Завдання для написання контрольної роботи з теми «Усна народна творчість. Українські історичні пісні. Народні думи»
І варіант
(1-16 завдання – по 0.5 балів за кожну правильну відповідь).
1. Обрати варіант, відповідно до якого Кармалюк – головний герой пісні:
а) «Зажурилась Україна»; б) «За Сибіром сонце сходить»; в) «Засвіт встали козаченьки».
г) «Віють вітри, віють буйні».
2. Вказати, авторство якої з пісень приписують Марусі Чурай:
а) «Засвіт встали козаченьки»; б) «Ой, Морозе, Морозенку»;
в) «Та ой, як крикнув же козак Сірко»; г) «Чи не той то хміль».
3. Фольклорним творам властиві всі названі ознаки, КРІМ:
а) наявності різних варіантів твору; б) яскраво вираженої індивідуальності автора;
в) використання постійних епітетів; г) переважно усної форми викладу.
4. Розгортання подій від неділі до суботи є композиційною особливістю пісні:
а) «Зажурилась Україна»; б) «Віють вітри, віють буйні»;
в) «За Сибіром сонце сходить»; г) «Ой не ходи, Грицю».
5. У пісні «Зажурилась Україна» зображено події:
а) 1937 р., голодомор; б) Другої світової війни та масову загибель учасників бойових дій і партизанського руху; в) ХV-ХVІ ст., коли український народ зазнав тяжкого лиха від турецько-татарських нападників;
6. Вказати, в якій з історичних пісень звучить сповідь ліричного героя:
а) «За Сибіром сонце сходить»; б) «Віють вітри, віють буйні»; в) «Ой, як крикнув же козак Сірко».
7. І.Сірко, про якого йдеться в пісні:
а) кошовий отаман Запорзької Січі; б) Гетьман України; в) військово-політичний діяч;
г) сотник.
8. Образ Марусі Чурай присутній у пісні:
а) «Віють вітри, віють буйні»; б) «Максим козак Залізняк»; в) «Та ой як крикнув же козак Сірко»; г) «Зажурилась Україна».
9. У пісні «Чи не той то хміль» звеличено славну перемогу українського народу, здобуту в бою:
а) під Жовтими Водами; б) під Корсунем; в) під Пилявцями; г) під Кримом.
10. У рядках «…То не грім в степу грохочу, / То не хмара світ закрила,….» із пісні «Ой Морозе, Морозенку» наявний такий художній засіб як:
а) художнє порівняння; б) метафора; в) заперечне порівняння; г) гіпербола.
11. Рядки «….Де ти, милий, чорнобривий, / Де ти? Озовися!....» - це рядки з пісні:
а) «Ой не ходи, Грицю»; б) «Засвіт встали козаченьки»;
в) «Зажурилась Україна»; г) «Віють вітри, віють буйні».
12. Взаємовідносини дівчини та матері її коханого зображено у пісні:
а) «Ой не ходи, Грицю»; б) «Віють вітри, віють буйні»;
в) «Засвіт встали козаченьки»; г) «Зажурилась Україна».
13. У думі «Буря на Чорному морі» у бурю потрапили:
а) чотири рідні брати й «чужий-чужениця»; б) два рідні брати й «чужий-чужениця»;
в) три рідні брати.
14. У Думі про козака Голоту козак змагався з:
а) турком; б) поляком; в) татарином.
15. Вказати, про яке велике християнське свято згадується у думі «Маруся Богуславка»:
а) Різдво; б) Водохрещу; в) Трійцю; г) Великдень.
16. У думі «Буря на Чорному морі» йдеться про:
а) героїчну смерть народного козака-ватажка; б) кохання, зраду й помсту;
в) гріхопадіння й порятунок через усвідомлення покаяння.
17. Встановити відповідність між літературними термінами та визначеннями до них:
1) Речитатив
2)Ретардація
3) Монорима
(1 б)
18. Дати чітке визначення поняттю дума. (1 б)
19. Дати зв`язну відповідь-коментар з приводу того, яка з історичних пісень найбільше сподобалась, зацікавила, вразила і чому? (2 б)
Завдання для написання контрольної роботи з теми «Усна народна творчість. Українські історичні пісні. Народні думи »
ІІ варіант
(1-16 завдання – по 0.5 балів за кожну правильну відповідь)
1. В історичній пісні «За Сибіром сонце сходить» йдеться про:
а) мученицьку смерть славнозвісного Морозенка; б) народного героя-месника Устима Кармалюка; в) спустошливі набіги турецько-татарських орд на Україну;
г) битву козацького війська під Жовтими водами на чолі з Богданом Хмельницьким.
2. Вказати, авторство якої з пісень приписують Марусі Чурай:
а) «Віють вітри, віють буйні»; б) «Максим козак Залізняк»;
в) «Та ой, як крикнув же козак Сірко»; г) «Зажурилась Україна».
3. «Заплакала Марусенька свої ясні очі…» у творі:
а) «Максим козак Залізняк»; б) «Віють вітри, віють буйні»;
в) «Засвіт встали козаченьки»; г) «Ой не ходи, Грицю».
4. Фраза «Витоптала орда кіньми маленькії діти…» є у пісні:
а) «Зажурилась Україна»; б) «Чи не той то хміль»; в) «Ой, Морозе, Морозенку»;
г) «Максим козак Залізняк».
5. Про гайдамацький рух (Коліївщину) говориться у пісні:
а) «Ой як крикнув же козак Сірко»; б) «Пісні про Байду»;
в) «Максим козак Залізняк»; г) «За Сибіром сонце сходить».
6. У пісні «Засвіт встали козаченьки» проводжає в похід:
а) козаченьків Марусенька; б) мати сина; в) у тексті про це не сказано; г) Марусенька милого.
7. У рядках «Вся ти єси, Україно, / Славою покрита….» вжито художній засіб:
а) порівняння; б) епітет; в) звертання; г) паралелізм.
8. У пісні «Чи не той то хміль» їхало сорок тисяч війська:
а) татар; б) ляхів; в) козаків; г) у пісні про це не йдеться.
9. Про турецьку царівну, якою знехтував козак, йдеться мова у пісні:
а) «Ой не ходи, Грицю»; б) «Та ой як крикнув же козак Сірко»;
в) «Пісня про Байду»; г) «Зажурилась Україна».
10. У науковий обіг термін дума вперше ввів український вчений:
а) М.Грушевський; б) М.Максимович; в) М.Драгоманов.
11. Вказати на варіант, який вірно вказує на кількість козаків, випущених з неволі у думі
«Маруся Богуславка»:
а) 300; б) 900; в) 700.
12. У думі «Буря на Чорному морі» «брати на поміч призивали»:
а) батька та матір; б) милосердного творця; в) старшого брата.
13. Протяжне мелодійне проказування – це:
а) ретардація; б) тирада; в) речитатив.
14. Про звільнення козаків з турецької неволі йдеться у творі:
а) «Буря на Чорному морі»; б) «Маруся Богуславка»; в) «Ой, Морозе, Морозенку».
15. У думі «Маруся Богуславка» козаки пробули у неволі:
а) 30 років; б) 40 років; в) 20 років.
16. У думі «Втеча трьох братів з Азова, з турецької неволі….» на першому плані постає проблема:
а) нападу турків на Україну; б) сімейної зради; в) жорстокого ставлення одних народів до інших; г) кохання, дружби і зради.
17. Встановити відповідність між літературними термінами та визначеннями до них:
1) Славословіє
2)Ретардація
3)Тирада
(1 б)
18. Дати чітке визначення поняттю історична пісня. (1 б)
19. Дати зв`язну відповідь-коментар з приводу того, яка з розглянутих дум найбільше сподобалась, зацікавила, вразила і чому? (2 б)