Контрольна робота «Просте речення. Двоскладне речення. Просте односкладне речення, неповне речення»
І-ІІ рівні ( 6б.)
1. Укажіть речення, у якому підмет виражений словосполученням.
А Трактором орати — хліба вдосталь мати.
Б Мені осіння ніч короткою здається.
В Машина спускалася в байрак.
Г Сто зозуль кувало щовесни.
2. Двоскладними реченнями називаються речення:
А у яких дійова особа мислиться неозначено.
Б у яких наявні обидва головні члени — підмет і присудок — із залежними від них словами чи без них;
В у яких головний член означає дію, що стосується певної особи;
Г з одним головним членом;
3. Порядок слів у реченні може бути:
А закінченим і незакінченим;
Б головним і другорядним;
В слабким і сильним;
Г прямим і зворотним.
4. Укажіть речення зі складним іменним присудком.
А Осінь стояла червоно-багряна, палаюча, суха.
Б Мені і в непроглядній пітьмі днів твоя лунала б мова солов’їно.
В Як романтично він умів оповідати про норов лебедів і звичаї гусей.
Г Поля й толока лежали покриті грубою верствою снігу.
5. Укажіть односкладне речення:
А Внизу туманом дихають яри.
Б Зустрінеться зима люта.
В У вітальні ставало трохи сумно після від'їзду гостей.
Г І тоді хлопчик почав говорити.
6. Укажіть речення, у якому прикладка з означуваним словом пишеться через дефіс (розділові знаки пропущено).
А Князь Кий скликав усіх мужів на раду.
Б Гора Говерла найвища вершина Карпат.
В За яскраве забарвлення дали омелюхам ще одну назву красавки.
Г Не той тепер Миргород, Хорол річка не та.
7. Укажіть речення, у якому ставиться тире між підметом і присудком (окремі розділові знаки пропущено).
А Життя стає радістю і святом для кожного в рідному краю
Б Будівля була відкрита всім чотирьом вітрам.
В Поезія це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі.
Г У Києві є чарівні своєю красою й привабливістю місця.
8. Укажіть речення, у якому вжито неузгоджене означення.
А Шопена вальс… Ну хто не грав його і хто не слухав?
Б Накрапає теплий, справді-таки дрібен-дрібен дощик.
В Гола земля, бита крилами вітру, безнадійно сіріла над олов’яним небом.
Г Ще треті півні не співали, ніхто ніде не гомонів.
9. Укажіть односкладне речення, тип якого визначено неправильно:
А Молюся, знову уповаю, і знову сльози виливаю. (неозначено-особове)
Б Решетом воду не носять. (узагальнено-особове)
В З молодої ольшини роблять свистки. (неозначено-особове)
Г Співаймо, сестрице, веснянку. (означено-особове)
10. Укажіть правильний варіант характеристики речення
Шепталові неждано закортіло почути Степанів голос
А односкладне, неозначено-особове
Б двоскладне
В односкладне, безособове
Г односкладне, означено-особове
11. Укажіть означено-особове речення:
А Язиком поле не орють.
Б З усіх садів пахло нагрітою на сонці корою дерев.
В І Яремі дали коня зайвого з обозу.
Г Піду шукати миленького, втоплю своє горе.
12. Укажіть двоскладне неповне речення:
А Понад хвилі, понад море понесу з собою горе.
Б На Великдень вітають один одного писанками.
В І добре в такий ранок іти по опалому листю.
Г На живоплоті глечики взірчасті.
13. Укажіть неозначено-особове речення.
А Добре діло роби сміло!
Б Не називаю її раєм тії хатиночки у гаї над чистим ставом край села.
В Мені дали козацьку корогву і привілеї з королівським іменем.
Г Як страшно знати правду без прикрас.
14. Укажіть рядок, який містить неповне речення з пропущеним підметом і наявним присудком.
А Данило налягає на двері плечем, Кузька лапами.
Б Пішла селом, плаче Катерина; на голові хустиночка, на руках дитина.
В Та хто ж на тій колясі був? Царівна?
Г Де ж Катруся блудить? Попідтинню ночувала, раненько вставала, поспішала в Московщину.
15. Укажіть варіант, у якому правильно визначено місце тире в неповному реченні.
А Це була невеличка, вимазана білою глиною комірчина. В кутку лежанка — поряд з нею піл, під протилежною стіною незграбний, нічим не засланий стіл, а на ньому — чималий окраєць хліба.
Б Це була невеличка, вимазана білою глиною комірчина. В кутку — лежанка, поряд з нею — піл, під протилежною стіною — незграбний, нічим не засланий стіл, а на ньому — чималий окраєць хліба.
В Це була невеличка, вимазана білою глиною комірчина. В кутку — лежанка, поряд з нею піл, під протилежною стіною — незграбний, нічим не засланий стіл, а на ньому — чималий окраєць хліба.
Г Це була невеличка, вимазана білою глиною комірчина. В кутку лежанка — поряд з нею піл — під протилежною стіною незграбний, нічим не засланий стіл — а на ньому чималий окраєць хліба.
16. Укажіть речення зі складним дієслівним присудком.
А І нехай наше життя буде чудесною піснею.
Б Осінь стояла червоно-багряна, палаюча, суха.
В Снаряди почали вже падати в річку.
Г Тече вода в синє море, та не витікає.
ІІІ рівень ( 3б.)
17. Установіть відповідність між реченням і другорядним членом у ньому.
1 обставина
2 означення
3 додаток
А Усе тіло зробилося легким, пружним, нестримним.
Б Тиша і холод обіймають його.
В Теплохід пішов по Дніпру вниз.
Г Розквітає калина і стає гарною, як дівчина у весільному вбранні.
18. Установіть відповідність між реченням і способом вираження присудка в ньому.
1 складений дієслівний
2 складений іменний
3 простий дієслівний
А За рідний край віддать готові вони свою гарячу кров.
Б Ти вічно цвіти, Батьківщино.
В Вечір був чарівний, зоряний, пісенний.
Г Шум акацій… Посьолок і гони.
19. Установіть відповідність між реченням і другорядним членом у ньому.
1 додаток 2 означення 3 обставина |
А Український степ чарівний і величний. Б Ми готувалися переходити лінію фронту. В Синіли плавні за Дніпром. Г Андрійко був повновидий, ясноокий, кучерявий. |
20. Установіть відповідність між реченням і способом вираження присудка в ньому.
1 простий дієслівний 2 складений дієслівний 3 складений іменний |
А Місто стало невпізнанним. Б На погребні любив спати дід. В Довга зимова ніч. Довга. Г Літературний гурток вивчатиме твори сучасних письменників. |
ІV рівень ( 3б.)
Виконайте синтаксичний розбір речень, зробіть його аналіз ( просте-складне, поширене- непоширене, односкладне-двоскладне, тип односкладного, повне- неповне).
А Шуміло й мело навкруги.
Б Навколо – купа снігу.
В А життя — це поле несходиме.
Г Мелодія була тендітна.
Д Перестаю боятися вітру.