Конспект контрольної роботи з української літератури для 5 класу. Допоможе у підготовці до уроку, оскільки містить і зразки завдань.
Тема :
Контрольна робота . Тарас Шевченко( «За сонцем хмаронька пливе». «Садок вишневий коло хати...»), Степан Васильченко («В бур’янах»), Павло Тичина ( «Не бував ти у наших краях!»,« Гаї шумлять...», «Блакить мою душу обвіяла…»), Євген Гуцало («Лось»)
Мета:
- повторити, узагальнити вивчене, перевірити знання учнів;
- розвивати писемне мовлення учнів, уміння виділяти головне й деталі, висловлювати свої думки, аналізуючи художні твори, обґрунтовувати власні твердження;
- виховувати найкращі людські якості.
Тип уроку: урок контролю та корекції знань, умінь, навичок.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Ви познайомились із творчістю Т. Шевченка, С. Васильченка, П. Тичини, Є. Гуцала, читали їхні твори, захоплювалися героями. Сьогодні ми підсумовуємо нашу роботу. Проявіть творчість, покажіть свої знання та любов до літератури рідної землі. Бажаю успіху!
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
V. ВИКОНАННЯ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ
1. Інструктаж до виконання роботи
1 варіант
1.У якому творі розповідається про дитинство Т.Шевченка?
А) «Садок вишневий коло хати» Б)« В бур’янах» В) «Гаї шумлять» Г) «Лось»
2.«Нам усім — один талан: і дідові, і батькові, і дитині — довічне панське ярмо»,- говорить у творі Степана Васильченка «В бур’янах»:
А батько Б мати В сусід Г сусідка
3.Що роблять дівчата, повертаючись з роботи, у вірші «Садок вишневий коло хати»?
А) Танцюють Б) співають В) сміються Г) розмовляють
4.Твір, у якому відображено думки, настрої та почуття людини, душевний стан автора, його ставлення до оточення, називається:
А байкою Б оповіданням В ліричним твором Г повістю
5. Ліричним є твір:
А «В бур'янах» С.Васильченка Б «Садок вишневий коло хати...» Т.Шевченка В «Лось» Є.Гуцала Г Таємниця козацької шаблі» З.Мензатюк
6. Уславлення гармонії людини з природою, патріотизму, працьовитості людей ─ основна думка вірша :
А «За сонцем хмаронька пливе…» Б «Садок вишневий коло хати…»
В «Не бував ти у наших краях!» Г «Блакить мою душу обвіяла…»
7.Знайти рядок з епітетами:
А)Зіронька встає, соловейко научати не дає; Б)Маленькі діточки, рожева хмарка В) неначе ворог, мов матері діти Г) І ждеш його, того світу, мов матері діти
8. Опис селянської родини є у творі:
А «За сонцем хмаронька пливе…» Б «Садок вишневий коло хати…»
В «Не бував ти у наших краях!» Г «Блакить мою душу обвіяла…»
9. Словами «…очі все густіше набрякали кров’янистим смутком, аж горіли червоним розпачем…» охарактеризовано у творі Є.Гуцала «Лось»:
А дядька Шпичака Б лося В старшого брата Г молодшого брата
10. Установіть відповідність між уривком твору та його назвою:
1 «Душа причастилася кротості трав — А «За сонцем хмаронька пливе…»
Добридень я світу сказав!» Б «Садок вишневий коло хати…»
2 «А туман, неначе ворог,
Закриває море..»
3 «Я йду, іду — В «Не бував ти у наших краях!»
Зворушений.
Когось все жду — Г «Блакить мою душу обвіяла…»
Співаючи».
4 «Поклала мати коло хати Д « Гаї шумлять...»
Маленьких діточок своїх;
Сама заснула коло їх..».
11.Установіть послідовність подій:
А лось іде до ополонки , - у льодяному полоні , - хлопці рятують лося, - пролунав постріл Шпичака , - марні сподівання Шпичака , - два хлопчики приїхали по хмиз;
Б пролунав постріл Шпичака, - лось іде до ополонки, - у льодяному полоні, - два хлопчики приїхали по хмиз, - хлопці рятують лося, - марні сподівання Шпичака;
В лось іде до ополонки, - у льодяному полоні, - два хлопчики приїхали по хмиз, - хлопці рятують лося, - пролунав постріл Шпичака, - марні сподівання Шпичака
Г лось іде до ополонки, - у льодяному полоні, - два хлопчики приїхали по хмиз, - хлопці рятують лося, - марні сподівання Шпичака, - пролунав постріл Шпичака.
12.Установіть відповідність персонажів та їх характеристик з оповідання «Лось» Є. Гуцала:
А) дядько Шпичак Б) Лось В) брати-підберезники
1. «Неквапно попрямував до тієї поляни, на якій любив найчастіше бувати…»
2. «Охопили зором ріку, і їхні лиця ще більше пом’якшали од навколишнього простору…»
3. «… треба думати про те, щоб якось його заховати, замівши сліди»
Виконайте одне із завдань(3-5 речень):
Доведіть, що дядько Шпичак – боягуз ( за мотивами твору Є.Гуцала «Лось»)
Як би ви вчинили на місці хлопчиків, коли б опинилися біля ополонки? ( за мотивами твору Є.Гуцала «Лось»)
2 варіант
1.«Року 1814, з 26 на 27 лютого старого стилю,темної ночі, перед світом у селі Моринцях на Звенигородщині, у хаті Григорія Шевченка,кріпака пана Енгельгардта» сталася подія, що згадується у творі Степана Васильченка «В бур’янах»:
А викуп Тараса Б народився Тарас
В відбулося повстання кріпаків Г померла мати Тараса
2. Твір Степана Васильченка «В бур'янах» належить до жанру:
А повісті Б літературної казки В оповідання Г легенди
3. У якому вірші Т. Шевченка героями є соловейко, хрущі?
А «Садок вишневий коло хати» Б « Зірка» В «Гаї шумлять» Г «Не бував ти у наших краях»
4.Твір, у якому відображено думки, настрої та почуття людини, душевний стан автора, його ставлення до оточення, називається:
А байкою Б оповіданням В ліричним твором Г повістю
5. Назвати вірш П.Тичини:
А «Садок вишневий коло хати» Б « Зірка» В «Гаї шумлять» Г «За сонцем хмаронька пливе»
6. Душа, струмок, метелик,гай ─ образи твору:
А «За сонцем хмаронька пливе…» Б «Садок вишневий коло хати…»
В «Не бував ти у наших краях!» Г «Блакить мою душу обвіяла…»
7.Визначити тематику творів П. Тичини:
А про дітей Б про тварин В про природу Г про державу
8. Лось до заповідника потрапив (за твором Є.Гуцала «Лось»):
А із Канади Б із тайги В із зоопарку Г з України
9.Уособленням зла в оповіданні Є.Гуцала «Лось» є образ:
А дядька Шпичака Б меншого брата В старшого брата Г лося
10. Установіть відповідність:
а) П.Тичина 1. «Не бував ти у наших краях»
б) Є. Гуцало 2. «За сонцем хмаронька пливе»
в) Т.Шевченко 3. «Княжа Україна»
4. «Зірка»
11. Установіть відповідність:
а) порівняння 1. « Купатися в морі сліз»
б) персоніфікація 2. «світло поволі заповзає в хату»
в) гіпербола 3. «А туман, неначе ворог , закриває море»
4. «Рожева хмаронька пливе»
12. Установіть послідовність подій в оповіданні Є. Гуцала «Лось»:
А) Початок твору 1.Діти думали,як той лось міг попасти у воду
Б) Розвиток подій 2. Лось звик до заповідника
В) Кінець твору 3. Лось не ворухнувся. Він припав до землі,прислухаючись, чи далеко ще весна
Виконайте одне із завдань(3-5 речень):
Доведіть, що дядько Шпичак – боягуз ( за мотивами твору Є.Гуцала «Лось»)
Як би ви вчинили на місці хлопчиків, коли б опинилися біля ополонки? ( за мотивами твору Є.Гуцала «Лось»)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Рефлексія
(Фрази записані на дошці, учні по черзі продовжують одну фразу за бажанням.)
- Мені було цікаво працювати сьогодні, адже …
- Мені було важко висловлювати власні думки, тому що …
2. Слово вчителя
Сподіваюсь, ви зуміли зосередитись і виконати належно роботу. Мені буде цікаво їх перевіряти. А наступного уроку на нас чекає зустріч із творчістю Максима Рильського.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Прочитати в підручнику відомості про життя і творчість
М. Рильського.
За вибором учня:
- підготувати повідомлення про поета.