Завдання до контрольної роботи по темі "Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини. Травлення". Робота містить два варіанти, кожний з яких містить завдання чотирьох рівнів.
Контрольна робота № 1 8 клас
Тема: «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини. Травлення»
ВАРІАНТ І
І рівень (по 0,5 бала за кожне запитання)
Виберіть правильний варіант відповіді.
1. Визначте найбільшу залозу травної системи:
А) глотка Б) шлунок В) печінка Г) підшлункова залоза
2. Укажіть фермент, що розщеплює білки:
А) амілаза Б) пепсин В) ліпаза Г) лізоцим
3. Укажіть процес, що відбувається в товстому кишечнику:
А) розщеплення білків Б) розщеплення жирів В) всмоктування води
Г) розщеплення вуглеводів
4. Виберіть речовини, що розщеплюються в ротовій порожнині:
А) вітаміни Б) жири В) білки Г) вуглеводи
5. Визначте речовину, під впливом якої відбувається емульгація жирів:
А) жовч Б) хлоридна кислота В) пепсин Г) лізоцим
6. Де утворюється хлоридна кислота:
А) у шлунку і тонкому кишечнику Б) у шлунку В) у тонкому кишечнику
Г) у підшлунковій залозі
ІІ рівень (по 1 балу за кожне завдання)
7. Доповніть речення.
У травній системі відбувається _______ (1) й ______ (2) обробка їжі. Основними поживними речовинами необхідними для побудови й функціонування організму є ____ (3) . Товстий кишечник складається із ___(4), ___(5), ___(6),___(7) кишки. Продукти розщеплення потрапляють до ____ (8) й розносяться по організму.
8. Виберіть риси, характерні для
1) процесу травлення в ротовій порожнині (три правильні відповіді)
2) процесу травлення в товстому кишечнику (три правильні відповіді)
А) Всмоктування води. Д) Розщеплення мікроорганізмами клітковини.
Б) Повне розщеплення органічних речовин. Є) Первинна обробка їжі слиною.
В) Всмоктування глюкози й амінокислот у кров. Ж) Пережовування їжі.
Г) Часткове розщеплення вуглеводів. З) Формування калових мас.
9. Дати визначення понять: обмін речовин, вітаміни, шлунок, перистальтика.
III рівень
(по 0,5 бала за кожне завдання)
10. Розгляньте малюнок і напишіть назви складових травної системи, позначених цифрами 1, 4, 6, 7, 9, 11, 13.
11. Укажіть «зайвий» термін. Поясніть, чому він «зайвий».
Слинні залози, вода, муцин, пепсин, лізоцим, мальтаза, амілаза.
(по 1 балу за кожне запитання)
12. Установіть відповідність між органами травної системи та речовинами, які вони виробляють:
1. слинні залози А) жовч
2. шлунок Б) муцин
3. підшлункова залоза В) ліпаза
4. печінка Г) пепсин
Д) амілаза
13. Виберіть ознаки, характерні для асиміляції:
А перетворення речовин |
Б енергетичні зміни |
В місце, де відбувається |
1 розщеплення речовин 2 відсутність перетворень 3 утворення (синтез) речовин |
1 поглинання енергії 2 виділення енергії 3 відсутність енергетичних змін |
1 клітина 2 міжклітинна речовина 3 порожнина кишечнику |
IV рівень (по 1,5 бала за запитання)
14. Охарактеризуйте особливості будови та функцій шлунку.
15. Які інфекційні захворювання травної системи вам відомі ? Укажіть причини їх виникнення та способи запобігання їм.
Контрольна робота № 1 8 клас
Тема: «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини. Травлення»
ВАРІАНТ ІІ
І рівень (по 0,5 бала за кожне запитання)
Виберіть правильний варіант відповіді.
1. Назвіть фермент, що розщеплює вуглеводи:
А) трипсин Б) пепсин В) ліпаза Г) амілаза
2. Укажіть кількість великих слинних залоз у людини:
А) 1 пара Б) 3 пари В) 2 пари Г) 4 пари
3. Печінка виконує функції:
А) виділення інсуліну Б) виділення жовчі В) накопичення глікогену
Г) виділення пепсину
4. Визначте речовину, яка піддається розщепленню ферментом ліпазою:
А) білки Б) жири В) інсулін Г) вуглеводи
5. До травних залоз належить:
А) надниркові Б) підшлункова В) щитоподібна Г) сальна
6. Органічні речовини з травної системи в клітини тіла переносяться:
А) гормонами Б) ферментами В) нервовими імпульсами Г) кров’ю
ІІ рівень (по 1 балу за кожне завдання)
7. Доповніть речення.
Травна система складається з ____(1) та ____(2). Хімічна обробка їжі відбувається за допомогою біологічних каталізаторів –___ (3).
У травній системі білки розщеплюються на ____(4), складні вуглеводи на _____(5), жири на ____(6) та___ (7). Стінки стравоходу, шлунку і кишечнику складаються з ___(8)шарів (оболонок).
8. Виберіть риси, характерні для
1) процесу травлення у шлунку (три правильні відповіді).
2) процесу травлення у тонкому кишечнику (три правильні відповіді)
А) Виділення хлоридної кислоти Д) Всмоктування жирів у лімфу.
Б) Повне розщеплення органічних речовин. Є) Формування калових мас.
В) Всмоктування глюкози й амінокислот у кров. Ж) Всмоктування ліків.
Г) Часткове розщеплення білків. З) Часткове розщеплення вуглеводів.
9. Дати визначення понять: травлення, ферменти, раціональне харчування, гіповітаміноз.
III рівень
(по 0,5 бала за кожне завдання)
10. Розгляньте малюнок і напишіть назви складових травної системи, позначених цифрами 2, 3, 5, 8, 10, 12, 14
11. Укажіть «зайвий» термін. Поясніть, чому він «зайвий».
Сальмонельоз, ботулізм, холера, гельмінтоз, дизентерія, гепатит.
(по 1 балу за кожне запитання)
12. Установіть відповідність між органами травної системи та речовинами, які вони виробляють:
1. ротова порожнина А) трипсин
2. печінка Б) ліпаза
3. підшлункова залоза В) лізоцим
4. шлунок Г) пепсин
Д) жовч
13. Виберіть ознаки, характерні для дисиміляції:
А перетворення речовин |
Б енергетичні зміни |
В місце, де відбувається |
1 розщеплення речовин 2 відсутність перетворень 3 утворення (синтез) речовин |
1 поглинання енергії 2 виділення енергії 3 відсутність енергетичних змін |
1 клітина 2 міжклітинна речовина 3 порожнина кишечнику |
IV рівень (по 1,5 бала за запитання)
14. Охарактеризуйте особливості будови та функції зубів. Проаналізуйте причини їх захворювань та назвіть заходи профілактики.
15. Назвіть основні причини та наслідки порушення діяльності травної системи.