Завдання для поточного та тематичного контролю знань створені у відповідності до чинної програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з урахуванням змін, затверджених МОН. До уроку "Клас Павукоподібні: особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини" теми "Різноманітність тварин" розроблені:
- завдання тестового контролю, де із запропонованих двох, трьох, чотирьох варіантів відповідей потрібно вибрати один правильний;
- завдання тестового контролю, де із запропонованих варіантів відповідей вибрати декілька правильних;
- завдання встановити відповідність;
- завдання встановити послідовність;
- вставити пропущені слова;
- біологічний диктант;
- проблемне запитання;
- завдання "Лови помилку".
Добірка призначена для вчителів біології загальноосвітніх навчальних закладів.
Тема. Клас Павукоподібні: особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини
Тестовий контроль
Із запропонованих варіантів виберіть один правильний:
А орнітологія Б арахнологія
А прості Б складні
А одна Б дві В вусики відсутні
А п’ять Б чотири В три
А двох Б трьох В чотирьох Г відділів тіла не виділяють
А хеліцери Б ногощупальця
В павутинні бородавки Г плавальні ноги
А поверхня тіла Б зябра В трахеї Г легеневі мішки
А тарган Б косарик В тарантул Г каракурт
Вставте пропущені слова:
Із запропонованих варіантів виберіть декілька правильних:
А більшість кліщів мають мікроскопічні розміри
Б більшість кліщів можна побачити без збільшувальних приладів
В тіло складається з голівки та тулуба
Г тіло складається з головогрудей і черевця
Д кліщі мають одну пару вусиків
Е кліщі мають одну пару хеліцер та одну пару ногощупалець
Встановіть відповідність:
Назва тварини |
Екологічна роль |
||
1 |
панцирні кліщі |
А |
псують продукти харчування (різні крупи та хлібопродукти, насіння соняшнику, сири тощо) у сховищах |
2 |
павутинні кліщі |
Б |
відіграють важливу роль в ґрунтоутворенні: вони переробляють органічні рештки та сприяють перерозподілу органічних речовин у ґрунті |
3 |
постільні кліщі |
В |
мешкають у житлових приміщеннях, наприклад у тріщинах підлоги, матрацах, подушках тощо; живляться злущеними частинками шкіри людини |
4 |
борошняні кліщі |
Г |
регулюють чисельність різноманітних членистоногих – шкідників сільського та лісового господарства |
|
|
Д |
обплутують листки плодових та інших культурних рослин та висмоктують з них соки |
Встановіть послідовність:
А імперія Клітинні форми життя Б клас Павукоподібні
В ряд Павуки Г тип Членистоногі Д царство Тварини
Біологічний диктант
Проблемне запитання
У павуків, які вловлюють здобич за допомогою ловильної сітки, зір розвинений гірше, ніж у тих, які полюють на здобич без її допомоги. Поміркуйте чому.
Лови помилку
Павуків можна знайти на рослинах, у ґрунті, на будівлях тощо. Кілька десятків павуків мешкають у житлі людини, зокрема доломедес. Він має дуже довгі ходильні ноги, оселяється в темних кутках приміщень і полює на різних комах, наприклад кімнатних мух і комарів.
Деякі павуки здатні пересуватися по поверхні води (як-от, тарантул, який мешкає і в Україні), спритно полюють на безхребетних тварин, а також невеликих рибок, пуголовків і тритонів.
Отрута деяких видів павуків становить загрозу здоров’ю і навіть життю людини та свійських тварин. На території України мешкають отруйні павук-косарик фолькус і павук-птахоїд. Ці павуки ловильної сітки не будують, а риють нори в ґрунті.
З отрути павуків виготовляють різноманітні ліки, зокрема проносні та жарознижуючі.