю. Г. Усі уроки біології 7 кл: навчально-метод. Посібник. _ Х.; Вид.група “Основа”, 2007.
  3. Матяш Н. Ю. та ін. Завдання для державної підсумкової атестації з біології за курс основної школи. – 2-е вид., перероб., доповн. – К.: Генеза, 2004
  4. Розенштейн А. М. Самостоятельные работы учащихся по биологии: Растения: Пособие для учителя. – М.: Просвещение, 1988.
  5. Сухомлин М.М., Джаган В.В. Гриби України: Атлас-довідник. /К.: КМPublishinq, 2013.
  6.  
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Слівінська Ольга Лонгинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Слівінська Ольга Лонгинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Болотіна Ольга Василівна
    Дякую, дуже доречно! Саме те, що шукала!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
4731
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку