6 клас
Контрольна робота
Повторення, узагальнення й поглиблення вивченого.
Лексикологія
1. Позначити, у якому рядку всі слова — діалектизми:
а) курінь, сільський, потоки;
б) грань, коронки, когут, злуда;
в) куций, батько, беркут;
г) глаголити, зелений, бриль, увага.
2. Визначити, у якому рядку вжиті історизми:
а) жандармерія, гайдамака, крамарне, хлоп;
б) аероплан, тяжкий, амфора, планета;
в) прапор, кваша, швець, півень;
г) хвіртка, лишенько, добридень, щодня.
3. Позначити, у якому рядку всі слова професійні:
а) фонема, лексема, постфікс, суфікс;
б) гриб, дуб, малюнок, юнак;
в) холодильник, легінь, навчання;
г) оса, явище, заява, сонечко.
4. Вкажіть рядок, у якому всі слова є загальновживаними.
А Надія, довіра, асиміляція.
Б Стіл, струмок, воля.
В Вітер, птах, літописання.
Г Світло, мрія, легінь
5. У реченні « Не плач, татусю, ми ще повернемось назад» (В. Сосюра) виділене слово є:
а) стилістично забарвленим;
б) жаргонізмом;
в) діалектизмом;
г) загальновживаним.
6. Виділене слово вжито в прямому значенні в рядку:
а) За вікном танцюють сніжинки
б) А вівчар жене отару плаєм
в) Мовчать засніжені дерева
г) Старезну думу думають ліси
д) Скоро серпень прибуде ясний
7. Установіть значення наведених фразеологізмів:
1. вбивати клин а) нечесно наживатися
2. гріти руки б) звільнятися від ілюзій
3. спускатися з неба на землю в) домагатися налагодження справи
4. оббивати пороги г) непослідовно діяти
д) сварити кого-небудь між собою
8. Доберіть синоніми із сучасної мови до архаїзмів: град, злато, гніт, рече, уста, зримий, легінь.
9. Поясніть значення фразеологізмів, з одним із них складіть речення:
А) рукою подати;
Б) накивати п’ятами;
В) вивести на чисту воду
Г) тримати язик за зубами.