Основна мета уроку:
узагальнити і систематизувати знання учнів про особливості публіцистичного стилю мовлення, удосконалювати вміння й навички учнів письмово докладно переказувати текст, доповнюючи його своїми міркуваннями.
Тема. Письмовий докладний переказ тексту публіцистичного стилю з творчим завданням. Основна мета уроку: узагальнити і систематизувати знання учнів про особливості публіцистичного стилю мовлення, удосконалювати вміння й навички учнів письмово докладно переказувати текст, доповнюючи його своїми міркуваннями.
Номер слайду 2
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»— Текст — це ...— Текст має такі ознаки, як...— Мені відомі такі стилі мовлення, як...— Визначають такі типи мовлення, як...— Публіцистичний стиль характеризується такими ознаками...— Тексти публіцистичного стилю слугують для того, щоб...
Номер слайду 3
Завдання детального переказу – відтворити якнайповніше зміст вихідного тексту. Цей вид переказу здійснює детальну, розгорнуту, послідовну, близьку до тексту передачу змісту почутого, прочитаного чи побаченого з якнайповнішим використанням лексичних і стилістичних засобів.
Номер слайду 4
Пам'ятка. Як готувати докладний переказ тексту з творчим завданням1. Прочитати (або прослухати) текст.2. Визначити стиль, тип, жанр мовлення, тему та основну думку висловлювання.3. З'ясувати значення незнайомих слів.4. Висловити власну думку про прочитаний (прослуханий) текст з погляду його змісту, форми, задуму і мовного оформлення.5. Визначити тезу творчого завдання й дібрати художні засоби, які б її розкривали.6. Поміркувати над змістом і послідовністю висловлювання творчого задуму.7. Скласти самостійно складний план тексту, включаючи власне творче доповнення.8. Написати докладний переказ тексту, підпорядковуючи висловлювання темі й основній думці, дотримуючись композиції, мовних і стильових особливостей, а також авторського задуму.
Номер слайду 5
Публіцистичний стиль – один з найбільш дієвих і широковживаних. Найважливіша його функція – активний вплив на читача або слухача, переконання у правильності висловлених думок, агітація. Тексти у публіцистичному стилі передають інформацію з метою пропаганди певних ідей серед широких верств населення. Публіцистичний стиль тяжіє до наукового та художнього стилів. Завдання публіцистики не лише в тому, щоб викладати факти, а й давати їм оцінку. Основна форма викладу – монолог. Сучасний публіцистичний стиль – це мова преси, радіо, телебачення, ораторське мовлення. Мовні засоби:1. Лексичні – суспільно-політична лексика, урочист іфрази, політичні гасла та заклики, засоби сатири і гумору.2. Синтаксичні – спонукальні та окличні речення, поширені прості речення, звертання, риторичні звертання.
Номер слайду 6
Роздуми про життя. Людина — це унікальна істота, яка є не просто творінням вищого розуму, не просто відображенням Божої мудрості, могутності, творчого потенціалу. Людина, з погляду християнства, є особою, яка має власний розум, власну волю, власні почуття. Людина безсмертна не лише в релігійному розумінні, але й у своїх ділах. Усе, що кожен з нас зробить, матиме свій слід у майбутньому. Найзагальніше покликання кожної людини — жити. І житии гідно. Часто ми відволікаємося на дрібні і скороминущі речі, а це принижує людину, робить її життя примітивним і нецікавим. Крім основного призначення, кожен має особисте покликання. Бог кожного з нас любить і наділяє тим чи іншим талантом, якоюсь характерною властивістю, яку людина може розвинути або змарнувати. Навіть якщо ми не відчуваємо в собі здібностей. Тому треба навчитись прощати, жити в спільноті: потішати самотніх, давати потребуючим. Ми маємо творити добро і боротись зі злом. І якщо деколи відступаємо від цього, то завжди можемо виправитись, бо знаємо, що Бог нас очікує з любов’ю і прощенням (315 сл.).
Номер слайду 7
Словникова робота. Чеснота — це позитивна моральна якість людини. Потенціал — це можливості, наявні сили; засоби, що можуть бути використані. Шляхетний — який відзначається високими моральними якостями; який дістав добре виховання (синоніми: благородний, великодушний, праведний). Спільнота — це об’єднання людей, згуртованих спільними умовами життя, метою, інтересами.
Номер слайду 8
Орієнтовний план. Людина — унікальна істота. Людина безсмертна у своїх ділах. Особисте покликання кожного. Необхідність розвитку талантів. Уміння поводитись у буденних ситуаціях. Допомагає бути шляхетною. Ми — діти Божі.
Номер слайду 9
Творче завдання: Продовжити переказ роздумами про те, у чому, на вашу думку, сенс людського життя.
Номер слайду 10
Запитання для самоконтролю:1. Який вид роботи називається переказом?2. Чим докладний переказ відрізняється від стислого?3. Що треба пам’ятати при роботі з текстом?4. За якими ознаками визначають стилі мовлення?5. Назвіть особливості публіцистичного стилю мовлення.
Номер слайду 11
Рефлексія. Бесіда.— Якою була для вас робота над текстом: легкою чи важкою?— Коли виникало більше труднощів: під час написання докладного переказу чи виконання творчого завдання?— Чи задоволені ви своєю роботою?
Номер слайду 12
Домашнє завдання Скласти сенкан до словосполучення «Сенс життя» Повторити тему «Розділові знаки у ССР”