Текст — невід’ємна частина людської діяльності. Ми спілкуємося не окремими звуками чи словами, а текстами. Типологія текстів дуже строката: вони бувають усні і письмові; у формі монологу або діалогу; спонтанні і підготовлені; призначені для однієї людини або для великої аудиторії та ін.
Обираючи тему, звертайте увагу на:а) основні інтереси аудиторії (ураховуйте вікові особливості, рівень освіти слухачів, їхні запити, соціальний статус); б) новизну (погодьтеся, нікому не цікаво слухати про щось давно відоме); в) закладений конфлікт у змісті (люди люблять стежити за суперечкою або змаганнями, тому якщо у вашій доповіді будуть «за» і «проти», розкриті сильні і слабкі сторони, то вас слухатимуть уважно)
Формулювання мети. Що ви бажаєте: тільки що-небудь пояснити чи просто розповісти? Хочете змінити свою думку або переконати аудиторію що-небудь зробити? Потрібно мати на увазі, що мету виступу треба формулювати не тільки для себе, а й для своїх слухачів. Чітке визначення цільової настанови полегшує сприйняття ораторської промови та налаштовує аудиторію. Мета буває загальна і конкретна: загальна визначає, якої реакції ви хочете добитися, що оратор хоче викликати в слухачів (розважити слухачів, задовольнити цікавість, надихнути, переконати, спонукати до дії); конкретна мета чітко показує, що слухач повинен знати, почувати й робити, вона виражена в самому змісті промови
Збирання матеріалу. Основними джерелами накопичення матеріалу є: 1) особистий досвід; 2) роздуми й спостереження; 3) інтерв’ю та бесіди; 4) читання. Нові ідеї, цікаві дані, факти, приклади, ілюстрації для промови можна черпати з: • офіційних документів; • науково-популярної літератури; • довідкової літератури (енциклопедії, довідники з різних галузей знань, словники, бібліографічні покажчики); • художньої літератури; • періодичних видань; • різних інтернет-ресурсів; • результатів соціологічних опитувань
Робота над конспектом. Для створення конспекту радимо дотримуватися таких правил: • користуйтеся повними реченнями; • використовуйте загальноприйнятий спосіб визначень, записуйте їх у вигляді пунктів і підпунктів — кожне визначення (положення) з нового рядка; • уникайте складних суджень; • користуйтеся твердженнями.
Репетиція. Зробіть розмітку тексту знаками партитури: підкресліть слова, на які падає логічний наголос (риска); позначте тривалі паузи для створення інтриги або зацікавлення матеріалом (//); поставте стрілки, що передають підвищення тону ( ) або його зниження ( ); візьміть у лапки слова, які треба вимовити з іронією, якщо є така потреба.
Ораторам-початківцям перед виступом необхідно потренуватися виголошувати промову вдома (уголос або про себе). Це допоможе визначити час звучання (100–120 слів на хвилину — найсприятливіший темп для аудиторії). Під час виступу можете дивитися в дзеркало. Розробіть систему жестів, попрацюйте над виразом обличчя. Радимо записати виступ на диктофон, а потім прослухати його — це дасть можливість почути себе з іншого боку, ніби зовні, і помітити певні недоліки.
Корисні посилання: Десять вправ на розвиток ораторської майстерності:https://masterlev.com.ua/oratorske-mistetstvo-10-potuzhnih-vprav/?related_post_from=418 Що робити, якщо ви забули, про що говорити: https://www.google.com/url?sa=D&q=https://masterlev.com.ua/oratorska-amneziya-abo-shho-robiti-yakshho-vi-zabuli-pro-shho-govoriti/&ust=1634917380000000&usg=AOv. Vaw0 K6q. QJSYL6k1o. N_2k5ap. N5&hl=uk