Контрольна робота (9 клас)
Складне речення. ССР і СПР
Варіант І
І рівень
1. Указати складне речення (0,5 б) :
А На клумбі цвіли жоржини, чорнобривці, пахло прив’ялим духом полину.
Б Дівчата пряли починки, вишивали, готували сорочки на придане.
В Тугі, кошлаті гриви хлюпали в груди, повивали ноги, хапали за високо зведені копита й тягли в глибінь.
Г Над картатою людською збірнотою відлунює розтіч голосів, ревище худоби, дзвін кіс, гучання гончарних виробів, сумні переливи сопілки, дрімотне квиління ліри й ще десятки згуків.
2. Указати складносурядне речення (0,5 б):
А Сиджу і слухаю, як народжується вітер.
Б І так мені хочеться піти в лісову далечінь, побачити з якогось незнайомого берега отих, наче зі срібла вилитих, лебедів, подивитись на їхні співучі крила.
В І на цих високих пам’ятниках спочивають не тільки запізнілі перелітні птахи, а й, здається, у надвечірніх сутінках дрімають обважнілі хмари.
Г Неозорі лани жита і пшениці золотилися навкіл.
3. Указати складносурядне речення, між частинами якого не ставиться кома (деякі розділові знаки пропущено) (0,5 б):
А Срібно-холодні роси слалися і дикі кози, стрункі й полохливі, виходили пастись на поляну.
Б Над річкою прошелестіла гайвороняча зграя і знову стало чути густе комарине гудіння.
В Яблука, налляті холодним соком, світяться і їх видно здалеку.
Г Прозорий струмок перетинав стежку і через нього було перекинуто кладку з сухої деревини.
4. Указати правильне твердження (0,5 б):
А А зійдеш на пагорб – і перед тобою вдалині, за маревом сонця, блакитніє оте високе, вершечок мрії дитячої. (Це просте речення з однорідними присудками)
Б Гойднулась і побігла з-під верболозів хвиля, підкотилась під місяць, колихнула його, і він зробився спочатку довгий і плескатий, а згодом знов покруглішав. ( Це складносурядне речення з єднальними відношеннями).
В Вітер промчав, улігся – і надріччя взялося сивиною. (Частини цього речення поєднані безсполучниковим зв’язком).
Г Відчувши неувагу вершника, кінь з рисі перейшов на помірну ходу, та Добриня не помітив цього. ( Це складносурядне речення з розділовим сполучником).
5. Визначте схему, якій відповідає речення: І скрізь, де життєва стежина стелилася, я зустрічав гарних людей.
А) ( ), [ ].
Б) [ ], [ ].
В) [ , ( ), ].
Г) [ ], ( ).
6. Виділене слово є сполучником у реченні
А) Ми пишаємося переможцями, що боролися, сил не шкодуючи.
Б) І скрізь, де життєва стежина стелилася, я зустрічав гарних людей.
В) Пливе над світом осінь, краса якої захоплює душу.
Г) Сльоза скотилася щемлива, коли матуся щиро обняла.
7.
Завдання 7 має шість запитань у кожному по п’ять варіантів відповідей, серед яких лише один правильний (1 бал за кожну правильну відповідь; сума – 6 балів)
8. Робота з текстом:
1.Чи знайоме вам гостре, до фізичного болю гостре почуття нудьги за рідною країною, яким обкипає серце від довгого перебування на чужині?
2. Чи відомий вам психологічний стан, коли за один рідний згук, один рідний образ ладен буваєш заплатити роками життя?
3. Роз’ятрений тугою, затоплений у задумі, плентався я якось берегом річки, не помічаючи навіть, як чорна хмара обіймала крайнебо.
4. Тільки перші краплі дощу, що з глухим стуком упали на землю, змусили мене озирнутися навкруги, пошукати захисту від зливи.
5. Коли я почав озиратися, по моїх напружених нервах ударила хвиля рідних, близьких мені згуків.
6. Я виразно почув журливо-поважний голос української пісні.
7. Я чув, як пісня дужчає, здіймається вгору, перекочується могутнім грюкотом і гине тихим акордом у плюскоті зливи.
8. Це була чумацька пісня, і я вже ніби був у степу, бачив межі і до вуха мого долітав рик волів.
Завдання до тексту:
А 8
Б 7
В 6
Г 5
Д 4
2. Складносурядними серед поданих речень є:
А 4,8
Б 2,5
В 8
Г 4
Д жодне
3. У даному тексті складнопідрядних речень є:
А 3
Б 5
В 7
Г 6
Д 8
4. Котрі із речень у тексті не є складними?
А 2,4
Б 4
В нема простих речень
Г 5,6
Д 6
5. Укотрому реченні неправильно розставлені розділові знаки?
А 1
Б 3
В 7
Г 8
Д 2
6. Котрі із поданих речень є складнопідрядними з підрядним обставинним?
А 8
Б 7
В 5
Г 4
Д 2
8. Виконати повний синтаксичний розбір речення (3б):
Я часто думаю, що Бог нагородив мене сповна, давши таку родину.