Тема. Імунна система людини, особливості її функціонування
Мета. Продовжити формувати знання учнів про форменні елементи крові та їх функції, ознайомити з поняттями: імунітет, імунна система, імунна відповідь організму, види імунітету, розкрити механізм імунітету, показати користь зчеплення, познайомити учнів з історією розвитку теорії імунології;
розвивати уміння обґрунтовувати свою думку, працювати з текстом підручника, додатковою літературою, складати схеми, робити висновки, готувати повідомлення;
виховувати бережливе ставлення до власного організму та оточуючих людей.
Методи навчання. Словесні (розповідь, пояснення, бесіда, повідомлення учнів); наочні (ілюстрація, демонстрація презентації, відео); практичні (підготовка повідомлень, пам’ятки, проведення опитувань, складання опорних схем); проблемно-пошуковий (постановка проблемного питання, активізація уваги та мислення).
Міжпредметні зв’язки. Історія, медицина.
Матеріали та обладнання: підручник, схеми, мультимедійна презентація, відео.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
Хід уроку.
І. Організація класу.
Позначаємо свій настрій на початку уроку на полях зошита.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Протягом усіє історії існування людства його вражали багаточисленні епідемії, які
спустошували села, міста. Проте навіть у самий розпал епідемії не всі люди
хворіли. Чому?
ІІІ. Повідомлення теми, мети, і завдання уроку.
ІІ. Актуалізація та корекція опорних знань.
Вправа «Асоціативний кущ».
Пропонується дітям пригадати те, що їм відомо про імунітет.
Серед асоціацій ми з вами виділили такі слова як здоров'я та хвороби. Давайте звернемо увагу на малюнок. Що впливає на здоров'я людини?
А імунітет покликаний захищати організм від таких впливів.
Отже, імунітет – це здатність організму захищати власну цілісність і біологічну індивідуальність.
Імунна система – це сукупність молекул, клітин, тканин і органів, які захищають організм від генетично чужорідних клітин або речовин, що надходять із середовища або утвоюються в організмі.
Чинники, які послаблюють імунну систему:
Мозковий штурм.
Які органи входять до імунної системи?
Центральні органи:
Вилочкова залоза – в ній відбувається дозрівання і «навчання» Т-лімфоцитів, які після нього набувають здатності розпізнавати певні антигени. Дуже активно працює у людей у молодому віці, а потім знижує свою активність.
Червоний кістковий мозок – у ньому відбувається дозрівання В-лімфоцитів, які набувають здатності розпізнавати певні агенти.
Лімфатичні вузли – формуються в місцях злиття кількох лімфатичних судин і є барєром для поштрення інфекцій в організмі.
Мигдалини – розпізнають мікроорганізми, які потрапляюють в організм людини через рот і ніс, та розпочинають боротьбу з ними.
Селезінка – це найбільший орган імунної системи. Виконує функцію фільтру, очищаючи і захищаючи кров від бактерій і регулює її згортання.
Апендикс – слугує для захисту кишечника від шкідливих бактерій.
Види імунітету: природний і штучний.
Відео «Як працює ваша імунна система»
Проблемне запитання. Бабуся, онук якої став часто хворіти, коли почав відвідувати дитячий садочок, вимагає від доньки забрати хлопчика з садочка. Донька не погоджується, мотивуючи це тим, що в дитинстві ми повинні перехворіти «дитячими» хворобами, щоб мати добрий імунітет. Хто правий?
VІ. Узагальнення та систематизація знань
Вправа «Так чи ні?»
1. Імунітет – здатність організму розпізнавати чужорідний матеріал та мобілізувати клітини й речовини на швидке його видалення.
2. До неспецифічних факторів належать і клітини-пожирачі — фагоцити.
3. Антигени – це білки.
4. Пасивний імунітет тривалий.
5. Природний вроджений передається дитині від матері.
VII. Домашнє завдання
Опрац.§19, ст.77-79