Контрольна робота
Текст одиниця мовлення
І варіант
Початковий та середній рівні (по 0.5 б.)
А група речень, об’єднаних граматичним та смисловим зв’язком, що виражають думку вільніше і повніше порівняно з реченням;
Б висловлювання, яке складається з кількох речень та має певну змістову й структурну завершеність;
В використання виражальних засобів мови у процесі конкретного говоріння, що відбувається у звуковій або писемній формі;
Г різновид літературної мови, що обслуговує певну сферу суспільного життя.
2.Тема тексту — це:
А мета тексту, заради якої його створено;
Б те, про що йдеться в тексті, стисло виражений зміст;
В сукупність виражальних засобів;
Г стилістичні засоби.
3.Комунікативна мета тексту (те, заради чого його створено) – це:
А тема тексту Б головна думка тексту
В підтема тексту Г мікротема тексту
4. Абзац – це:
А стійке сполучення слів, що за значенням відповідає одному слову
Б фрагмент тексту від нового до нового рядка або до кінця тексту
В стисло й чітко сформульована підтема тексту
Г уривок тексту, що дає змогу точно визначити смисл окремого слова або фрази
5. Для зв’язку речень у тексті служить:
А «дане» Б «нове» В граматична основа Г другорядні члени речення
6. Тези – це:
А коротко сформульовані основні положення доповіді, лекції, статті, книжки тощо
Б схема композиції твору, яка будується на основі авторського задуму, що визначає основний зміст майбутнього тексту
В порівняно короткий уривок з літературного, наукового чи будь-якого іншого опублікованого твору, який використовується, з обов'язковим посиланням на автора і джерела
Г визначені самим автором (учнем) фрагменти (абзаци), речення, інколи певні терміни чи образні вислови з тексту, що містять важливі, на його думку, положення, думки, висловлювання.
7. Коли є потреба засвоїти й запам'ятати почуте, найчастіше використовують:
А конспект Б запитання В конспект Г переписування
8. Розрізняють такі види конспектування:
А вивчення напам'ять Б переписування окремих абзаців
В за допомогою цитат Г текстуальний, вільний, змішаний, тематичний, структурний
Достатній рівень (по 1б.)
Завдання 9-14 стосуються тексту. Вони мають по три або чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ.
Автопортрет
Сімнадцять портретів до виставки були готові. Стояли, зарамовані, засклені, обличчям до стіни. А з власним автопортретом суща біда. Ну, ніяк не лягав. Щоранку приходила в майстерню, щоб розпочати все насвіжо, а до вечора бачила, що «замучила» портрет іще більше.
Випила міцної кави, впустила в кімнату гіркуватого, настояного на тополях повітря й увімкнула диск Діани Кралл. Мелодія налила майстерню лагідним передвечірнім світлом. Закортіло танцювати — і вона попливла по замацьканому лінолеуму, відкидаючи ногами рулони картону. Не відчувала ні тіла, ні запаху фарб, не чула ні скрипу дощок, ні домагання мобілки. Потім узяла пензель і, танцюючи біля мольберта, робила бездумні ритмічні мазки. У напівсутіні, у напівзабутті.
Коли диск дійшов кінця, увімкнула світло. Різонула по очах не лампа, а картина. На неї з полотна дивилася інша, нова жінка. Жінка, якою їй хотілося бути все життя (За М. Дочинцем).
9. Тип мовлення:
А опис Б роздум В розповідь Г опис з елементами роздуму
10. Стиль тексту:
А художній Б науковий В публіцистичний Г розмовно-побутовий
11. Засобом міжфразового зв'язку останніх двох речень тексту є:
А синонім Б займенник В вставне слово Г лексичний повтор
12. В оповіданні НЕМАЄ мікротеми:
А героїні не вдається створити автопортрет
Б натхненна музикою, героїня створює задумане
В жінка взяла участь у виставці портретного живопису
Г художниця готується до виставки портретного живопису
13. Ключовими в оповіданні є слов:
А скрип, картон Б мобілка, вечір В стіна, лінолеум Г автопортрет, мелодія
14. Речення останнього абзацу поєднані зв'язком:
А послідовним Б паралельним В комбінованим
Високий рівень (2б.)
15. Напишіть продовження новели М. Дочинця «Автопортрет» (3-4 речення). Використайте складне речення з різними видами зв'язку.
Контрольна робота
Текст одиниця мовлення
ІІ варіант
Початковий та середній рівні (по 0.5 б.)
А група речень, об’єднаних спільним змістом (темою), головною думкою та граматично
Б група слів, об’єднаних граматично
В самостійно сформульовані основні положення тексту
Г стисло сформульовані основні положення тексту, які передають його суть.
А конспект Б план В запитання Г переписування
А має найбільше ключових слів
Б це мікротема
В несе в собі найважливішу інформацію мікротеми
А вступу (зачину), теми, мікротеми, кінцівки
Б вступу (зачину), основної частини, кінцівки
В вступу, абзаців, висновку
А Типи мовлення: опис, розповідь, роздум
Б Стилі мовлення: розмовний, описовий, художній, офіційно-діловий, публіцистичний, науковий
В Існує 3 типи мовлення
А декілька мікротем;
Б частина тексту, об’єднана однією мікротемою;
В сукупність декількох найважливіших речень у тексті.
А щось "нове", "відоме";
Б стиль та тип мовлення;
В тему та основну думку тексту
А Наявність двох і більше речень;
Б граматичний зв’язок між реченнями;
В наявність великої кількості розділових знаків.
Достатній рівень (по 1б.)
Завдання 9-14 стосуються тексту. Вони мають по три або чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ.
Оперета
На оперету мене спокусив сусід по кімнаті в готелі. Зав'язуючи перед дзеркалом краватку, він запитав:
— Ви коли-небудь були на київській опереті?
— Не був ні на київській, ні взагалі. Він глянув на мене, як на зрадника, і єхидно зауважив:
— А я гадав, що журналісти, навіть провінційні, — птахи найвищого польоту... На оперету я все-таки з ним пішов.
Замигтіло, заграло, закрутилося сліпуче колесо перед очима! Що за диво це було! Гарячий шал не відпускав ні на мить, змушував тріпотіти розбурхане серце...
Поруч мене сиділи двоє стареньких, він і вона. Бліді, сумовиті, роками й болячками притлумлені люди. Такими здалися на початку. А потім краєм ока я бачив, як він поклав свою тремтячу руку на її. А пристрасті на сцені наростали. І той дідусь у запалі розчуленості важко, з пристогоном схилив свою голову їй на коліна й похапцем став цілувати жовті, з ліловими прожилками руки дружини. А вона гордо й незворушно дивилася перед себе. Лише старомодне чорне жабо на грудях здіймалося частіше, і в ліловому вицвілому оці, бачив я, довго плавала маленька кольорова сльоза (За М. Дочинцем).
А опис з елементами роздуму Б розповідь В роздум Г опис
А розмовно-побутовий Б публіцистичний В художній Г науковий
А синонім Б займенник В вставне слово Г лексичний повтор
А спілкування оповідача із сусідом по кімнаті про оперету
Б захоплення оповідача святковістю дійства в опереті
В історія життя закоханої пари похилого віку
Г вияв ніжних почуттів закоханої пари
А дзеркало, краватка Б кімната, готель В оперета, сльоза Г жабо, сусід
А послідовним Б паралельним В комбінованим
Високий рівень (2б.)
15. Напишіть продовження новели М. Дочинця «Оперета» (3-4 речення). Використайте складне речення з різними видами зв'язку