Контрольна робота з теми: «Лексична норма»

Про матеріал
Контрольна робота з теми: «Лексична норма» для учнів 10 класу. Стане у нагоді вчителям української мови під час перевірки знань учнів з вивченої теми, для учнів з метою підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання з української мови.
Перегляд файлу

 

Контрольна робота з теми: «Лексична норма»

І  варіант

Початковий та середній рівні (6 балів)

  1. Лексичну норму дотримано у варіанті

А  мілкі гроші             Б  подальша доля

В  перевернути сторінку                   Г  живописна галявина

  1. Лексичну помилку допущено у варіанті

А освідчені люди                   Б  сусідський собака

В  відмінювати іменники      Г  здійснювати перевірку

  1. Правильно підібрано український відповідник у рядку, ОКРІМ

А  фундаментальний – ґрунтовний                   Б  толерантність - ввічливість

В  рентабельний – дохідний                              Г  дистриб`ютор – розповсюджувач

  1. Неправильно сполучено слова в рядку

А  вдалий проект                                      Б  розрахувався гривнами

В  поширювати чутки                               Г  вимкнути телефон

  1. НЕ є синонімічним  до слова зелений 

А  брунатний      Б  ізумрудний      В  малахітовий      Г смарагдовий

  1. Синоніми подано в рядку, ОКРІМ

А   схарапуджений – наляканий      Б   погідний - сонячний

В   одвірок – поріг      Г  врунитися – зеленіти

  1. Слово приймати (у різних формах) можна поєднати з усіма поданими словами, ОКРІМ

А  приймати участь         Б  приймати чергування

В  приймати за жарт       Г  приймати драбину

  1. Потрібно відредагувати речення

А   Проведено навчання населення дій в умовах  воєнного часу.

Б    Громадянські  права – основа конституційно-правового статусу громадянина держави.

         В   До споживчого кошика входять найбільш необхідні товари.

Г   На протязі дня дощ лив як з відра.

  1. Установіть відповідність

Іншомовне слово                                       Власне українське слово

1 респектабельний                                              А   небажаний

2 локальний                                                         Б  забезпечений

3 одіозний                                                            В  місцевий

4 гіпотетичний                                                    Г   поважний

                                                                                   Д  припущений

  1.       Установіть відповідність

Фразеологізм                                                              Антонім

1 співати дифірамби                                           А  поливати помиями     

2 міцний горішок                                                Б  хоч греблю гати   

3 на заячий скік                                                   В  на вагу золота

4 не в тім`я битий                                               Г  ні риба ні м'ясо

                                                                                  Д  туман вісімнадцятий

Текст і завдання до нього.

1. Важливою частиною української народної творчості є жартівливі пісні. 2. У середині минулого століття М.Закревський підкреслював, що в цих піснях – „привілля для веселощів, іронії, дотепу українця, без яких він не може жити”. 3. Від добродушного гумору до в’їдливого глузування – такий широкий діапазон настроїв жартівливих пісень. 4. Іронія відчувається у таких самохарактеристиках „Хоч я гарна, та ледащо”, „Чи я собі не хазяйка та не господиня – три дні хати не мила, сміття по коліна”. 5. Переважно жартівливі пісні ґрунтуються на протиставленні бідних і багатих, щедрих і скупих, роботящих і ледарів, скромних і хвалькуватих, примітних і незугарних, кмітливих і недотеп. 6. Жартівливі пісні й зараз міюють лінощі, пихатість, скупість – усе, з чим не мириться народне уявлення про людську поведінку.

11. В яких реченнях є синоніми до слова жарт

А 1,
Б 2,
В 3,
Г 4,
Д 5, 6

 

12. В яких реченнях уміщено антоніми

А 1,
Б 2,
В 3,
Г 4,
Д 5, 6

 

Достатній та високий рівні (6 балів)

13. До поданих слів доберіть омоніми, попарно запишіть їх. Укажіть вид омонімів (омоформи, омографи, омофони) (1 бал).

Кілька, замок, гірка, настав.

 

14. Укласти словникові статті до слів «дзвін», «бадьорий» для тлумачного, морфемного та орфоепічного словників (1 бал).

 

15. Переписати речення, визначити синтаксичну роль фразеологізмів, розкрити їх значення (2 бали).

Ти б зрозумів свого товариша, якби згадав, що є інший бік медалі. Іноді деякі батьки носяться зі своїми дітьми, як курка з яйцями. Наші народні обранці можуть довго й наполегливо блудити словами.

 

16. Уведіть пароніми у словосполучення, розкривши їх значення (2 бали).

Громадянський-громадський;

книжковий-книжний;

кампанія-компанія;

особистий-особовий.

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота з теми: «Лексична норма»

ІІ варіант

 

Початковий та середній рівні (6 балів)

 

  1. Лексичну норму дотримано у варіанті

А  путати коней               Б  вірне рішення

В  старий друг                 Г  корисне молоко

  1. Лексичну помилку допущено у варіанті

А  вірно кохати               Б  особова справа

В  привести приклад      Г  пост рятувальника

  1. Правильно підібрано український відповідник у рядку, ОКРІМ

А  імітація – обробка              Б  адаптація - пристосування

В  коректива – поправка         Г  інвестиція - вкладення

  1. Правильно сполучено слова в рядку

А  дублювати двічі                 Б  сервісне обслуговування

В  проїзний квиток                 Г  вперше дебютувати

  1. Не є синонімічним  до слова червоний

А  теракотовий         Б  пурпуровий             В  лавандовий         Г  кораловий

  1. Синоніми подано в рядку, ОКРІМ

А   пелехатий – скуйовджений                      Б   хизуватися - дивуватися

В   млявий – маловиразний                            Г  пломінь – полум’я

  1. Дотримано лексичної норми у варіанті

А  Захисним імунітетом від хамства є виховання почуття власної гідності.

Б  Коли приймають на роботу нових співробітників, обов’язково враховують ступінь  володіння англійською мовою.

В  Відступати назад  не варто.

Г  Користь від використання нового ноутбука не підлягає сумніву.

  1. Ненормативне словосполучення є у варіанті

А   поважати батьків – поважати каву                         Б любити мову – любити подорожі

        В   відкривати душу – відкривати рахунок             Г   стати комусь у пригоді – романтична пригода

  1. Установіть відповідність

Іншомовне слово                                       Власне українське слово

1 трансфер                                             А   вибір

2 асортимент                                         Б  знижка

3 дефект                                                 В  доправлення

4 пресинг                                               Г   вада

                                                                     Д  залякування

  1.       Установіть відповідність

Фразеологізм                          Пояснення

1 хоч вовк траву їж                     А увести в оману

2 забити памороки                      Б  дошкуляти

3 не мати ріски в роті                 В  ні риба ні м’ясо

4 сала за шкуру заливати           Г  нічого не їсти

                                                            Д  байдуже

        Текст і завдання до нього.

(1) На невеличкій прогалині тут, посеред гори, розкинулася пасіка. (2) Високі дерева, підіймаючи назустріч сонцю своє густе гілля, оточують її з усіх боків. (3) Усередині росте трава, з квітками рясно помішана, та стоїть із десяток вуликів. (4) Сонце кидає зверху хвилі тепла і золоті бджоли бринять у повітрі. (5) Ось щось торкнулося моєї руки: це одна з бджілок неспішно поповзла по моєму ліктю. (6) А я стою, затамувавши подих…

11. Антонімом до слова «підіймаючи» в другому реченні може бути:

А схиляючи
Б опускаючи
В приспускаючи
Г відпускаючи

 

12.Синонімом до слова «добрий» у четвертому реченні є

А повний

Б хороший

В милий

Г смачний

Достатній та високий рівні (6 балів)

13. До поданих слів доберіть омоніми, попарно запишіть їх. Укажіть вид омонімів (омоформи, омографи, омофони) (1 бал).

Потри, брати, віз, вгорі.

 

14. Укласти словникові статті до слів «телебачення», «джаз» для тлумачного, морфемного та орфоепічного словників (1 бал).

 

15. Переписати речення, визначити синтаксичну роль фразеологізмів, розкрити їх значення (2 бали).

У новій школі я почувала себе не в своїй тарілці. Людина стає зрадником, коли намагається догодити і нашим, і вашим. Для того, щоб тебе поважали інші, треба знати собі ціну.

 

16. Уведіть пароніми у словосполучення, розкривши їх значення (2 бали).

Пам’ятник - пам’ятка;

тактовний - тактичний;

вдача - удача;

спокуса-спокута.

 

docx
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т.)
Додано
20 жовтня 2021
Переглядів
9054
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку