Контрольна робота № 1. «З пісенних скарбів», «Про далекі минулі часи»
Мета: виявити рівень знань, умінь та навичок учнів з метою контролю й корекції; розвивати логічне та образне мислення, пам’ять, уміння виділяти головне, висловлювати судження з приводу прочитаного, пов’язувати його з власним життєвим досвідом
Очікувані результати: учні знають зміст вивчених творів, уміють їх характеризувати, висловлюють судження з приводу прочитаного.
Теорія літератури: мистецтво, його види і функції; соціально-побутові пісні, їх види; коломийки; пафос твору; історична повість; сюжет.
Обладнання: тестові завдання у двох варіантах
Тип уроку: контроль і корекція знань, умінь та навичок.
І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Вступне слово вчителя.Мандрівка в давнє минуле завжди цікава й повчальна. Сподіваюсь, що ви зумієте показати знання й висловити судження про те, як історичні часи відбилися в усній народній творчості та художній літературі, чого саме ці твори вчать нащадків.
ІІ. Основний зміст роботи1. Інструктаж щодо виконання тестових завдань.2. Виконання учнями контрольної роботи.
І–ІІ рівні(Кожна правильно встановлена відповідність — 0,5 бала.)
1. Установіть відповідність між народними піснями та образами, змальованими в них.
1 «Гомін, гомін по діброві» 2 «Ой на горі та й женці жнуть» 3 «Стоїть явір над водою» 4 «Ой у степу криниченька» |
А чумак, зозуля Б Запорозька Січ, шабля В козак, Україна Г Дорошенко, Сагайдачний Д мати, син, сестри |
2. Установіть відповідність між цитатами та назвами пісень, з яких узято ці рядки.
1 Воли ревуть, води не п’ють,
2 Будуть пташки прилітати
3 «Мені з жінкою не возиться;
4 Старша сестра коня веде, |
А «Гомін, гомін по діброві» Б «Ой у степу криниченька» В «Жартівливі коломийки» Г «Стоїть явір над водою» Д «Ой на горі та й женці жнуть» |
3. Установіть відповідність між текстом коломийки та її головною думкою.
1 Коломийку заспіваю, як ми веселенько,
2 А я годна льонок брати та годна стелити,
3 Коломийка, коломийка, весела співанка,
4 Та хоч би всі зорі впали й писарями стали, |
А Кожна дівчина знає співанки з раннього дитинства, з материної колискової Б Дівчина вміє добре співати й добре працювати, пісня допомагає в роботі В Дівчата більше дбають про співанки, ніж про роботу Г Коломийки відображають людські почуття, радості й печалі Д Коломийок у гуцулів дуже багато, на всі випадки життя |
ІІІ рівень (Правильна відповідь — 2 бали.)
4. Дайте поширену відповідь на одне із питань.
А Чим приваблює мене образ Захара Беркута?
Б Що таке коломийки і яке їхнє значення в житті карпатських українців?
ІV рівень
(Правильна, змістовна, цікава відповідь — 4 бали.)
5. Виконайте одне із завдань.
А Напишіть уявну промову якогось із героїв повісті І. Франка «Захар Беркут».
Б Зробіть повний ідейно-художній аналіз народної козацької пісні «Ой на горі та й женці жнуть».
Відповіді: 1 — 1 Д, 2 Г, 3 В, 4 Б; 2 — 1 Б, 2 Г, 3 Д, 4 А; 3 — 1 Г, 2 Б, 3 А, 4 Д.
ІІІ. Підсумок урокуІнтерактивна вправа «Мікрофон».— Найскладнішим сьогодні для мене було…