Мета уроку: узагальнити та систематизувати знання про просте речення, основні пунктограми в ньому; розвивати та вдосконалювати навички грамотного письма, синтаксичного розбору, усного й писемного зв'язного мовлення; виховувати повагу до рідного слова та любов до рідної землі. Нагорна А.В.
Що таке речення ? Які бувають речення за будовою ? Яке речення називається простим ? Які види речень ви знаєте: за метою висловлювання… за емоційним забарвленням… за наявністю головних членів… за наявністю чи відсутністю другорядних членів… за повнотою висловленої думки… за наявністю ускладнених компонентів… розповідні, питальні, спонукальні окличні, неокличні односкладні, двоскладні поширені, непоширені повні, неповні ускладнені, неускладнені Бліц-опитування «Хвилинка міцних знань» Нагорна А.В.
Вибірковий диктант (робота за варіантами) Виписати словосполучення – І варіант, речення - ІІ варіант Протягом місяця; стоїть осінь; сонячне літо; хай скаже; гіркий талан; понад берегом; осінь і літо; відлітають журавлі; гуляє падолист; щаслива пора; біля парку; неповторний талант; мрійний смуток;осінь накивала п'ятами; прощання з осінню; дні ласкаві; пестливі промені сонця; прийде зима; насунули хмари. Нагорна А.В.
Тестові завдання Установіть відповідність між видами односкладних речень та їх прикладами Безособове Неозначено-особове Означено-особове Узагальнено-особове А. Глибоке небо, білі хмари та плюскіт срібної води. М. Луків Б. Вечірнє сонце, дякую за день. Л. Костенко В. Весни такої не було й не буде. Леся Українка Г. Письменників називають інженерами людських душ. О. Донченко Ґ. Любові силою не допоможеш. (Народна творчість) Нагорна А.В.
Установіть відповідність між ускладнювальним засобом та реченням, що його містить Однорідні члени речення Порівняльний зворот Відокремлений додаток Уточнювальні члени речення А. Щасливих днів п`янку любов, як пісню, серцем вимрію. Д. Луценко Б. Повисла веселка над лісом і річкою, Вплелась у дерева барвистою стрічкою. І. Савич В. Чужа душа – то, кажуть, темний ліс. Л. Костенко Г. Там, замість житечка, в теплеє літечко терен зацвів. І. Чупринка Ґ. Там, за горами, давно вже день почався. М. Коцюбинський Нагорна А.В.
Установіть відповідність між умовами постановки тире і прикладами речень Між підметом і присудком При відокремленій прикладці На місці пропущеного члена речення При однорідних членах А. Тихо-тихо стікає на землю зерно – перестиглі сльози степів. М. Стельмах Б. Краса душі, краса любові – найвища на землі краса. В. Сосюра В. Цілую усмішку твою, як сон-траву, як вітер – листя. Г. Чубач Г. Скрізь: у саду, в полі, у лісі – панував осінній спокій. М. Терещенко Ґ. За добро добром спіши воздати – щедрість завше доброю була. М. Луків Нагорна А.В.
На фоні синього неба два птаха маячили темними сілуетами дрібно цокотіли дзьобами освітчуючись напевне одне одному в любві. І. Цюпа На фоні синього неба два птахи маячили темними силуетами, дрібно цокотіли дзьобами, освідчуючись, напевне, одне одному в любові. І. Цюпа «Спіймай помилку» Знайти і виправити помилки, пояснити орфограми та пунктограми Нагорна А.В.
Розділові знаки при: 1 однорідних членах речення; 2 звертаннях; 3 вставних словах; 4 відокремлених означеннях; 5 відокремлених обставинах. А. Дальні небокраї, і хмарки, й гаї… (В. Сосюра). Б. Усміхнеться вона, дорога і ясна,крізь холодного вітру загрози. (В. Сосюра). В. Юність, усміхаючись, кличе нас в дорогу. (В. Ящук). Г. Кажуть, мудрість приходить з літами. (О. Підсуха). Ґ. Як я люблю тебе, мій краю. (В. Сосюра). Вправа з ключем Виписати речення відповідно до зазначених пунктограм Нагорна А.В.
А. Дальні небокраї, і хмарки, й гаї… (В. Сосюра). Ґ. Як я люблю тебе, мій краю. (В. Сосюра). Г. Кажуть, мудрість приходить з літами. (О. Підсуха). Б. Усміхнеться вона, дорога і ясна,крізь холодного вітру загрози. (В. Сосюра). В. Юність, усміхаючись, кличе нас в дорогу. (В. Ящук). Розділові знаки при: 1 однорідних членах речення; 2 звертаннях; 3 вставних словах; 4 відокремлених означеннях; 5 відокремлених обставинах. Вправа з ключем Виписати речення відповідно до зазначених пунктограм Нагорна А.В.
Домашнє завдання 1. Для учнів із високим рівнем знань: записати інтерв`ю школяра, залюбленого в красу рідного краю . 2. Для учнів із достатнім рівнем знань: скласти тестові завдання до теми «Просте речення». 3. Для учнів із середнім рівнем знань: підібрати тестові завдання до вивченої теми. Нагорна А.В.