Контрольна робота № 1 за першу половину 1 семестру з теми "Адаптації" для учнів 11 класу (сімейна форма навчання)

Про матеріал
Контрольна робота з теми "Адаптації" для учнів, що навчаються за сімейною формою навчання
Перегляд файлу

ЗАТВЕРДЖЕНО

Керівник ШМК

вчителів природничо-математичних наук

 

___________________

 

Вчитель біології

 

____________________

 

Контрольна робота з біології № 1

з теми «АДАПТАЦІЇ»

за першу половину І семестру 2022-2023н.р.

для учнів 11 класів

(сімейна форма навчання)

 

І. Дайте  відповідь «так» чи «ні» (0,25 бали):

  1. Всі адаптації успадковуються
  2. Адаптивна радіація приводить до формування гомологічних органів
  3. Конкуренція між видами за один і той же ресурс завжди збільшує екологічну нішу виду
  4. Рудерали активно конкурують за нові ресурси шляхом продовження тривалості життя і турботи про нащадків
  5. Матеріадом еволюції є як мутації так і модифікації
  6. Адаптації формуються за принципом компромисності
  7. Ароморфози підвищують рівень організації організмів.
  8. Стенобіонти опанували всі середовища життя

 

ІІ. Завдання з однією вірною відповіддю ( 0,5 балів):

 

1. Жаба взмику лягає на дно і впадає в анабіоз. Щоб клітини не утворили кришталики льда, в клітинках тіла жаби накопичуються олії, що виконують роль антифризів. Така стратегія перенесення несприятливих умов є стратегією:

а)  уникнення несприятливих впливів

б)  пасивний шлях пристосувань до зміни умов навколишнього середовища

в)  активний шлях пристосувань до зміни умов навколишнього середовища

г)  усі відповіді вірні

2. Тимчасове призупинення життєдіяльності:

а) анабіоз

б) криптобіоз

в) симбіоз

г) гетеробіоз

3. Білий колір зимового хутра зайця-біляка суттєво підвищує його шанси на виживання, бо він менш помітний для хижаків на фоні снігу. Але в ситуації зміни клімату, коли сніг випадає дуже пізно, ця адаптація стає недоліком. Бо зайця з білим хутром у лісі з опалим листям без снігу видно набагато краще. Це свідчить про таку властивість адаптацій як:

а) компромісність;

б) здатність успадковуватися;

 в) наявність пристосувальної мети;

г) відносність

4. Екологічно пластичним(еврибіонтним)  видом є:

а) терміт    

б) форель

в) панда сірий    

г) кульбаба лікарська

5.Спільна еволюція біологічних видів, які взаємодіють в екосистемі - це:

а) коадаптація

б) екологічна пластичність

в) коеволюція

г) адаптивна радіація

6. Під час громадянської війни в Анголі слони часто підривалися на протипіхотних мінах. Але через деякий час вони навчилися впізнавати заміновані місця (скоріше за все, за запахом) і стали обходити їх. Ця адаптація є:

А) морфологічною; 

Б) фізіологічною;

В) поведінковою

Г) соціальною

 

ІІІ. Завдання на відповідність ( 1 бал)

1.Встановіть відповідність між еволюційними процесами та їх прикладами:

1. повітряні мішки птахів     А ароморфоз

2. чотирикамерне серце ссавців    Б ідіоадаптація

3. відсутність хлорофілу у повитиці   В дегенерація

4. зміна форми дзьоба в галапагоських в’юрків  Г атавізм

        Д адаптивна радіація

 

2. Встановіть відповідність між властивостями адаптацій та їх характеристиками:

1. Не існує універсальних адаптацій  А Не існує видів ідентичних за своїми адаптаціями

2. Правило відносної незалежності адаптацій Б Адаптації мають пристосувальне значення в       

                                                                                                                                         певному середовищі

3. Правило екологічної індивідуальності  В Добра пристосованість до певного чинника не означає такої самої адаптованості до дії інших

4. Адаптації непостійні    Г Результат адаптації – адаптивний ефект

       Д Втративши своє значення, адаптації зникають

 

 

3.Встановіть відповідність між формами симбіозу та їх характеристиками:

 А. Мутуалізм  1. Організм тривалий час використовує організм хазяїна як джерело їжі

Б. Коменсалізм 2. Один із співіснуючих видів негативно впливає на інший, не відчуваючи  на собі негативного впливу від нього

В. Аменсалізм   3. Обидва види отримують користь від співіснування

Г. Паразитизм   4. Види жодним чином не впливають один на одного

5. Організм отримує користь від співіснування, не завдаючи шкоди хазяїну,  але й користі йому не приносить

 

4. Розподіліть вказані характеристики та приклади на дві групи:

 І Пластичні види:

 ІІ Непластичні види:

  1. Мають широку норму реакції    
  2.  Максимальне використання ресурсів середовища мешкання
  3. Високий адаптивний потенціал
  4. Вузька спеціалізація
  1. Знижена здатність пристосовуватися до нових умов
  2. Здатні заселяти нові місця проживання
  1.  Велика панда
  2. Ведмідь бурий

 

ІІІ. Схарактеризуйте пристосування організмів комбінацією трьох цифр (по одній з кожного стовпчика) ( 1 бал)

 

  1. Розгляньте морфологічні особливості рослини, зображеної на рисунку. Визначте середовища існування, до яких ця рослина адаптована, орган, будова якого вказує на таке пристосування, та спосіб її запилення.

Середовища існування

 

Орган, що вказує на пристосування до середовища

 

Спосіб запилення рослини

 

1водне, повітряне

2ґрунтове, наземно-повітряне

3водне, наземно-повітряне

1стебло

2квітка

3листок

4корінь

 

1водою

2комахами

3вітром

4птахами

 

 

  1. У результаті тривалої спільної еволюції квітка конюшини й ротовий апарат джмеля виявилися за будовою ідеально «підігнаними» один до іншого. Ротовий апарат джмеля пристосований для одночасного розмелювання твердого квіткового пилку та висмоктування нектару. Він містить довгий хоботок, за допомогою якого комахи для свого живлення добувають нектар із квіток конюшини з дуже глибокою чашечкою. Перелетівши з квітки на квітку за допомогою двох пар прозорих крил, джмелі уможливлюють перехресне запилення. Вони раніше за бджіл можуть збирати нектар рано вранці, коли повітря ще недостатньо прогрілося. Наприклад, джміль може вилітати за температури повітря близько 7–8 °С, тоді як бджола – за температури 12 °С. Це можливо внаслідок швидкого скорочення м’язів грудей, за якого вони розігрівають своє тіло до 40 °C. М’язи прикріплюються до зовнішнього скелета – твердої кутикули, яка складається переважно з хітину.

Яке твердження можна сформулювати, проаналізувавши текст?

Відношення організмів до температурних умов

 

Тип взаємовідносин бджоли і джміля

 

Рівень адаптаційних змін конюшини і джміля в процесі коадаптації

 

А джмелів можна віднести до теплокровних тварин, а бджолу - ні

Бджмелі і бджоли  в екосистемі належать до групи консументів

В Бджола і джміль – це ряд перетинчастокрилих комах

Гза нижчої температури повітря джміль має перевагу над бджолою

 

1 коменсалізм

2 мутуалізм

3 кооперація

4 конкуренція

 

1  конвергенція

2  ароморфози

3  ідіоадаптації

4  дегенерації

 

 

 

 

  1. Ластівка сільська належіть до мігруючих птахів. В серпні ластівки збираються в зграї і відлітають на південь. В квітні вони повертаються до середніх широт. Це пов’язано з тим, що комахи в умовах низьких температур неактивні, внаслідок чого спочатку зменшується,  а потім повністю зникає кормова база ластівки.

Схарактеризуйте цю адаптацію ластівки за різними класифікаціями комбінацією з 4 цифр

 

Изображение выглядит как текст

Автоматически созданное описание

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Костюк Галина Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 жовтня 2022
Переглядів
5073
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку