Контрольна робота
з факультативного курсу «Силістика української мови»
Стилістика простого ускладненого речення. Стилістика складних речень. Стилістика речень з різними способами вираження чужого мовлення
Завдання 1-16 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
А народна мова, якою користуються на певній території;
Б мова, що є засобом письмового й усного спілкування нації;
В унормована мова суспільного спілкування, зафіксована в писемній та усній практиці;
Г мова художнього стилю мовлення.
А є сукупністю мовленнєвих дій, кожна з яких має мету, що випливає із загальної цілі спілкування;
Б вивчає реалізацію стилістичних ресурсів мови залежно від мовленнєвої ситуації;
В вивчає стилістичні ресурси всіх мовних рівнів: лексики, фразеології, морфології, синтаксису;
Г включає поняття синонімії і варіативності.
А звуковий лад, словниковий склад та фразеологія, граматична структура і норми літературної мови;
Б мовні прийоми й засоби;
В стилістичні засоби, стилістична норма, ункціональний стиль;
Г синоніміка, емоційно-експресивне забарвлення, багатозначність.
А Граматична основа — це частина речення. Складається з підмета і присудка.
Б Присудок — головний член речення, що виражає ознаку, приписувану підметові.
В Простим є присудок, який виражений дієсловом.
Г У ролі іменної частини складеного присудка можуть бути будь-які частини мови, окрім особливих форм дієслова.
А Жайворонок з’явився до тепла, а зяблик — до холоду.
Б Мене все життя ваблять, і хвилюють зорі, місяць, ніч…
В У темному гаю, в зеленій діброві, на припоні коні отаву скубуть, сідлані коні, вороні, готові . Г Весь час чарівний, барвистий світ мінився.
А А він шугав між блакитним небом і зеленим морем….
Б Стоять в шинелях, забрьохані, без шапок…
В Другий сусід мій, Григорій Шиян, вирішив не покидати своєї хати .
Г Стукнувшись об пом’яті, ніби пошматовані зубами, дошки помосту, паром зупинився.
А Означено-особове речення.
Б Неозначено-особове речення.
В Узагальнено-особове речення.
Г Безособове речення.
8. Складним є речення:
А Верби, схилившись над тихим Дінцем, розчісують коси зелені.
Б На заході ще жевріло небо, а в степу вже заходила ніч.
В Липневий день мандрує пішки, казки нашіптує малечі.
Г Пішла дорога то маленькими сосновими лісками, то болотами, то полями.
9. Визначте складнопідрядні речення:
А Не видно і самого океану з височини, а тільки гори хмар, то снігових, то сивих, то блакитних. (М.Рильський).
Б Якщо сьогодні я прийду до неї, вона мене в Александрію візьме (Леся Українка).
В Орел мухи не ловить, а слон за мишею не ганяється (Народна мудрість).
Г В моїй душі мелодія осіння, та в ній я чую ноти весняні (В. Сосюра).
Д Десь на краю села дівчата співали веснянки, гомоніли й галасували діти (С. Васильченко).
Е Людина відчуває свою слабкість тоді, коли її покидають надії (Б. Харчук)
10. Тире потрібно поставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки не розставлено):
А Сині роси зблискували на травах і сонце купалося на левадах.
Б Десь у хлібах кричав перепел і туман стелився од річки.
В На хвилину раптом стихли голоси і спинилися тіні.
Г Хвилина ще і схід розпише в сліпучі барви небосхил.
11. Складносурядне речення утвориться, якщо до речення «Зранку ми
почали непокоїтися…» обрати продовження:
А так що настрій зіпсувався на цілий день;
Б проте погода посприяла нам і цього разу;
В й обговорювати можливі перешкоди;
Г передчуваючи серйозні ускладнення.
12. Не слід ставити коми між частинами складносурядного речення (розділові
знаки не розставлено):
А Рясніє дощ і падає лункіше м’яких краплин розмірене биття.
Б Знову яблуні буйно цвітуть і лунає знайомий мотив.
В Грім одгримів і солодкою млостю спокою віє од цвіту вишень
і сирої землі.
Г Вишневі зацвіли сади і сніг пахучий падає на воду.
13. . Складнопідрядне речення з підрядним означальним:
А Рідну пісню треба захищати так, як захищають рідний край.
Б А доки є пісня, нікому не вдасться захмарити небо моєї душі.
В Духовність — озонова пелюстка, що так бережно огортає планету й не дає зруйнувати життя.
Г Народе мій, як добре, що ти у мене є на світі.
14. Яка схема відповідає реченню: «Ой роде наш красний, роде наш прекрасний,
не цураймося, признаваймося, — не багацько нас є», — говориться в народній
пісні?
А А: «П (?!)».
Б «П», — а.
В «П (?!)» — а.
Г «П», — а, — «П».
15. У якому варіанті правильно замінено пряму мову непрямою? «А як ти
розумієш щастя?» — спитала у свою чергу Рая.
А Рая у свою чергу спитала, як ти розумієш щастя.
Б Рая у свою чергу спитала, як він розуміє щастя.
В Рая у свою чергу спитала, що як він розуміє щастя.
Г Рая у свою чергу спитала про щастя.
16. Правильно оформлено цитату в реченні:
А Поет змальовує всенародний визвольний рух, коли: «жінки навіть з рогачами
пішли в гайдамаки».
Б Потім філософ здивував його такими словами, скажіть матінці-цариці, що мені моя сопілка й вівця дорожчі царського вінця.
В Як зазначає В. дон Герибольдт: Мова — це дух народу.
Г З болем пише Т. Шевченко про українське село: «Чорніше чорної землі блукають люде».
Завдання 17 має шість варіантів відповіді, серед яких лише два правильних. Потрібно вибрати два правильних варіанти відповіді.
17. Укажіть, у яких складносурядних реченнях кому поставлено помилково:
А Хай лягають зморшки на обличчя, і все вище тисне кров моя, юності в Вітчизни я позичу і пісень позичу в солов’я (В. Сосюра).
Б Або гори Карпати сповиті в синяві мряки, або непроглядні густі праліси синіють здалека, немов зачарований, замкнений у собі, окремий світ (О. Кобилянська).
В Ворожа авіація йшла на місто хвиля за хвилею, та особливо спрямовувався удар по головних об’єктах: Дніпрогес, вокзал, «Запоріжсталь» (Я. Баш).
Г Верба ще більше постаріла, зараз у її дуплі нуртує вода, а на вершечку веселкою грає сиворакша (М. Стельмах).
Д В ті грізні й неповторні дні легенди були буденною дійсністю, і творились вони звичайними смертними юнаками й дівчатами, дітьми й дідами (Ю. Збанацький).
Е На тонкій шиї чорнів шнурок з дукачем, та червоніло дрібне добре намисто (І. Нечуй-Левицький).
18. Установіть відповідність між складними безсполучниковими реченнями та розділовими знаками, які необхідно в них поставити:
Розділовий знак
1 тире;
2 кома;
3 двокрапка;
4 крапка з комою.
Речення
А Тихо й нудно і спека пекельна (С. Васильченко).
Б Скільки глянеш вилискують розгойдані хліба (О. Довженко).
В Лаврін не поганяв волів він забув і про воли і про мішки й тільки дивився на Мелашку (І. Нечуй-Левицький).
Г На хвилину раптом стихли голоси і спинилися тіні (Л. Смілянській).
Д Закурілася земля задиміла пішов дощ дрібний та тихий мов крізь сито засіяв стрепенулися темні ліси і розправляючись підставляли своє загоріле листя під дрібні дощові краплі (Панас Мирний).
19. Установіть відповідність між тропами та риторичними фігурами.
1 Вітре буйний, вітре буйний! Ти з морем говориш, Збуди його, заграй ти з ним, спитай синє море (Т. Шевченко)
2 Ви ж знаєте порядок. Планувати роботу треба на день, тиждень, місяць, рік
3 Сузір'я яблук світяться крізь листя (Л. Костенко).
4 У цій же річці чаплі по коліно (Л.Костенко).
А градація; В метафора;
Б персоніфікація; Г літота.