Презентація до теми "Генетика" для 9 класу

Про матеріал


На цьому занятті ми практично відпрацюємо навички розв'язування генетичних задач з використанням знань законів генетики, термінології та сомволіки за темою: "Моногібридене", «Дигібрідне схрещування »

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Задача 1 Задача 14 Задача 3 Задача 4 Задача 5 Задача 9 Задача 8 Задача 7 Задача 6 Задача 2 Задача 13 Задача 12 Задача 11 Задача 10 Задача 18 Задача 17 Задача 16 Задача 15 Задача 19 Задача 20

Номер слайду 3

Задача 1 Комола корова народила двох телят, перше з яких виявилося безрогим, а друге – рогатим. Визначте можливі генотипи батьків. Дано: Розв'язання А- ген, що обумовлює комолість а – ген, що обумовлює рогатість АА – комолі (безрогі тварини) Аа – комолі (безрогі тварини) аа – рогаті тварини Генотипи батьків - ? На головну Перевірити

Номер слайду 4

Задача 2 У кролиці з короткою шерстю народилося 7 кроленят , з яких 4 були короткошерстними і 3 зі звичайною довжиною шерсті. Визначте генотип і фенотип батька кроленят. Дано: Розв'язання А – ген, що обумовлює нормальну довжину шерсті а – ген, що обумовлює коротку шерсть АА – нормальна довжина шерсті Аа – нормальна довжина шерсті аа - коротка шерсть ; Генотип і фенотип кроля - ? На головну Перевірити

Номер слайду 5

Задача 3 У коней трапляється спадкова хвороба гортані. Під час бігу хворі коні характерно хриплять. Від хворих батьків часто народжуються здорові лошата. Домінантною, чи рецесивною є хвороба коней? Доведіть. Дано: Розв'язання А – ген хвороби гортані а – ген здорової гортані АА – хворі коні Аа – хворі коні аа – здорові коні Домінантна чи рецесивна хвороба - ? На головну Перевірити

Номер слайду 6

Задача 4 Алель чорного забарвлення шерсті у ВРХ домінує над алеллю червоного забарвлення. Після схрещування з одним і тим же чорним бугаєм червона корова Зірка народила чорне теля, а чорна корова Мілка – червоне теля. Що можна сказати про генотипи цих тварин? Розв'язання Дано: А – ген чорного кольору шерсті а – ген червоного кольору шерсті АА – чорні тварини Аа – чорні тварини аа – червоні тварини Генотипи всіх тварин - ? Перевірити На головну

Номер слайду 7

Задача 5 Дві чорні самки миші схрестили з коричневим самцем. Одна самка кілька разів народила 20 чорних і 17 коричневих мишенят, а друга – 33 чорних мишеняти. Визначте генотипи батьків і потомства. Дано: Розв'язання А – ген чорної масті а – ген коричневої масті АА – чорні миші Аа – чорні миші аа – коричневі миші Генотипи батьків і потомства - ? На головну Перевірити

Номер слайду 8

У вівса ранньостиглість домінує над пізньостиглістю. На дослідній ділянці від схрещування пізньостиглого вівса з гетерозиготним ранньостиглим отримали 69134 рослини пізньостиглого вівса. Визначте кількість пізньостиглих рослин. Дано: Розв'язання А – ген ранньостиглого вівса А – ген пізньостиглого вівса АА – ранньостиглі рослини Аа – ранньостиглі рослини аа – пізньостиглі рослини N (пізньостиглих рослин) - ? Задача 6 На головну Перевірити

Номер слайду 9

Задача 7 У курей звичайне оперення домінує над шовковистим. Від двох звичайних за фенотипом гетерозиготних курок отримали 98 курчат. Скільки з них матимуть звичайне оперення і скільки – шовковисте? Дано: Розв'язання А – ген звичайного оперення а – ген шовковистого оперення АА – звичайне оперення Аа – звичайне оперення аа – шовковисте оперення N(курчат) зі звичайним оперенням - ? N(курчат) з шовковистим оперенням - ? На головну Перевірити

Номер слайду 10

Задача 8 Унаслідок схрещування сірих курей з білими все потомство виявилося сірим. Це потомство знову схрестили з білими курми. У результаті другого схрещування отримали 172 курчати, з яких 85 було білими і 87 – сірими. Визначте генотипи батьківських форм і їх нащадків в обох схрещуваннях. Дано: Розв'язання А – ген сірого кольору а – ген білого кольору АА – сірі кури Аа – сірі кури аа – білі кури Генотипи батьків і потомства в обох схрещуваннях - ? На головну Перевірити

Номер слайду 11

Задача 9 Унаслідок схрещування червоноплідного й жовтоплідного томатів у F1 домінують червоноплідні рослини. Яким буде потомство за генотипом і фенотипом, якщо схрестити гібриди першого покоління з константним жовтоплідним сортом? Скільки утвориться різних генотипів? Дано: Розв'язання А – ген червоного кольору а – ген жовтого кольору АА – червоні плоди Аа – червоні плоди аа – жовті плоди Потомство за генотипом І фенотипом - ? N(різних генотипів) - ? На головну Перевірити

Номер слайду 12

Задача 10 У братів Олександра й Петра очі сірі, а в їхньої сестри Ольги – блакитні. Мати цих дітей блакитноока, хоча її батьки мали сірі очі. Як успадковується блакитний і сірий колір очей? Який колір очей має батько Олександра, Петра і Ольги? Встановіть генотипи всіх членів сім`ї. Дано: Розв'язання А – ген сірих очей а – ген блакитних очей АА – сірі очі Аа – сірі очі аа – блакитні очі Генотипи членів сім`ї - ? На головну Перевірити

Номер слайду 13

Задача 11 Унаслідок схрещування томата, який має картоплеподібне листя, із сортом, що має розсічене листя, у F1 утворюються гібридні рослини з проміжним типом листків. Яким буде потомство від схрещування гібридної рослини F1 з рослиною, що має картоплеподібне листя? Яким буде потомство від схрещування гібридної рослини F1 з рослиною, що має розсічене листя? Яким буде потомство від схрещування гібридної рослини F1 з рослиною, що має проміжне листя? Дано: Розв'язання А – ген картоплеподібного листя а – ген розсіченого листя АА – картоплеподібне листя Аа – проміжне листя аа – розсічене листя Генотипи й фенотипи рослин у F1 ,F2 , F3 , F4 - ? На головну Перевірити

Номер слайду 14

Задача 12 Ротики садові з широким листям, схрещуючись між собою, завжди дають рослини з широким листям, а рослини з вузьким листям – потомство лише з вузьким листям. Унаслідок схрещування широколистої рослини з вузьколистою виникає рослина з листям проміжної ширини. Яким буде потомство від схрещування двох рослин з листям проміжної ширини? Які рослини одержимо, якщо схрещувати вузьколисту рослину з рослиною, що має проміжне листя? Дано: Розв'язання А – ген широкого листя а – ген вузького листя АА – широке листя Аа – проміжне листя аа – вузьке листя 1. Гібриди F1 ,F2 - ? 2. Гібриди F3 - ? На головну Перевірити

Номер слайду 15

Задача 13 Кохинурових норок (світле забарвлення з чорним хрестом на спині) одержують унаслідок схрещування білих норок з темними. Схрещування між собою білих норок дає біле потомство, а схрещування між собою темних норок – темне. Яке потомство отримаємо, схрещуючи кохинурових норок між собою? Яке потомство отримаємо від схрещування кохинурових норок з білими? Дано: Розв'язання А – ген картоплеподібного листя а – ген розсіченого листя АА – картоплеподібне листя Аа – проміжне листя аа – розсічене листя Генотипи й фенотипи потомства - ? На головну Перевірити

Номер слайду 16

Задача 14 Від схрещування чорного півня з білою куркою всі курчата у виводку виявились рябими. У другому поколінні отримали 24 строкатих, 12 чорних і 10 білих курчат. Яким буде потомство: а) рябих курей із чорними півнями; б) рябих півнів з білими курми? Дано: Розв'язання А – ген чорного кольору оперення а – ген білого кольору оперення АА – чорні кури Аа – рябі кури аа – білі кури Генотипи й фенотипи курчат - ? На головну Перевірити

Номер слайду 17

Задача 15 У череді великої рогатої худоби від схрещування сіро – блакитних шортгорнів між собою отримали 270 телят. З них 136 мали сіро – блакитну шерсть. Визначте генотипи й фенотипи решти телят, якщо відомо, що сіро – блакитних тварин отримують від схрещування білих і чорних. Дано: Розв'язання А – ген білої масті а – ген чорної масті АА – білі тварини Аа - сіро – блакитні тварини аа – чорні тварини Генотипи й фенотипи курчат - ? На головну Перевірити

Номер слайду 18

Ген а, що досить рідко трапляється, детермінує в людини розвиток спадкової анофтальмії (відсутність очних яблук). Алельний ген А зумовлює нормальний розвиток очей. У гетерозигот очні яблука зменшені. Обоє батьків гетерозиготні за геном А. визначте розщеплення у F1 за генотипом і фенотипом. Дано: Розв'язання А – ген нормального розвитку очей а – ген анофтальмії АА – нормальні очні яблука Аа – зменшені очні яблука аа - анофтальмія Вірогідність народження здорової дитини - ? Задача 16 На головну Перевірити

Номер слайду 19

Задача 17 Таласемія успадковується як неповністю домінантна аутосомна ознака. У гомозигот вона спричиняє смерть у 90-95% випадках, а в гетерозигот виявляється у відносно легкій субклінічній формі. Яка вірогідність народження здорової дитини в сім`ї, якщо обоє батьків хворіють на легку форму таласемії? Розв'язання Дано: А – ген таласемії а – ген нормального складу крові АА – важка форма таласемії Аа – легка форма таласемії аа – здорова людина Вірогідність народження здорової дитини - ? На головну Перевірити

Номер слайду 20

Серпоподібно-клітинна анемія успадковується як неповністю домінантна аутосомна ознака. Гомозиготні індивідууми вмирають зазвичай до настання статевої зрілості; гетерозиготні – життєздатні, анемія в них найчастіше виявляється в легкій формі. Малярійний плазмодій не може використовувати для свого живлення s-гемоглобін. Тому люди, які мають цю форму гемоглобіну не хворіють на малярію. Яка вірогідність народження дітей, стійких до малярії, у сім`ї, де обоє батьків гетерозиготні щодо серпоподібно-клітинної анемії? Розв'язання Дано: А – ген анемії а – ген нормального складу крові АА – важка форма анемії Аа – легка форма анемії (стійкі) аа – здорові щодо анемії, нестійкі до малярії Вірогідність народження дитини, стійкої до малярії - ? Задача 18 На головну Перевірити

Номер слайду 21

Родинна гіперхолестерінемія успадковується домінантно через аутосоми. У гетерозигот це захворювання виявляється високим вмістом холестерину в крові; у гомозигот розвиваються ксантоми (доброякісні пухлини) шкіри й сухожилків, атеросклероз. Визначте можливий ступінь розвитку гіперхолестерінемії в дітей, якщо обоє батьків мають лише високий вміст холестерину в крові. Розв'язання Дано: А – ген гіперхолестерінемії а – ген нормального складу крові АА – важка форма гіперхолестерінемії Аа – легка форма гіперхолестерінемії аа – здорова людина Ступінь розвитку Гіперхолестерінемії в дітей - ? Задача 19 На головну Перевірити

Номер слайду 22

Задача 20 В обох дідусів хвилясте волосся, а в обох бабусь кучеряве. У матері дитини – хвилясте волосся, у батька і в дитини – кучеряве. Встановіть генотипи всіх осіб. Яка вірогідність народження наступної дитини з хвилястим волоссям; з прямим волоссям (ген кучерявого волосся не повністю домінує над геном прямого волосся)? Розв'язання Дано: А- ген кучерявого волосся а- ген прямого волосся АА – кучеряве волосся Аа – хвилясте волосся аа – пряме волосся Вірогідність народження дитини з хвилястим волоссям - ? На головну Перевірити

Номер слайду 23

Список використаних джерел Кучеренко, Ю. Г. Вервес, П. Г. Балан та ін. Загальна біологія. - К.: Генеза, 1999. - 464c. Кучеренко М. Е., Вервес Ю. Г., Балан П. Г. та ін. Загальна біологія. - К.: Генеза, 2000. - 464с. Іван Барна. Загальна біологія. Збірник задач. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2008. – 735с. Біологія/ За редакцією В.О. Мотузного – К.: Вища школа, 1991. – 607с. Барна І.В., Барна М.М. Біологія. Задачі та розвязки (в двох частинах). – Тернопіль: Мандрівець, 2000. Част.І – 223 с. Барабанщиков Б.Й., Сапав Е.А. Сборник задач по генетике. – Казань: Изд-во Казанского ун-та, 1988. – 187с. Ватти К.В., Тихомирова М.М. сборник задач по генетическому анализу. – Л.: Изд-во Ленинградского ун-та, 1973. – 50с.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Єременко Тетяна Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Яцук Наталія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
16 лютого 2018
Переглядів
7424
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку