КОНТРОЛЬНА РОБОТА
«Пунктуаційна норма»
1. З’ясуйте, в якому реченні пропущено тире між підметом і присудком: (1б)
А Гомоніти з високим начальством було для Хоми втіхою (О. Гончар).
Б Жити значить безперервно рухатися вперед (С. Джонсон).
В Твоя любов як сміх дитячий (Д. Іванов).
Д Ми сірі гуси в хмарі (А. Малишко
2. Укажіть речення, в якому неправомірно пропущено кому між однорідними членами. (1б)
А Холодні зірки мерехтіли в темному небі, і нескінченний Чумацький Шлях простягався у вічність двома велетенськими кривими коліями (О. Довженко).
Б Леся полюбила Сомка іще тоді, як він було носить її на руках і дарує їй то золоті сережки, то добре намисто.
В Іще тоді звав він її своєю судженою і зложив з Черевани-хою руки.
Г Защеміло горде дівоче серденько, та мовчала небога не сказала й матері (З творів П. Куліша).
3. Визначте, яке з речень ілюструє правило вживання двокрапки після узагальнювального слова перед однорідними. (1б)
А З Оксаною от що: їй 17 літ, батько її, Рубан, сюсюкає, а мати теж сюсюкає.
Б І далі (щоб не забути): у перший, у другий, як і в дальші томики я вкладаю речі, ще ніде не друковані.
В Дивишся на гетьманський ліс, згадується: гетьманщина, Гоголь, татари, Карло XII і т. ін. (З творів М. Хвильового).
Г Все зберегла моя уява: ті ночі зоряні, ті дні (Б. Сосюра).
4. Визначте речення, в якому пропущений розділовий знак при відокремленій обставині. (1б)
А Він говорив не поспішаючи, з крижаним спокоєм (А. Головко).
Б Він ще зловив на собі вологий погляд жінки даючись подиву зміні кольору її очей (О. Уляненко).
В Сиділи люди нерухомо, поглядали один на одного блукаючим поглядом (І. Багряний).
Г Десь здалеку бриніла, як муха повесні, притишена пісня (М. Коцюбинський).
5. Визначте, що виражає вжите у реченні вставне слово. Ось, нарешті, видко віддалік і її будинок (Ю. Яновський). (0.5б)
А впевненість або невпевненість у повідомленні;
Б почуття (емоційна оцінка повідомлюваного);
В ввічливість для активізації бесіди;
Г вказівку на джерело повідомлення.
6. Прочитайте речення. (0.5б )
Тепла(1) травнева ніч(2) наповнена фіалковим ароматом(3) стояла над землею(4) поблискуючи зорями(5) мліючи у своїй розкоші.
Кому треба поставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
А 1 Б 2 В З Г 4 Д 5
7. Складнопідрядним реченням з підрядним означальним є речення: (1б)
А І вже тиха-тиха пісня снується з висоти, де обнялися голубе небо і зелені голови співучих осокорів (І. Цюпа).
Б Похибки друзів ми повинні вміти виправляти або зносити, коли вони несерйозні (Г. Сковорода).
В І якщо впадеш ти на чужому полі, прийдуть з України верби і тополі (В. Симоненко).
Г Повітря стало таким прозорим, що було далеко видно голі дерева понад шляхом… (Г. Тютюнник).
8. Двокрапку потрібно поставити в БСР реченні (розділові знаки не розставлено): (1б)
А Перемелеться лихо добро буде.
Б Вовка боятися в ліс не ходити.
В Раніше встанеш більше діла зробиш.
Г Сказано горобець велика птиця.
Д Любиш їздити люби й сани возити.
9. Тире слід поставити між частинами безсполучникового складного речення (розділові знаки не розставлено): (1б)
А Переконатися пора зробивши зло не жди добра.
Б Одним заспокоюю себе у мене ще все попереду.
В У товаристві лад усяк тому радіє.
Г Добре сказано Сенекою жорстокість народжується з посередності й слабкості.
10. Укажіть речення, в якому підрядне комою не відділяється (розділові знаки пропущено): (1б)
А Я не можу збагнути що саме.
Б Бідні ми як коні на припоні (І. Франко).
В Мене цікавить не як це сталося а які можливі наслідки цього факту.
Г Я не розумію що це.
11. У якому варіанті НЕПРАВИЛЬНО оформлено цитування? (1б)
А Поки жива мова в устах народу, до того часу живий і народ (К. Ушинський).
Б Правильно говорять, що «Хліб — усьому голова».
В Можна все на світі вибирати, сину, / Вибрати не можна тільки Батьківщину (В. Симоненко).
Г Сократ писав: «Заговори, щоб я тебе побачив».
12. У якому варіанті правильно замінено пряму мову непрямою? «А як ти розумієш щастя?» — спитала у свою чергу Рая.(1б)
А Рая у свою чергу спитала, як ти розумієш щастя.
Б Рая у свою чергу спитала, як він розуміє щастя.
В Рая у свою чергу спитала, що як він розуміє щастя.
Г Рая у свою чергу спитала про щастя.
13. У якому варіанті НЕПРАВИЛЬНО замінено речення з прямою мовою? «Доброта — це найбільше досягнення людини, прекрасне і святе», — писав Іван Цюпа. (1б)
А На думку Івана Цюпи, доброта — це найбільше досягнення людини, прекрасне і святе.
Б Іван Цюпа писав, що доброта — це найбільше досягнення людини, прекрасне і святе.
В Іван Цюпа писав, доброта — це найбільше досягнення людини, прекрасне і святе.
Г Доброта, згідно з думкою Івана Цюпи, — це найбільше досягнення людини, прекрасне і свята.
► Потрібно вибрати два правильних варіанти відповіді.
14. Укажіть, у яких 2 реченнях виділені слова до вставних не належать.(2б)
А Це знов таки навіть у нижчих тварин помічається, собаки наприклад дуже чулі до оцінки їх (В. Винниченко).
Б Вода за ніч відстоялася, стала така прозора, що видно було на дні кожну піщинку (Ю. Збанацький).
В І того можливо не знайду я слова, щоб наш прекрасний оспівати світ (М. Рильський).
Г Він видно спав, бо не ворушився (Панас Мирний).
Д Мені здається, що жила я завжди… (Леся Українка)
15. Укажіть 2 речення з відокремленим означенням, при яких пропущено розділові знаки.(2б)
А Незмірною ласкавістю і тихою журбою віє від сих вільних, кучерявих хмаринок, що пливуть собі кудись поза дім неволі (В. Винниченко).
Б Літня спека й страшна зимова завірюха пригасили життя гір (М. Чабанівський).
В Земля, як і завжди, пахтіла своїм тяжким п’янливим запахом (У. Самчук).
Г Кожен крок нашого піхотинця здається подією вартою літописів (О. Гончар).
Д Сизуватий колос затиснутий з двох боків списами остюків перегойдує на тонких білих ниточках жовто-зеленаві палички квіту (М. Стельмах).
16. Визначте 2 речення, в яких відокремлена обставина не виділена розділовими знаками. (2б)
А Гуркіт канонади ревів не перестаючи (Б. Сосюра).
Б Вбігла Гафійка сквапно ховаючи щось за пазуху (М. Коцюбинський).
В А він мандруючи співа, як Наливайко з ляхом бився (Т. Шевченко).
Г А як насупляться брови сердито та під ними хмурий погляд блисне, то аж холодно у душі (Б. Мова).
Д Ад’ютант мав феноменальну пам’ять і виключну хоробрість (Г. Тютюнник).
17. Визначте 2 речення з уточнюючим членом речення, в яких допущено лексичні помилки. (2б)
А Цілком природно, що капітан, схвильований такою перемогою, говорив те все безконтрольно, в стані ефекту.
Б Рана не гоїлась, перев’язки з морською водою не дали належного ефекту.
В Окремі спортсмени втратили форму, розгубили свої бійцівські якості.
Г На виставці демонструвалася бойова техніка — від пістолетів до важких танків.
Д Сукупність проблем, або ж проблематика, в галузі економіки нині є досить гострою і потребує невідкладного розв’язання.
18. Установіть відповідність між складними безсполучниковими реченнями та розділовими знаками, які необхідно в них поставити: ( 2б)
Розділовий знак
1 кома;
2 крапка з комою;
3 тире;
4 двокрапка.
Речення
А Здалось на мить пливе у безвістіь ночі під парус хмар високий корабель (Є. Маланюк).
Б Була б охота знайдеться робота (Народна творчість).
В З високих круч луна орлиний клекіт лиш тихі води все стоять мовчазно (Леся Українка).
Г Поклала мати коло хати маленьких діточок своїх сама заснула коло їх (Т. Шевченко).
Д Скоро серпень надійде ясний на поля неосяжні й сині (П. Филипович).
19. Поясніть вживання пунктограм у реченні(Цифра після розділового знака) (2б)
Пам’ятайте: (1) рідна мова —(2) це та таїна,(3) яка робить народ народом, (4) увінчуючи найтонші порухи його душі.
Відповіді: 1Б. 2Г, 3Г,4Б, 5Б, 6А, 7А,8Г,9В,10В,11Б,12Б, 13В,14Б,Д; 15Г,Д; 16В,Б; 17А,Д; 18ГВБА