Творчі завдання "Елементи національно-патріотичного виховання на уроках української мови"

Про матеріал
Творчі завдання сприятимуть вихованню в учнів інтересу до культури, побуту народу, кращих моральних цінностей. Вони стануть у пригоді всім, хто дбає про культуру мови.
Перегляд файлу

Творчі завдання на уроках української мови

Лексика

Диктант з лексичним завданням

1) Пояснити лексичне значення слова голова в реченнях.

1. Як голова сивіє, то чоловік мудріє.

2. Яка головонька, така й розмовонька.

3. Сила без голови шаліє, а розум без голови мліє.

4. Риба – вода, ягода – трава, а хліб всьому голова.

5. Не той голова, що дуже кричить, а той, хто вміє навчить.

6. Зміряв його з ніг до голови.

7. Скільки голів, стільки й умів.

(Прислів’я)

2) Словниковий пояснювальний диктант.

Крила бджіл. Крило літака. Вітряк крилами махає. Судно на підводних крилах. Крило будинку.

Пряме і переносне значення слова

Вибірковий диктант з лексичним завданням

1) Записати спочатку слова з прямим значенням, а потім – з переносним.

1. Солодка лава. Солодке життя.

2. Золотий годинник. Золота людина.

3. Тепла зустріч. Теплий клімат.

4. Світле майбутнє. Світла кімната.

5. Ідуть школярі. Іде дощ.

6. Співає артист. Співає колосом нива.

7. Гримить пісня. Гримить грім.

8. Солодке яблуко. Солодкий сон.

Омоніми

Вибірковий диктант

1) Записати омоніми.

1. Щоб хліб мати, треба добре працювати.

2. Проводжає сина мати захищати рідний край.

3. Сторож одімкнув ключами великий замок.

4. На горі видніється середньовічний замок.

5. Село лежало в балці.

6. Стеля тримається на балках.

Творчий диктант із стилістичним завданням

2) Скласти з кожним поданим словом речення так, щоб ці слова були омонімами, записати їх.

Ніс і ніс, три і три, діти і діти, коти і коти.

Синоніми

Творчий диктант з лексичним завданням

1) До поданих слів дібрати синоніми і записати.

Дружба, веселий, хоробрий, мужній, маленький, праці, сміятися, іти, швидко, гарний.

2) Записати. Підкреслити синоніми.

1. Чесне діло роби сміло. 2. Без труда нема плода. 3. Щира праця мозолева. 4. Труд чоловіка кормить. 5. Без охоти нема роботи. 6. Маленька праця краща за велике безділля. 7. Добре роби – добре й буде! 8. Бджола мала, а й та трудиться. 9. Працюй ударно – дні пройдуть не марно.

(Прислів’я)

3) З поданих слів записати окремо кожен синонімічний ряд.

Діло, завірюха, розмова, мужність, дорога, робота, хуртовина, бесіда, шлях, труд, хуга, мова, відвага, хоробрість, путь, праця, сміливість, безстрашність, одчайдушність.

Антоніми

1) Знайти слова антоніми у реченнях.

1. Що в молодості навчишся, то на старість як знайдеш. 2. Дивиться рідко та густо бачить. 3. Літо збирає, а зима з’їдає. 4. З білого легко чорне зробити, але з чорного біле – важко. 5. Хто багато говорить, той мало робить. 6.  Чужого хорошого не гудь, а поганого свого не хвали. 7. З добрим дружись, а лихих стережись. 8. На чорній землі білий хліб родить.

(Прислів’я)

Творчий диктант з лексичним завданням.

2)  До поданих слів дібрати антоніми.

Веселий, добрий, молодий, легко, пізній, праця, мудрий, літо, холодно, висока, під’їхати, високий, заходити, маленький, починати, щасливий.

3) Підкреслити антоніми.

1. Хто в п’ятницю засміється, той у неділю плакатиме. 2. Понеділок і п’ятниця важкі дні, а вівторок і субота – легкі. 3. Хто високо літає, той низько падає. 4. Грудень рік кінчає, а зиму починає. 5. У грудні сонце на літо, а сніг на зиму повертають. 6. Сухий марець, квітень мокрий – рік не голодний. 7. Хто шукає, той і знаходить. 8. У липні хоч роздягнися, а в грудні тепло одягнися. 9. Як літом пролежиш, то зимою з сумою побіжиш. 10. Ніч для того, щоб спати, а день, щоб працювати. 11. Усе минеться, одна правда лишиться. 12. Дощ надворі – радість і горе. 13. Вітер добрий при стозі, злий при морозі.

Вибірковий диктант

4) Виписати словосполучення зі словами в переносному значенні.

1. Без півня оселя глуха. 2. Вмерла та курочка, що несла татарам золоті яйця. 3. Пішов кіт спати, а миші танцювати. 4. Без догляду земля – кругла сирота. 5. Без господині всі кути в хаті плачуть.

(Прислів’я, приказки)

Навчальний переказ

Чарівний кінь

Вкрав змій у селі хлопця Іванка. Привів його до свого двору, відімкнув конюшню, а там лежить кінь такий худий, аж кістки випинаються. Слабкий, немічний, підвестися не може, лише стогне. Дивиться кінь на хлопця сумними очима, а з очей сльози котяться.

Наказав змій Іванкові коня доглядати, давати всього вдосталь, лише не давати того, що він попросить.

Приніс хлопець коневі доброго сіна, вівса. А кінь в рот не бере, лежить і плаче.

Пожалів хлопчина коня, почав умовляти. А той людським голосом просить у нього іншої поживи. Бо їв він жар, а пив полум’я. як не буде йому такої їжі, то вмре.

Запалив Іванко дрова, приніс коневі лопату жару, тоді другу, третю. Попоїв кінь і на ноги став. Вибіг у двір, наковтався полум’я.

Подивився Іванко, а коник не простий! Шерсть на ньому золота, замість чотирьох ніг у нього п’ять, а над лопатками крила здіймаються…

Скочив хлопець на чарівного коня. Помчав його кінь до рідного села. Увесь вік служив він Іванкові вірою й правдою.

(За мотивами нар. казки; 160 сл.).

1) Написати докладний переказ.

2) Дібрати синоніми до слів:

Удосталь (досхочу), немічний (безсилий, слабкий), пожива (їжа, харч).

Орієнтовний план

  1. Вкрав змій хлопця Іванка.
  2. Охлялий кінь у конюшні.
  3. Наказ змія.
  4. Не бере кінь вівса і сіна.
  5. Прохання коня.
  6. Звівся кінь на ноги.
  7. Не простий той коник!
  8. Порятунок.

 

docx
Додано
10 серпня 2021
Переглядів
454
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку