Контрольна робота №
Словосполучення. Речення, його граматична основа. Другорядні члени речення
Варіант 1
1. Синтаксис – це:
А розділ науки про мову, який вивчає частини мови;
Б розділ науки про мову, який вивчає звуки мови;
В розділ науки про мову, який вивчає словосполучення і речення.
Г розділ науки про мову, який вивчає словниковий склад мови.
2.Словосполученнями є всі слова в рядку:
А батько і мати, березовий гай, дівчинка співає;
Б рідний край, на дереві; сумна пісня;
В моторний парубок, бачити далеко, літній вечір;
Г брат і сестра, акуратно склеєний, зелена трава.
3. Укажіть словосполучення, у якому залежне слово стоїть перед головним:
А книжки для дітей;
Б чай з липи;
В смачний пиріжок;
Г ідеш радісно.
4.Спонукальним є речення:
А Як парость виноградної лози плекайте мову…
Б У саду вродило багато яблук.
В Діти приїхали з екскурсії задоволені.
Г Пішли хлоп’ята в ліс гуляти.
5. Укажіть рядок, у якому обидва словосполучення побудовано правильно:
А підручники з математики, поїхали за грибами;
Б дякувати вас, хворіти грипом;
В вибачити учневі, сміялися з мене;
Г пішов по хліб, вибачати тебе.
6. Укажіть речення, у якому правильно виділено граматичну основу:
А Вишня губить листя на причілку хати.
Б Мерзнуть зорі в небі сірім.
В Кілька днів замітало колючим снігом.
Г Моторні білочки ховають під мох лісові горіхи.
7. У реченні Сьогодні на ставку скошуватимуть комиш виділене слово є
А означенням ;
Б обставиною;
В додатком;
Г підметом.
8. У реченні Діти полюбляють пити сік з винограду виділене слово є
А означенням ;
Б додатком;
В підметом;
Г обставиною.
9. У реченні Вітри безжально рвали тендітне вбрання на берізці обставиною є слово
А вітри;
Б вбрання;
В безжально;
Г рвали.
10.Визначте речення, граматична основа якого складається з підмета і присудка:
А Гірко поробиш, солодко з'їси.
Б Місячне світло влилося в кімнату .
В Люблю свій рідний край.
Г Хочеться покататися на велосипедах.
11. Визначте види речень за метою висловлювання (розділові знаки пропущено).
1) Розповідне; А. Чому не спить верба в прозору осінь
2) питальне ; Б. Вересень прошумів грозовими дощами
3) спонукальне. В. Почекайте будь ласка п’ять хвилин
Г. Виходьте Не кричіть
Варіант 2
1. Синтаксис – це:
А розділ науки про мову, який вивчає словосполучення і речення.
Б розділ науки про мову, який вивчає частини мови;
В розділ науки про мову, який вивчає звуки мови;
Г розділ науки про мову, який вивчає словниковий склад мови.
2.Словосполученнями є всі слова в рядку:
А дідусь і бабуся, малиновий сік, дівчинка стрибає;
Б чужий край, під столом; весела мелодія;
В спортивний зал, їхати швидко, весняний вечір;
Г червоне і чорне, радісні хвилини, приїхати додому.
3. Укажіть словосполучення, у якому залежне слово стоїть після головного:
А добре вчитися;
Б зустрітися з товаришем;
В смачний пиріжок;
Г зелений листок.
4.Спонукальним є речення:
А Пильно й ненастанно політь бур'ян…
Б Прихилилась до шибки жоржина.
В Діти поїхали на екскурсію до Львова.
Г Андрій швидко виламав палицю і почав розкопувати нору.
5. Укажіть рядок, у якому обидва словосполучення побудовано правильно:
А підручники по хімії, поїхали по гриби;
Б дякувати нам, хворий грипом;
В хворий на грип, пробачити другу;
Г зошит з математики, вчитися мові.
6. Укажіть речення, у якому правильно виділено граматичну основу:
А Відлітають гуси і лелеки у краї заморські і далекі.
Б Відлітають гуси і лелеки у краї заморські і далекі.
В Відлітають гуси і лелеки у краї заморські і далекі.
Г Відлітають гуси і лелеки у краї заморські і далекі.
7. У реченні Сьогодні на ставку скошуватимуть комиш виділене слово є
А означенням ;
Б обставиною;
В додатком;
Г підметом.
8. У реченні Діти полюбляють пити сік з винограду виділене слово є
А означенням ;
Б додатком;
В підметом;
Г обставиною.
9.У реченні Легкий вітерець не розбудить мовчазну ялину означеннями є слова:
А легкий, ялину;
Б легкий, мовчазну;
В мовчазну, вітерець;
Г легкий, не розбудить.
10.Визначте речення, граматична основа якого складається з підмета і присудка:
А Округлі тьмяно-зелені листки осики завжди тремтять.
Б Чого вранці не зробиш, ввечері не здоженеш.
В Дякуйте своїм батькам.
Г Хочеться на велосипедах покататися.
11. Визначте види речень за метою висловлювання (розділові знаки пропущено).
1) розповідне; А. Прости їй Боже нерозумний сміх
2) питальне ; Б. Високо під небом пролетіли дикі гуси
3) спонукальне. В. А не зорі там горять
Г. Струнко Рівняйсь