Контрольна робота містить різнорівневі тестові завдання для вчителів біології з метою використання їх для підсумкового контролю знань після вивчення теми, а також для підготовки учнів до незалежного зовнішнього оцінювання. Тестові завдання складено згідно вимог чинної програми з біології та методичних рекомендацій щодо критеріїв оцінювання, визначених Міністерством освіти і науки України.
Контрольна робота 6 Варіант 1 Дата Оцінка
Еволюція органічного світу
Початковий рівень (3 бали)
Виберіть одну правильну відповідь
крила кажанів та крила комах;
додаткові корені картоплі та ризоїди зозулиного льону;
зябра річкового рака та річкового окуня;
крила кажанів та плавці китів.
2. Назвіть форму природного добору, яка сприяє зміні норми реакції організмів у певному напрямку:
рушійний; розвиваючий;
стабілізуючий; штучний.
3. Виберіть ознаки, притаманні макроеволюційним процесам:
відбуваються за тривалі історичні проміжки часу, недоступні для безпосереднього спостереження;
сприяють виникненню нових видів;
джерело мінливості – модифікації;
відбуваються всередині популяції; в) сприяють виникненню нових видів.
4. Зазначте, як називають здатність до наслідування добре захищених організмів погано захищеними:
дивергенція; атавізм;
конвергенція; мімікрія.
5. Укажіть елементарну одиницю еволюції:
популяція; сорт рослин;
вид; порода тварин.
6. Назвіть приклад ідіоадаптації:
виникнення квітки;
утворення ластів у ластоногих;
поява щелеп у хребетних тварин;
зникнення кишечнику у стьожкових червів.
Середній рівень (3 бали)
Установіть послідовність етапів
7. Визначте послідовність основних подій розвитку життя на Землі:
А виникнення багатоклітинних рослин;
Б поява процесу фотосинтезу;;
В панування насінних папоротей;
Г диференціація тканин, органів рослин;
Д утворення квітки та плодів у квіткових рослин.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Установіть відповідність
8. Визначте ознаки організмів, які є прикладами ароморфозів, ідіоадаптацій, загальної дегенерації, атавізмів та рудиментів у тварин:
|
А |
Б |
В |
Г |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
1 ароморфоз
2 ідіоадаптація
3 загальна дегенерація
4 рудименти
А чотирикамерне серце у птахів
Б дзижчальця у мух
В відсутність кишечнику у стьожкових червів
Г поява недорозвинених кінцівок у безногої ящірки веретільниці
Виберіть декілька правильних відповідей
9. Виберіть твердження, які входять до основних положень синтетичної теорії еволюції:
найменшою одиницею еволюції є популяція;
еволюція має направлений характер;
матеріалом для еволюції є мутації;
еволюція є оборотним процесом.
10. Дайте визначення термінам:
Популяція – це _____________________________________________________ .
Біологічна еволюція – це ____________________________________________ . Дрейф генів – це ___________________________________________________ .
Достатній рівень (3 бали)
Установіть відповідність
11. Установіть відповідність між науками та їх відкриттями:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
Є |
Ж |
З |
И |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 популяція
2 ізоляція
3 дрейф генів
4 хвилі життя
5 природний добір
6 мутації
7 генофонд
8 панміксія
9 фенотип
10 спадкова мінливість
А коливання чисельності як елементарний чинник еволюції
Б форма мінливості, що є основою природного добору
В вільне випадкове схрещування особин популяції
Г елементарний еволюційний матеріал
Д елементарна одиниця еволюції
Е сукупність ознак як результат взаємодії генотипу з довкіллям
Є перешкоди у вільному схрещуванні особин як чинник еволюції
Ж сукупність алельних генів особин популяції
З випадкові зміни частоти зустрічальності алелей
И вибіркове виживання більш пристосованих особин
Завдання з вибором трьох правильних відповідей із трьох груп запропонованих варіантів відповідей
12. Визначте характерні ознаки основних шляхів еволюції.
Виберіть по одному правильному варіанту відповідей із кожного стовпчика
А Ароморфози |
Б Ідіоадаптація |
В Загальна дегенерація |
1 підвищення рівня організації організмів, які дають можливість засвоювати нові середо-вища мешкання |
1 спрощення організації в організмів, які перейшли до сидячого, малорухли-вого чи паразитичного способу життя |
1 зміни організмів, які не зачіпають рівня їхньої організації та слугують пристосуванням до кон-кретних умов мешкання |
2 зміни організмів, які не зачіпають рівня їхньої організації та слугують пристосуван-ням до конкретних умов мешкання |
2 підвищення рівня організації організмів, які дають можливість зас-воювати нові середовища мешкання |
2 спрощення організації в організмів, які перейш-ли до сидячого, мало-рухливого чи паразитич-ного способу життя |
3 спрощення організації в організмів, які пе-рейшли до сидячого, малорухливого чи пара-зитичного способу життя |
3 зміни організмів, які не зачіпають рівня їхньої організації та слугують пристосуванням до кон-кретних умов мешкання |
3 підвищення рівня організації організмів, які дають можливість засвоювати нові середо-вища мешкання |
А |
Б |
В |
Високий рівень (3 бали)
Дайте відповідь на одне із запропонованих запитань
13. Яке значення мав процес горизонтального перенесення генів для еволюції різних груп організмів? _______________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________ .
14. В чому сутність найпоширеніших гіпотез походження життя на Землі? ___
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .
15. Чим різняться і що є спільного між різними видами природного добору?
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .