Контрольна робота містить різнорівневі тестові завдання для вчителів біології з метою використання їх для підсумкового контролю знань після вивчення теми, а також для підготовки учнів до незалежного зовнішнього оцінювання. Тестові завдання складено згідно вимог чинної програми з біології та методичних рекомендацій щодо критеріїв оцінювання, визначених Міністерством освіти і науки України.
Контрольна робота 6 Варіант 2 Дата Оцінка
Еволюція органічного світу
Початковий рівень (3 бали)
Виберіть одну правильну відповідь
вимирання виду;
вмикання природного добору;
посилення боротьби за існування;
утворення нового виду;
підвищення мінливості.
2. Дрейф генів найбільше проявляється в популяціях:
із невеликою чисельністю;
які постійно збільшуються;
із великою чисельністю;
рослин;
репродуктивно неізольованих.
3. За наявності репродуктивного бар’єра відбувається:
формування нових видів;
збільшення частоти спарювань між особинами;
зменшення кількості особин цього виду;
зменшення кількості видів;
нестатеве розмноження в популяціях.
4. Правильна послідовність предків людини, починаючи з найдавнішого:
пургаторіус, неандерталець, гейдельберзька людина;
людина вміла, людина прямоходяча, проконсул;
грацильний австралопітек, проконсул, людина прямоходяча;
онтогенез (індивідуальний розвиток) є стислим повторенням філогенезу (історичного розвитку виду).
5. Визначте положення біогенетичного закону:
нові види виникають шляхом розходження у нащадків ознак предків унаслідок пристосувань до різних умов довкілля;
виживають і залишають нащадків найбільш пристосовані особини виду;
процес еволюції відбувається шляхом поступового накопичення дрібних корисних змін, які підсилюються та комбінуються;
онтогенез (індивідуальний розвиток) є стислим повторенням філогенезу (історичного розвитку виду).
6. Укажіть приклад аналогічних органів:
колючки барбарису та колючки кактусів;
вуса суниць і вусики винограду;
крила кажанів і птахів;
бульбокорені жоржин та бульби топінамбура.
Середній рівень (3 бали)
Установіть послідовність етапів
7. Визначте послідовність подій у процесі еволюції рослин:
А вихід рослин на суходіл;
Б поява покритонасінних;
В поява людини;
Г виникнення еукаріотів;
Д виникнення багатоклітинних тварин.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Установіть відповідність
8. Установіть відповідність між еволюційними процесами та їхнім визначенням:
|
А |
Б |
В |
Г |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
1 мікроеволюція
2 конвергенція
3 макроеволюція
4 видоутворення
А еволюційні процеси, які призводять до виникнення нових видів
Б еволюційні процеси, які призводять до виникнення надвидових систематичних одиниць
В еволюційні процеси, які призводять до виникнення подібних ознак у представників неспоріднених організмів
Г еволюційні процеси, які призводять до виникнення нових популяцій та підвидів
Виберіть декілька правильних відповідей
9. За допомогою яких характеристик можна оцінювати стан популяції?
розподіл особин за статтю;
щільність;
розподіл особин за віком;
розподіл особин за масою тіла.
10. Дайте визначення термінам:
Антропогенез – це __________________________________________________ .
Вид – це ___________________________________________________________ . Адаптація – це _____________________________________________________ .
Достатній рівень (3 бали)
Установіть відповідність
11. Установіть відповідність між науками та їх відкриттями:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
Є |
Ж |
З |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 цитологія
2 ембріологія
3 палеонтологія
4 біохімія
5 екологія
6 генетика
7 біогеографія
8 молекулярна біологія
9 порівняльна анатомія
А ідея єдності організмів та умов існування
Б ізоляція сприяє подібності флори і фауни різних континентів
В усі живі організми мають клітинну будову
Г відкриття подібності етапів розвитку зародків тварин
Д доведено хімічну єдність неживої і живої природи
Е встановлено змінність флори і фауни в минулому
Є матеріальними носіями спадковості є гени й хромосоми
Ж єдність плану будови великих груп тварин і рослин
З подібність білків й ДНК вказує на генетичну спорідненість
Завдання з вибором трьох правильних відповідей із трьох груп запропонованих варіантів відповідей
12. Назвіть ознаки, притаманні різним формам природного добору.
Виберіть по одному правильному варіанту відповідей із кожного стовпчика
А Рушійний |
Б Стабілізуючий |
В Дизруптивний (розриваючий) |
1 фенотип змінюється в певному напрямку, від-повідно до напрямку змін у довкіллі |
1 зберігається середня норма реакції |
1 сприяє виникненню декількох різних фено-типових груп особин одного виду |
2 сприяє виникненню декількох різних фено-типових груп особин одного виду |
2 фенотип змінюється в певному напрямку, від-повідно до напрямку змін у довкіллі |
2 зберігається середня норма реакції |
3 зберігається середня норма реакції |
3 сприяє виникненню декількох різних фено-типових груп особин одного виду |
3 фенотип змінюється в певному напрямку, від-повідно до напрямку змін у довкіллі |
А |
Б |
В |
Високий рівень (3 бали)
Дайте відповідь на одне із запропонованих запитань
13. Чим, з точки зору сучасних еволюційних поглядів, можна пояснити вимирання видів у процесі еволюції до появи людини? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .
14. Що спільного та відмінного в еволюційних поглядах Ж.-Б. Ламарка та Ч. Дарвіна? ____________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .
15. Схарактеризуйте основні положення сучасної теорії еволюції. ___________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________