Контрольна робота у двох варіантах містить тестові завдання, вправи на визначення граматичної основи речення, творче завдання. Мета: перевірити рівень засвоєння набутих знань, розвивати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці.
Контрольна робота
Словосполучення і речення. Головні та другорядні члени речення
Варіант 1
Завдання 1-6 – 0,5 б
1. Розділ мовознавства, який вивчає речення та словосполучення, називається:
А графіка
Б фонетика
В синтаксис
Г пунктуація
2. До словосполучень не належить:
А теплий день
Б співати голосно
В через поле
Г ніжна пісня
3. Укажіть словосполучення, у якому головне слово виражене іменником:
А вийти на галявину
Б опановувати знання
В читати книгу
Г жовте листя
4. Укажіть поширене словосполучення:
А на прохання читачів
Б випромінює радість
В урок зарубіжної літератури
Г схожа на бабусю
5. Лише словосполучення наведено в рядку:
А улюблений фільм, мати і батько, кращий за всіх
Б батьківська земля, степ квітував, калиновий кущ
В білі контури, цікавитися історією, чарівна сопілка
Г проти бурі, зустрітися з друзями, про театр
6. Речення:
А поєднує в собі два слова: головне та другорядне
Б називає предмет, явище або процес
В виражає закінчену думку
Г складається з поєднання слів самостійної та службової частин мови
7. Установіть відповідність: 1б
1 розповідне речення |
А) Хліб-сіль їж, а правду ріж (народна творчість). |
2 спонукальне речення |
Б) Як пахне хліб? Ви знаєте, як пахне хліб? (Л.Забашта) |
3 питальне речення |
В) Пахне хліб. |
8. Установіть відповідність між членом речення та виділеним словом: 2б
1. підмет |
А) Ту калину давно посадили батьки (М.Луків). |
2. присудок |
Б) Звозить осінь своє збіжжя (В.Ордань). |
3. означення |
В) Химерними візерунками лягли на шлях тіні акацій (О.Гончар). |
4. додаток |
Г) Місто було оповите спекою та духотою (О.Досвітній) |
9. Визначте граматичні основи речення. 1б
Подих широкого степового царства приносили з собою чабани (Олесь Гончар).
Як любо йти коханою землею і рідний вітер пити без кінця (В.Сосюра).
10. Зробіть синтаксичний розбір речення. 2б
Теплий краплистий дощ застав птахів і людей серед поля (В.Земляк).
11. Напишіть 5-6 речень про весну з використанням різних за емоційним забарвленням та метою висловлювання речень, підкресліть граматичні основи. 3б
Контрольна робота
Словосполучення і речення. Головні та другорядні члени речення
Варіант 2
Завдання 1-6 – 0,5 б
1. Граматична основа - це:
А підмет та додаток
Б присудок та обставина
В підмет та присудок
Г додаток та означення
2. До словосполучень не належить:
А весело жартувати
Б плавати в морі
В учорашнє свято
Г дід і баба
3. Укажіть словосполучення, у якому головне слово виражене іменником:
А побачити здалеку
Б гарна погода
В розказати у класі
Г створити школу
4. Укажіть поширене словосполучення:
А відповідати на питання
Б писати цікаві оповідання
В ходити в школу
Г випромінює радість
5. Лише словосполучення наведено в рядку:
А відвідати музей, сидіти поруч, гори та долини
Б високо стрибати, розповідати історію, плавати в морі
В біля річки, сонячний ранок, хлопець читає
Г тепло рук, місто і село, подарувати синові
6. Речення:
А поєднує в собі два слова: головне та другорядне
Б виражає закінчену думку
В складається з поєднання слів самостійної та службової частин мови
Г називає предмет, явище або процес
7. Установіть відповідність: 1б
1 розповідне речення |
А) Де ж гори? (М.Коцюбинський) |
2 спонукальне речення |
Б) Подивись на гори! |
3 питальне речення |
В) Слава народу, що йде у віках велетня сміливим кроком (М.Рильський). |
8. Установіть відповідність між членом речення та виділеним словом: 2б
1. підмет |
А) Ту калину давно посадили батьки (М.Луків). |
2. присудок |
Б) Звозить осінь своє збіжжя (В.Ордань). |
3. додаток |
В) Химерними візерунками лягли на шлях тіні акацій (О.Гончар). |
4. означення |
Г) Місто було оповите спекою та духотою (О.Досвітній) |
9. Визначте граматичні основи речення. 1б
Топився зимовий сніг і болотними швидкими струмками збігав до сумного потоку (Н.Кобринська).
Бджола летить на всякий цвіт (народна творчість).
10. Зробіть синтаксичний розбір речення. 2б
Теплий краплистий дощ застав птахів і людей серед поля (В.Земляк).
11. Напишіть 5-6 речень про весну з використанням різних за емоційним забарвленням та метою висловлювання речень, підкресліть граматичні основи. 3б