Зміст контрольної роботи розрахований по рівнях успішності, що дає учневі можливість усвідомлено виконувати завдання та адекватно розраховувати власні можливості.
Контрольна робота з теми “ Історичні пісні. Пісні Марусі Чурай ”
І варіант
Початковий рівень
і здобув слави:
А) Морозенко («Ой Морозе, Морозенко»);
Б) Б. Хмельницький («Чи не той то хміль»);
В) М. Залізняк («Максим козак Залізняк»);
Г) І. Сірко («Та, ой, як крикнув же козак Сірко»).
2 Художній образ — це:
А) Особлива форма естетичного освоєння світу, при якій зберігаєть
ся його предметно-чуттєвий характер, його цілісність, життє
вість, конкретність;
Б) зв'язок уявлень коли одне з них у людській свідомості викли
кає низку інших;
В) зображення письменником у художньому творі людини з влас
тивими їй індивідуальними рисами;
Г) зображення в літературному творі зовнішнього вигляду, пози,
рухів, виразу обличчя людини, її одягу, взуття тощо.
3. В якій пісні Марусі Чурай героїня розмірковує над власним щастям?
А) «Ой не ходи, Грицю»; б) «На городі верба рясна»;
В) «Засвіт встали козаченьки»; г) «Віють вітри, віють буйні».
4. Укажіть, до якого твору належить наведений фрагмент.
Лине гомін, лине гомін
По степу німому –
Вертаються козаченьки
Із бою додому.
5. Устим Кармалюк, герой пісні «За Сибіром сонце сходить», очолив:
А) боротьбу українського народу проти ляхів;
Б) козацькі походи на Жаботин, Умань;
В) повстанський загін проти поміщиків;
Г) підпільний рух на Україні.
Середній рівень
6. Що сталося з Морозенком («Ой Морозе, Морозенко), коли він потрапив у полон?
7. Куди вирушив І. Сірко («Та, ой, як крикнув же та козак Сірко») зі своїм військом?
8. Яким було життєве кредо Устина Кармалюка («За Сибіром сонце сходить»)?
Достатній рівень, високий рівень
9. Обґрунтуйте, чому героїня твору «Ой не ходи, Грицю» отруїла свого коханого.
10. Як ви вважаєте, чому Т. Шевченко назвав Устима Кармалюка («За Сибіром сонце сходить») славним лицарем? Наведіть переконливі аргументи.
11. Дослідіть, що сприяло перемозі козаків під керівництвом Максима Залізняка над ворогом («Максим козак Залізняк»). Свої спостереження вмотивуйте.
12. Установіть відповідність між поданим фрагментом пісні та її назвою.
A) «Ой козак до дружини,
Бурлака до дрюка:
Оце ж тобі, вражий турчин…».
Б) «Дети, милий, чорнобривий,
Де ти? Озовися!
Як без тебе я горюю,
Прийди подивися!»
В) «У неділю рано зіллячко копала,
А у понеділок переполоскала,
Як прийшов вівторок – зілля ізварила,
У середу рано Гриця отруїла».
Г) «Ой, джуро ж мій молодесенький,
Подай мені лучок та тугесенький,
Подай мені тугий лучок
І стрілочок цілий пучок!”
Д) “ Гей, то військо, славне запорізьке,
Та на Кримський шлях із Січі виїжджало…”
4. « Зажурилась Україна ”.
5. “ Пісня про Байду ”.
Контрольна робота з теми “ Історичні пісні. Пісні Марусі Чурай ”
II варіант
Початковий рівень
1. В якій історичній пісні згадується битва під Жовтими Водами?
а) «Максим козак Залізняк»; б) «Чи не той то хміль»;
в) «За Сибіром сонце сходить»; г) «Зажурилась Україна».
2. Визначте правильне твердження:
A) історична пісня виконується речитативом;
Б) історична пісня – це ліро-епічний твір героїчного характеру про події минулого та відомих історичних осіб;
B) історична пісня – це великий пісенно-розповідний твір переважно героїчного змісту;
Г) історична пісня – це великий пісенно-розповідний твір, що складається із заспіву, основної частини та кінцівки.
3. Пісня, яка присвячена боротьбі українського народу проти
панської Польщі та султанської Туреччини в другій половині
XVII ст.:
А) «Ой Морозе, Морозенку»; Б) «Максим козак Залізняк»;
В) «Зажурилась Україна»;
Г) «Та, ой, як крикнув же та козак Сірко».
4. Назвіть, про яке лихо в житті українського народу йдеться в пісні «Зажурилась Україна»:
A) неврожай жита;
Б) спустошення України поневолювачами;
B) загибель співвітчизників;
Г) поразку козацького війська.
5. Легендарна історія життя Марусі Чурай дала поштовх до написан-
ня літературного твору якої письменниці?
А) Л. Українки; б) К. Малицької; в) О. Сенатович; г) Л. Костенко.
Середній рівень
6. Від чого застерігав народ Богдана Хмельницького перед битвою («Чи не той то хміль»)?
7. В якому злочині була звинувачена Маруся Чурай?
8. За що народ возвеличив Максима Залізняка («Максим козак Залізняк»)?
Достатній рівень, високий рівень
9. Доведіть, що козак Морозенко («Ой Морозе, Морозенко») є народним героєм.
10. Обґрунтуйте, яким чином прислів'я «Хто сам у злиднях плаче, той і другого недолю бачить» пов'язане з ідейним змістом пісні «За Сибіром сонце сходить».
11. Вмотивуйте, чому в народі кажуть: «Пісня – скарбниця історичної пам’яті людства».
12. Установіть відповідність між рядками з народної пісні та художнім засобом виразності.
A) «А мене, Кармалюка,
Як звірюку гонять»;
Б) «сокіл-білозорець», «дівка-бранка», “славнеє військо ”;
B) «Орли та із Січі вилітали
Аж то військо та славне запорізьке
Та на Кримський шлях із Січі виїжджало»;
Г) «серденько», «ляшеньки».
Д) Ой висить Байда та й не день, не два,
Не одну нічку та й не годиночку…
Ой як стрілив — царя вцілив,
А царицю в потилицю,
Його доньку в головоньку.
1. Епітети.
2. Паралелізм.
3. Пестливі слова.
4. Порівняння.
5. Гіпербола.