Контрольна робота з факультативного курсу «Силістика української мови» Стилістика простого ускладненого речення. Стилістика складних речень. Стилістика речень з різними способами в

Про матеріал
Матеріал допоможе перевірити рівень знань учнів з теми "Стилістика простого ускладненого речення. Стилістика складних речень. Стилістика речень з різними способами вираження чужого мовлення". Завдання з вибором однієї відповіді та на встановлення відповідності
Перегляд файлу

Контрольна робота

з факультативного курсу «Силістика української мови»

Стилістика простого ускладненого речення. Стилістика складних речень. Стилістика речень з різними способами вираження чужого мовлення

Завдання 1-16 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.

  1. Літературна мова — це:  

А народна мова, якою користуються на певній території; 

 Б мова, що є засобом письмового й усного спілкування нації; 

 В унормована мова суспільного спілкування, зафіксована в писемній та усній практиці;

 Г мова художнього стилю мовлення.

  1. Стилістика мови… 

 А є сукупністю мовленнєвих дій, кожна з яких має мету, що випливає із загальної цілі спілкування; 

Б вивчає реалізацію стилістичних ресурсів мови залежно від мовленнєвої ситуації; 

В вивчає стилістичні ресурси всіх мовних рівнів: лексики, фразеології, морфології, синтаксису;

 Г включає поняття синонімії і варіативності.

  1. До специфічних понять стилістики належать: 

 А звуковий лад, словниковий склад та фразеологія, граматична структура і норми літературної мови; 

 Б мовні прийоми й засоби;  

В стилістичні засоби, стилістична норма, ункціональний стиль; 

 Г синоніміка, емоційно-експресивне забарвлення, багатозначність.

  1. Укажіть правильне твердження. 

 А  Граматична  основа —  це  частина  речення.  Складається з підмета  і присудка. 

 Б  Присудок —  головний  член  речення, що  виражає  ознаку, приписувану підметові.  

 В  Простим є присудок, який виражений дієсловом. 

 Г  У ролі  іменної частини  складеного присудка можуть  бути будь-які частини мови, окрім особливих форм дієслова.

  1. Укажіть речення, у якому неправильно розставлено розділові  знаки. 

 А  Жайворонок  з’явився до тепла, а  зяблик — до холоду.

 Б  Мене  все життя  ваблять,  і  хвилюють  зорі, місяць,  ніч…

 В  У  темному  гаю,  в  зеленій  діброві,  на  припоні  коні  отаву скубуть, сідлані коні, вороні,  готові . Г  Весь час чарівний, барвистий світ мінився.

  1. Зазначте речення з відокремленими прикладками.  

 А  А  він  шугав  між  блакитним  небом  і  зеленим  морем…. 

 Б  Стоять в шинелях,  забрьохані, без шапок… 

 В  Другий  сусід  мій,  Григорій Шиян,  вирішив  не  покидати своєї хати . 

 Г  Стукнувшись об пом’яті, ніби пошматовані зубами, дошки помосту, паром  зупинився.

  1. До якого виду належить речення Солі одержують за допомогою хімічних     реакцій?   

 А  Означено-особове речення.  

 Б  Неозначено-особове речення.  

 В  Узагальнено-особове речення. 

 Г  Безособове речення.

    8.   Складним є речення:

А Верби, схилившись над тихим Дінцем, розчісують коси зелені.

Б На заході ще жевріло небо, а в степу вже заходила ніч.

В Липневий день мандрує пішки, казки нашіптує малечі.

Г Пішла дорога то маленькими сосновими лісками, то боло­тами, то полями.

    9.    Визначте складнопідрядні речення:

А Не видно і самого океану з височини, а тільки гори хмар, то снігових, то сивих, то блакитних. (М.Рильський).

Б Якщо сьогодні я прийду до неї, вона мене в Александрію візьме (Леся Українка).

В Орел мухи не ловить, а слон за мишею не ганяється (Народна мудрість).

Г В моїй душі мелодія осіння, та в ній я чую ноти весняні (В. Сосюра).

Д Десь на краю села дівчата співали веснянки, гомоніли й галасували діти (С. Васильченко).

Е Людина відчуває свою слабкість тоді, коли її покидають надії (Б. Харчук)

     10.  Тире потрібно поставити між частинами складносурядного ре­чення (розділові знаки не розставлено):

 А Сині роси зблискували на травах і сонце купалося на левадах.

 Б Десь у хлібах кричав перепел і туман стелився од річки.

 В На хвилину раптом стихли голоси і спинилися тіні.

 Г Хвилина ще і схід розпише в сліпучі барви небосхил.

     11.  Складносурядне речення утвориться, якщо до речення «Зранку ми

    почали непокоїтися…»  об­рати продовження:

              А так що настрій зіпсувався на цілий день;

              Б проте погода посприяла нам і цього разу;

              В й обговорювати можливі перешкоди;

              Г передчуваючи серйозні ускладнення.

       12.  Не слід ставити коми між частинами складносурядного ре­чення (розділові   

    знаки не розставлено):

   А Рясніє дощ і падає лункіше м’яких краплин розмірене биття.

   Б Знову яблуні буйно цвітуть і лунає знайомий мотив.

   В Грім одгримів і солодкою млостю спокою віє од цвіту вишень

    і сирої землі.

   Г Вишневі зацвіли сади і сніг пахучий падає на воду.

      13. . Складнопідрядне речення з підрядним означальним:

  А Рідну пісню треба захищати так, як захищають рідний край.

  Б А доки є пісня, нікому не вдасться захмарити небо моєї душі.

  В Духовність — озонова пелюстка, що так бережно огортає планету й не дає зруйнувати життя.

  Г Народе мій, як добре, що ти у мене є на світі.

      14.  Яка схема відповідає реченню: «Ой роде наш красний, роде наш прекрасний,  

      не цураймося, признаваймося, — не багацько нас є», — говориться в народній  

      пісні?

  А   А: «П (?!)».

  Б «П», — а.

  В «П (?!)» — а.

  Г «П», — а, — «П».

       15. У якому варіанті правильно замінено пряму мову непрямою? «А як ти

        розумієш щастя?» — спитала у свою чергу Рая.

 А Рая у свою чергу спитала, як ти розумієш щастя.

 Б Рая у свою чергу спитала, як він розуміє щастя.

 В Рая у свою чергу спитала, що як він розуміє щастя.

 Г Рая у свою чергу спитала про щастя.

       16. Правильно оформлено цитату в реченні:

             А Поет змальовує всенародний визвольний рух, коли: «жінки навіть з рогачами  

             пішли в гайдамаки».

 Б Потім філософ здивував його такими словами, скажіть матінці-цариці, що мені моя сопілка й вівця дорожчі царського вінця.

 В Як зазначає В. дон Герибольдт: Мова — це дух народу.

 Г З болем пише Т. Шевченко про українське село: «Чорніше чорної землі блукають люде».

    Завдання 17  має   шість варіантів відповіді, серед яких лише два правильних.  Потрібно вибрати два правильних варі­анти відповіді.

     17. Укажіть, у яких складносурядних реченнях кому поставлено помилково:

А Хай лягають зморшки на обличчя, і все вище тисне кров моя, юності в Вітчизни я позичу і пісень позичу в солов’я (В. Сосюра).

Б Або гори Карпати сповиті в синяві мряки, або непроглядні густі праліси синіють здалека, немов зачарований, замкне­ний у собі, окремий світ (О. Кобилянська).

В Ворожа авіація йшла на місто хвиля за хвилею, та особ­ливо спрямовувався удар по головних об’єктах: Дніпрогес, вокзал, «Запоріжсталь» (Я. Баш).

 Г Верба ще більше постаріла, зараз у її дуплі нуртує вода, а на вершечку веселкою грає сиворакша (М. Стельмах).

Д В ті грізні й неповторні дні легенди були буденною дій­сністю, і творились вони звичайними смертними юнаками й дівчатами, дітьми й дідами (Ю. Збанацький).

Е На тонкій шиї чорнів шнурок з дукачем, та червоніло дрібне добре намисто (І. Нечуй-Левицький).

     18. Установіть відповідність між складними безсполучниковими реченнями та розділовими знаками, які необхідно в них по­ставити:

Розділовий знак                  

       1    тире;                         

       2   кома;                            

       3   двокрапка;               

       4   крапка з комою.   

Речення

А    Тихо й нудно і спека пекельна (С. Васильченко).

 Б    Скільки глянеш вилискують розгойдані хліба (О. Довженко).

 В    Лаврін не поганяв волів він забув і про воли і про мішки й тільки дивився на Мелашку (І. Нечуй-Левицький).

 Г     На хвилину раптом стихли голоси і спинилися тіні (Л. Смілянській).

 Д     Закурілася земля задиміла пішов дощ дрібний та тихий мов крізь сито  засіяв стрепенулися темні ліси і роз­правляючись підставляли своє заго­ріле листя під дрібні дощові краплі (Панас Мирний).

 

      19. Установіть відповідність між тропами та риторичними  фігурами.

1   Вітре буйний, вітре буйний! Ти з морем говориш, Збуди  його, заграй ти з ним, спитай синє море (Т. Шевченко) 

2   Ви ж знаєте порядок. Планувати роботу треба на день, тиждень, місяць, рік    

3     Сузір'я  яблук світяться крізь листя (Л. Костенко). 

4     У цій же річці чаплі по коліно (Л.Костенко).

 

А градація;                                                 В метафора;

Б  персоніфікація;                                     Г літота.

docx
До підручника
Українська мова (академічний, профільний рівень) 11 клас (Шелехова Г.Т., Бондаренко Н.В., Новосьолова В.І.)
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
4479
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку