Контрольна робота №1
«Узагальнення і систематизація найважливіших відомостей із синтаксису та пунктуації»
1.Укажіть ознаки складного речення.
-
Має одну граматичну основу.
-
Може мати сурядний, підрядний, безсполучниковий зв’язки.
-
Частини завжди залежать одна від одної.
-
Рівноправні частини не існують на рівні підрядного зв’язку.
2.Зазначте просте речення.
-
А там нижче розступились скелі, які то розпалися на роздоллі ніби високими будинками, то полягали довгими рядками.
-
У нього майже немає творів, куди пейзаж не входив би, як обов’язковий елемент.
-
Пильне око його фіксує всі деталі — освітлення, барви, обриси поверхні землі, рослинність, усю різноманітність деревного покриву.
-
Під час поїздок до Корсуня він показував дітям пам’ятні місця, де народні герої Наливайко та Богдан Хмельницький билися з польською шляхтою.
3.Укажіть складносурядне речення.
-
Спинилось літо на порозі і дише полум’ям на все, і грому дальнього погрози повітря стомлене несе.
-
Характерно, що критики відразу ж помітили багатство і красу мови творів Панаса Мирного.
-
Більше нічого не сказав Чіпка, не поклонився навіть старшині волосній, а повернувся — і пішов, похнюпившись, додому.
-
Зосталася Мотря сама-сама, як палець, з своєю нерозважною думкою.
4.Позначте складнопідрядне речення.
-
Стоїть він на току з ціпом і бачить: приходить десятник з волості.
-
Покотились з очей сльози, як горох, закапали аж на долівку.
-
Там кололи свиней, і несамовитий крик їх розносився по всьому селу.
-
На завтра, як чуть стало сіріти, зібралися коло волості та взяли старшину з собою і пішли до пана в Красногорку.
5.Укажіть складнопідрядне речення з підрядним місця.
-
Не живе ледачий, де кипить робота.
-
Веди мене ти сам, як ти хочеш.
-
Я керував стерном, до певної мети мій човен плив.
-
Певно, Якове, зостанемось ми вдвох з тобою, бо всі поляжуть.
6.Позначте складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним.
-
І ніяк ми не вгадаєм, що зробилось з нашим краєм.
-
Та перед смертю дітям повтори ту казку, що лишилася, як спомин.
-
Я син твій, син, що йшов за тебе на смерть.
-
Аж власний світ у ній почне рости, у якому будуть теж сонця і зорі.
7.Зазначте складнопідрядне речення причини.
-
Ні, певно, ти поліг в курганах, бо ти не міг би буть в кайданах.
-
Везли, щоб там в краях холодних згноїти велетнів народних.
-
То колють коней шаблями в морди і під боки, щоб роз’ярить.
-
Веди мене мерщій —я смерть вже чую.
8. Визначте вид підрядної частини складного речення:
Питають сосни, де я мешкаю (Д. Павличко).
-
місця;
-
з'ясувальна;
-
означальна;
-
допустова.
9. Визначте вид речення:
Це був час, коли пізно гаснуть вікна будинків, коли всередині коло столів, цих храмів нового поганства, сидять двоного зосереджені сови, виношуючи, породжуючи й плекаючи адміністративні, господарські, мистецькі й наукові плани (В. Підмогильний).
-
складне речення з безсполучниковим та сполучниковим підрядним зв'язком;
-
складносурядне речення;
-
складнопідрядне речення;
-
складне безсполучникове речення.
10. Яке речення є безсполучниковим?
-
Марія Примаченко - майстер українського декоративного мистецтва. (М. Шинкарук)
-
Світить над ним місяць, вздовж його розтягнулися довгою стрічкою кучеряві верби. ( С. Васильченко)
-
Картина була справді чудова, бо з бурти видно було місто. ( П. Мирний)
-
Всі перестали танцювать, а музики перестали грать. ( І. С. Нечуй- Левицький)
11. Намалювати схему речення.
Сонце і повітря лоскочуть щоки, а зелень ялинкових гілок виглядає з-під снігу так свіжо, що здається, ніби надворі стоїть весна, одягнена у білі шати (М. Коцюбинський).
Варіант 2
1.Зазначте просте речення.
-
А там нижче розступились скелі, які то розпалися на роздоллі ніби високими будинками, то полягали довгими рядками.
-
У нього майже немає творів, куди пейзаж не входив би, як обов’язковий елемент.
-
Пильне око його фіксує всі деталі — освітлення, барви, обриси поверхні землі, рослинність, усю різноманітність деревного покриву.
-
Під час поїздок до Корсуня він показував дітям пам’ятні місця, де народні герої Наливайко та Богдан Хмельницький билися з польською шляхтою.
2.Укажіть ознаки складного речення.
-
Має одну граматичну основу.
-
Може мати сурядний, підрядний, безсполучниковий зв’язки.
-
Частини завжди залежать одна від одної.
-
Рівноправні частини не існують на рівні підрядного зв’язку.
3.Укажіть складнопідрядне речення з підрядним місця.
-
Не живе ледачий, де кипить робота.
-
Веди мене ти сам, як ти хочеш.
-
Я керував стерном, до певної мети мій човен плив.
-
Певно, Якове, зостанемось ми вдвох з тобою, бо всі поляжуть.
4.Позначте складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним.
-
І ніяк ми не вгадаєм, що зробилось з нашим краєм.
-
Та перед смертю дітям повтори ту казку, що лишилася, як спомин.
-
Я син твій, син, що йшов за тебе на смерть.
-
Аж власний світ у ній почне рости, у якому будуть теж сонця і зорі.
5.Укажіть складносурядне речення.
-
Спинилось літо на порозі і дише полум’ям на все, і грому дальнього погрози повітря стомлене несе.
-
Характерно, що критики відразу ж помітили багатство і красу мови творів Панаса Мирного.
-
Більше нічого не сказав Чіпка, не поклонився навіть старшині волосній, а повернувся — і пішов, похнюпившись, додому.
-
Зосталася Мотря сама-сама, як палець, з своєю нерозважною думкою.
6.Позначте складнопідрядне речення.
-
Стоїть він на току з ціпом і бачить: приходить десятник з волості.
-
Покотились з очей сльози, як горох, закапали аж на долівку.
-
Там кололи свиней, і несамовитий крик їх розносився по всьому селу.
-
На завтра, як чуть стало сіріти, зібралися коло волості та взяли старшину з собою і пішли до пана в Красногорку.
7. Визначте вид підрядної частини складного речення:
Питають сосни, де я мешкаю (Д. Павличко).
-
місця;
-
з'ясувальна;
-
означальна;
-
допустова.
8.Зазначте складнопідрядне речення причини.
-
Ні, певно, ти поліг в курганах, бо ти не міг би буть в кайданах.
-
Везли, щоб там в краях холодних згноїти велетнів народних.
-
То колють коней шаблями в морди і під боки, щоб роз’ярить.
-
Веди мене мерщій —я смерть вже чую.
9. Яке речення є безсполучниковим?
-
Марія Примаченко - майстер українського декоративного мистецтва. (М. Шинкарук)
-
Світить над ним місяць, вздовж його розтягнулися довгою стрічкою кучеряві верби. ( С. Васильченко)
-
Картина була справді чудова, бо з бурти видно було місто. ( П. Мирний)
-
Всі перестали танцювать, а музики перестали грать. ( І. С. Нечуй- Левицький)
10. Визначте вид речення:
Це був час, коли пізно гаснуть вікна будинків, коли всередині коло столів, цих храмів нового поганства, сидять двоного зосереджені сови, виношуючи, породжуючи й плекаючи адміністративні, господарські, мистецькі й наукові плани (В. Підмогильний).
-
складне речення з безсполучниковим та сполучниковим підрядним зв'язком;
-
складносурядне речення;
-
складнопідрядне речення;
-
складне безсполучникове речення.
11. Намалювати схему речення.
Вишиває і співає, і ніхто не зна, де узор вона кінчає, де ту пісню почина (М. Рильський).