Контрольна робота для учнів 11-го класу (рівень стандарту) складена відповідно до чинної програми. Складається з двох варіантів, містить завдання чотирьох рівнів складності, оцінюється за дванадцятибальною шкалою.
Контрольна робота з теми «Сталий розвиток і раціональне природокористування»
Варіант І
І рівень
1. До природного забруднення довкілля відносять: а) внесення отрутохімікатів; б) виверження вулканів; в) поява вірусів; г) вирубування лісів.
2. Передбачення в майбутньому основних параметрів компонентів довкілля протягом певних проміжків часу: а) біотестування; б) біоіндикація; в) екологічне прогнозування; г) метод екологічного моніторингу.
3. Важливим елементом збереження й підвищення родючості ґрунтів є застосування: а) сівозміни; б) біорізноманіття; в) насадження лісів; г) зрошування.
4. Свідоме або випадкове переселення певного виду організмів за межі його природного ареалу в нові місце існування називають: а) акліматизація; б) інтродукція; в) біологічна інвазія; г) колі-індекс.
5. Офіційний державний документ, у якому зведено відомості про сучасний стан рідкісних і типових природних рослинних угрупувань, які підлягають охороні: а) Червона книга України; б) Зелена книга України; в) Закон України про екологічну мережу; г) Державний кадастр територій та об’єктів природно-заповідного фонду.
6. Об’єкти, створені з метою збереження і відтворення окремих видів організмів та інших природних ресурсів: а) регіональні ландшафтні парки; б) пам’ятки природи; в) заповідні урочища; г) заказники.
ІІ рівень
7. Вставте пропущені слова.
_______ - ступінь відповідності умов середовище мешкання потребам людини та інших живих істот. Джерелами радіаційного фону Землі є:______________.
Червона книга України - _________
ІІІ рівень
8. Увідповідніть види забруднення довкілля з конкретними прикладами
1. механічне |
А. бактерії, ентеровіруси |
2. фізичне |
Б. нафтові плями на поверхні моря чи океану |
3. хімічне |
В. вивітрювання гірських порід |
4. біологічне |
Г. забруднення Світового океану пластиком |
|
Д. випромінювання мікрохвильових печей |
9. Установіть відповідність між оболонками Землі та екологічними проблемами
1. атмосфера |
А. ерозія грунтів, засолення |
2. гідросфера |
Б. смог, кислотні опади |
3. літосфера |
В. нафтові плями, «цвітіння води» |
4. біосфера |
Г. стенобіонти, еврибіонти |
|
Д. епідемії, види-агресори |
10. Увідповідніть види Червоної книги України з систематичними групами
1. видра річкова |
А. Членистоногі |
2. лелека чорний |
Б. Амфібії |
3. мідянка звичайна |
В. Плазуни |
4. саламандра плямиста |
Г. Птахи |
|
Д. Ссавці |
ІV рівень
11. Поміркуйте, що має змінити людина у своєму ставленні до біорізноманіття біосфери, щоб уникнути глобальної біоценотичної кризи?
Контрольна робота з теми «Сталий розвиток і раціональне природокористування»
Варіант ІІ
І рівень
1. Глобальні проблеми людства – це: а) проблеми, які зачіпають життєві інтереси всього населення планети і потребують для свого вирішення спільних зусиль всіх країн світу; б) проблеми, які зачіпають життєві інтереси населення певної країни; в) проблеми, які потребують для свого вирішення спільних зусиль декількох країн.
2. Природне явище, що полягає в зміні забарвлення води внаслідок масового розмноження ціанобактерій: а) "заростання води"; б) "розквіт води"; в) «буяння води»; г) "цвітіння води".
3. Діяльність людини в природних екосистемах повинна бути: а) такою, що приносить користь людині, але не завжди є безпечною для природи; б) спрямована на задоволення виключно потреб людини; в) раціональною; г) непрогнозованою.
4. Один із міжнародних документів в справі охорони природи передбачає вилучення із використання холодильних установок із холодоагентом фреоном. Дослідження вчених довели, що фреон є тим газом, який викликає одну із глобальних екологічних проблем людства. Яку саме: а) дефіцит питної води; б) глобальне потепління; в) руйнування озонового шару; г) деградація ґрунтів.
5. Прикладом хімічного забруднення є забруднення: а) паразитами; б) пестицидами; в шумове; г) теплове.
6. Скільки всього в Україні засновано біосферних заповідників? а) 7; б) 6; в) 5; г) 8.
ІІ рівень
7. Вставте пропущені слова.
Список видів рослин, тварин, грибів які перебувають під загрозою зникнення – ____________. Сфера діяльності й уся сукупність заходів, що застосовує суспільство задля вивчення, освоєння, використання й охорони довкілля та природних ресурсів – ______________________. До біологічних забруднень належить: ____________________ .
ІІІ рівень
8. Увідповідніть види природоохоронних територій з конкретними прикладами
1. біосферний заповідник |
А. «Подільські Товтри» |
2. природний заповідник |
Б. «Медобори» |
3. національний парк |
В. «Асканія-Нова» |
4. зоологічний парк |
Г. Миколаївський |
|
Д. Нікітський |
9. Установіть відповідність між оболонками Землі та екологічними проблемами
1. атмосфера |
А. зменшення площі родючих грунтів, ерозія |
2. гідросфера |
Б. дим, сажа, озонові діри |
3. літосфера |
В. евтрофікація, пластикові «острови» |
4. біосфера |
Г. стенобіонти, еврибіонти |
|
Д. інвазійні види, інтродуценти |
10. Встановіть відповідність між терміном та його означенням
1. зниклі види |
А. у данний час їм не загрожує зникнення, хоча внаслідок їхньої незначної чисельності така загроза може виникнути за несприятливих змін середовища |
2. рідкісні види |
Б. перебувають під загрозою зникнення, збереження яких малоймовірне, якщо триватиме дія чинників, що негативно впливають на стан їхніх популяцій |
3. вразливі види |
В. не виявлені у дикій природі після неодноразових пошуків, проведених у місцях їхнього можливого існування |
|
Г. в недалекому майбутньому можуть бути віднесені до категорії зникаючих, якщо не вжити негайних заходів щодо їхнього збереження |
ІV рівень
11. Висловіть судження про значення формування екологічного мислення.