Розвиток мовлення. Письмовий твір-опис природи в художньому стилі за картиною С. Васильківського "Козаки в степу"

Про матеріал
Мета уроку полягає в тому, щоб формувати в учнів уміння бачити зображене на полотні та складати текст-опис природи за картиною, збагачуючи лексичний запас.
Перегляд файлу

 

ТЕМА. Розвиток мовлення. Письмовий твір-опис природи в художньому стилі за картиною С. Васильківського «Козаки в степу»

 

МЕТА: сприяти узагальненню та систематизації знань шестикласників про типи мовлення, зокрема опис; формувати мовленнєву компетентність: розвивати творчу уяву, збагачувати словниковий запас; розвивати вміння описувати природу за картиною, виражати свої почуття та емоції; виховувати естетичні почуття, любов до природи рідного краю.

Тип уроку: урок розвитку усного й писемного мовлення.

Обладнання: вірші про природу, портрет С. Васильківського, картина С. Васильківського «Козаки в степу» та інші, підручник, пам’ятка «Як написати твір-опис».

                                            ХІД   УРОКУ

  1. Організаційний момент

            Створення емоційного настрою за допомогою прикметників «Мій настрій»: «Я – щасливий, веселий…».

 

  1. Актуалізація опорних знань
  1. Поетична хвилинка (виразне читання 2-3 уривків про природу України різних поетів).
  • Встала весна, чорну землю

Сонну розбудила,

Уквітчала її рястом,

Барвінком укрила;

І на полі жайворонок,

Соловейко в гаї

Землю, убрану весною,

Вранці зустрічають... (Т. Шевченко)

 

  • Не бував ти у наших краях!

Там же небо — блакитні простори…

Там степи, там могили, як гори.

А веснянії ночі в гаях!..

Ах, хіба ж ти, хіба ти це знаєш,

Коли сам весь тремтиш, весь смієшся, ридаєш,

Серце б’ється і б’ється в грудях…

Не бував ти у наших краях.

Не бував ти у наших краях,

Бо відтіль не таким би вернувся!

Чув про степ, що ген-ген простягнувся?

Єсть там люди — й зросли у степах, —

Що не люблять, не вміють ридати,

Що не можуть без пісні і нивки зорати!

Тебе ж завжди я бачу в сльозах… —

Не бував ти у наших краях. (П. Тичина)

 

 

  1. Бесіда за змістом прочитаного:
  • Хто автори цих поетичних рядків?
  • Що об’єднує ці твори? (тема – змалювання природи)
  • Як називається такий опис? (пейзаж)
  • Які художні засоби використані в поезіях?(епітети, метафори, порівняння, персоніфікація)
  • Якого стилю ці тексти? (художнього)
  • Які враження від описів природи письменниками?
  1. Інтелектуальна розминка на повторення вивченого:
  • На які типи поділяється наше мовлення? (розповідь, опис, роздум)
  • На яке питання даємо відповідь в описі? (який предмет чи особа)
  • Які стилі мовлення ви знаєте? (художній, публіцистичний, розмовний, науковий, офіційно-діловий, конфесійний, епістолярний)
  • Які ознаки художнього стилю? (емоційно забарвлена лексика: епітети, порівняння, синоніми, антоніми, слова в переносному значенні)
  • Що можна описувати? (усе, що нас оточує: людей, природу, тварин, процес праці, приміщення, різні предмети)
  • З яких частин складається опис? (загальне враження, окремі ознаки, деталі, висновок-ставлення до описуваного)
  • Як називається опис природи? (пейзаж)

 

  1. Мотивація навчальної діяльності
  1. Слово вчителя.

// Сьогодні на уроці ми побачимо світ природи нашої України очима  художника      Сергія Васильківського.   Ось його портрет.   

 

      Сергій Іванович Васильківський (1854-1917) – один з  найпопулярніших українських художників кінця минулого – початку нинішнього сторіччя. Він народився в м. Ізюмі на Харківщині в сім’ї писаря. Художник був обдарованою людиною, мав прекрасний голос, знав безліч українських народних пісень, дотепно оповідав і добре грав на багатьох музичних інструментах.

    У молодості Сергій Іванович однаковою мірою готовий був до вступу і в Академію мистецтв, і в консерваторію.

     С. Васильківський – один з визначних пейзажистів, автор чудових жанрових полотен, історичних творів, збирач пам’яток народної старовини. Його картини знаходяться в багатьох художніх музеях України, зокрема в Сумському художньому музеї є такі його полотна:

«Сільська вулиця» (1915), «В літній день» (1884), «З пасовиська» (1880), «Ярмарок у Полтаві» (1902).

 

  1. Повідомлення теми й мети уроку
  1. Слово вчителя. // Наше завдання: описати природу на картині С. Васильківського «Козаки в степу» (1890), висловлюючи своє ставлення та враження, використовуючи емоційно забарвлені слова, збагачувати лексичний запас.

 

  1. Опрацювання навчального матеріалу

  1. Розгляд репродукції картини «Козаки в степу».

                  -    Що зображено на картині?

  • До якого жанру живопису слід віднести картину? Чому?
  • Чому саме цей куточок обрав художник для змалювання? (бо український степ по-своєму чарівний і величний. Козаки були закохані в степ, у землю своїх батьків! Вони виросли серед голубого привілля, увібрали з дитинства у свою душу степову красу. Степом можна іти безвісти й лягти горілиць, прикласти вухо до землі – то тільки вмій прислухатися. Шумить і гомонить степ. І багато чого він може розказати …)
  • Яка пора року зображена на полотні?
  • Який час доби? З чого це видно? (ранок, ще не зовсім розсіявся туман).
  • Що зображено на передньому плані картини? на задньому? (озброєні вершники на конях, буйнотрав’я, нещадно випалене сонцем; блищить стрічка Дніпра, козацька могила)
  • Чим приваблює колорит картини? (простотою, невимушеністю, загадковістю)
  • Який настрій навіває полотно? Що ви відчуваєте, коли дивитеся на цю картину? (прекрасний, піднесений; яка красива наша земля, її природа і люди на цій землі).

 

  1. Слово вчителя. // Писав картину Сергій Васильківський з натури, навіть уже готовий витвір носив у степ, щоб ще раз перевірити окремі деталі. Працював без підмальовка, виключно кольором, що є ознакою найвищої майстерності. Працював над полотном близько 3-ох років. //

 

  1. Підготовчі вправи (виконуються колективно, записи робляться на дошці та в зошитах).
  1. Записати у стовпчик назви предметів, детально виписаних художником на передньому та задньому плані, а також назви явищ природи (ДАНЕ).

// Степ, двоє козаків, коні, трава, квіти, сонце, небо, туман, вітерець, могила, каміння, річка. //

  1. До ДАНОГО  дописати НОВЕ – назви ознак зображених предметів.

«Дане»                                              «Нове»

Степ                                               безмежний, широкий

Двоє козаків                                  горді, спокійні

Коні                                                насторожені

Трава                                              густа, висока, пожовкла

Квіти                                              ніжні, запашні

Сонце                                             ясне, лагідне

Небо                                               високе, блакитне

Туман                                             легкий, ранковий

Вітерець                                        теплий, ледь відчутний

Могила                                          скіфська, кам’яна

Каміння                                         важке, угрузле в землю

Річка                                              срібляста, ніби стрічка

  1. Групова робота (усно скласти речення за змістом картини. Наприклад: Угрузле в землю каміння розкидане по всьому степу, безмежному, широкому, ніби кинуте полотно.

 

  1. Складання простого плану до творчої роботи.

                      Орієнтовний план

  1. Степ – це сонячне трав’янисте безмежжя.
  2. Зображені на полотні пора року й час доби.
  3. Козаки оглядають степ.
  4. Задній план картини.
  5. «Козаки в степу» - чудовий витвір українського пейзажного мистецтва.

 

  1.  Складання усного твору-опису природи степу за планом (у групах).

 

  1. Робота з пам’яткою «Як писати твір-опис» (у підручнику або роздрукувати на парти).

 

  1. Самостійна робота учнів на чернетці.

Зразок 1. Український степ по-своєму чарівний і величний. Це сонячне трав’янисте безмежжя. На початку літа неорана земля вигорає, блекнуть її розмаїті барви. І тоді ще більше відчувається безкрайність рідного степу. Він вабить і кличе до себе.

      Художник Сергій Васильківський зобразив природу степу влітку вранішньої пори. Це видно з того, що на горизонті ще не розсіявся легенький туман над сріблястою блакиттю річки. І сонце піднялося ще невисоко, бо не спекотно, а теплий вітерець ледь розвіває кінські хвости.

      На передньому плані картини ми бачимо двох козаків на конях. Вони  оглядають рідний степ. Чи не сунуться, бува, вороги? Козаки – мужні захисники свого краю. Зупинилися, зачаровані степовою красою та безмежжям, і стоять серед буйного привілля різнотрав’я. Розкривається перед ними обрій, налитий сонцем і блакиттю неба.

    Праворуч, у далині степу, височіє кам’яна скіфська могила. А далі, до горизонту, ще видно багато різного каміння, розкиданого у високій траві. Сріблиться блакитною стрічкою у променях ранкового сонця далека річка.

      Кам’яна могила свідчить про те, що тут з давніх-давен жили люди. На них росте ковила, тирса й чебрець та ще пахучий полин, який часом степовики називають євшан-зіллям.

    Картина Сергія Васильківського «Козаки в степу» - ніби краплина роси, чистої, прозорої, як діамант. Це частина рідної прекрасної землі. Ніде немає такого степового роздолля, як у нас, таких ромашок, чебрецю, таких кам’яних могил, що дивляться в блакитне небо, п’янких пахощів трав, вузеньких протоптаних стежечок у високій траві.

Зразок 2. На картині Сергія Івановича Васильківського зображено природу українського степу. Він буяє як зеленою, так і пожовклою густою травою. Серед буйнотрав’я видніються освітлені ранковим сонцем квіти, вони привітно посміхаються й кивають росяними голівками. Ніжні й запашні вони – це чудовий витвір природи. Вона поєднала в них силу й красу…

    На полотні зображено кінець літа. Це бачимо з того, що в степу видніється пожовкла трава й сухі сторчаки будяків. Це пізній ранок, бо ще стоїть легенький туман, а сонце піднялося не дуже високо.

     На передньому плані ми бачимо двох козаків на конях. Вони оглядають безмежний степ. Одягнені люди в козацьке вбрання. Вони добре озброєні. Під ними вороні коні, які виблискують своїми боками на сонці. Козаки стоять, обговорюючи якусь важливу справу. Коні чомусь насторожилися. Легкий вітерець розвіває їм гриви та хвости.

      На задньому плані ми бачимо кам’яну скіфську могилу – мовчазного свідка минулого. Біля кургану лежить вгрузле в землю  сіре каміння. За могилою та камінням видніється на горизонті темний масив лісу та річка, що сріблиться на сонці.

      Картина «Козаки в степу» відображає всю красу та неповторність степового роздолля, незайманість цього єдиного куточка землі[U1], де поєдналися навіки мужність, сила й чарівність України.

 

  1. Підсумок уроку. Рефлексія

// Сьогодні на уроці ми вчилися описувати природу на картині. Продовжте речення:

  • Мені сподобався найбільше опис…
  • Найвлучнішими епітетами вважаю…
  • Доцільне порівняння було…
  • Я уявив(ла) найкраще образ з допомогою персоніфікації…
  • Картини живопису допомагають…
  • Я відчуваю, дивлячись на цю картину…
  1. Домашнє завдання: дописати творчу роботу.

 

 

    

 

 

 


[U1]ість

docx
Додано
9 серпня 2021
Переглядів
5242
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку