Контрольна робота за темою «Пунктуаційна норма» Варіант 1
1. Знайдіть речення з відокремленим означенням, що не відокремлюється комами
А Село зачароване зоряним небом синіє розкиданими хатками.
Б Земля скована морозом покрилась білим снігом.
В Тільки обмиті лихою годиною напівзруйновані димарі стояли як німі свідки нещастя.
Г Хліба змиті дощем яскраво зеленіли.
Д Одним запалені вогнем ми перешкоди всі долали.
2. Знайдіть речення, у якому допущено пунктуаційну помилку:
А У кімнаті не було нікого, крім господині та її подруги.
Б Гострі силуети гір, ніби вирізьблювалися на тлі голубого неба.
В Лише наступного дня вони нарешті дісталися до табору.
Г Завдяки рішучим діям командира бій було виграно.
Д Хлопці успішно склали всі іспити, в тому числі з математики.
3. Знайдіть речення, у якому перед ЯК потрібно ставити кому (розділові знаки пропущено):
А Дівчинка була гарна як квітка.
Б Метан життєво необхідний людству як невичерпне джерело енергії.
В І раптом він як засміється.
Г Софійський собор був збудований як головний храм давньоруської держави.
Д Головченка всі знали як прекрасного фахівця.
4. Знайдіть речення, у якому немає звертання (розділові знаки пропущено):
А О дівчино моря звідки й куди лежить твій шлях?
Б Люблю цю тишу мрійну вечорову коли виходить місяць у діброву.
В Будь славен день багатого врожаю прозоре небо підіймайся вище.
Г Ой чого ти земле молодіти стала.
Д Запалай мій вогнику крилатий полум’ям привітним і незлим.
5. Знайдіть речення, у якому є вставне слово:
А Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву. Г Старі люди по дідовому кашлю вгадували навіть погоду.
Б І справді інше слово часом дорогоцінніше самої речі. Д Всяке трапитись може на довгім віку.
В Високо в небі майже над головою стояло палюче сонце.
6. Поширеним є речення
А Три верби схилилися. Г Час минає.
Б Сіно було свіже, зелене, пахуче. Д Хлопці накивали п’ятами.
В Сонце трудиться в поті чола.
7. Граматичний зв'язок між підметом і присудком порушено в реченні
А Більшість учасників конференції прибули пізніше.
Б Василь з Іваном рано-вранці поїхали на косовицю.
В На галявині росло дванадцять молодих берізок.
Г ООН ухвалила важливе рішення щодо миротворчого контингенту.
Д Ніхто з учасників конференції не залишився байдужим.
8. Знайдіть речення, у якому допущено пунктуаційну помилку:
А Пісня, здавалось, бриніла в ньому.
Б Золоті бані й хрести ніби жевріли, як погасаючий жар, горіли без проміння.
В Сонце неначе впало десь у бір.
Г Ніч обгорнула біленькі хати немов маленьких діточок мати.
Д З гори почали з’їжджати дві повозки, запряжені добрими кіньми.
9. Визначте, який розділовий знак вжито неправильно:
І море, (А) і озеро, (Б) і синій, (В) високий його берег, (Г) і широкий степ — (Д) усе було залите гарячим маревом.
10. Знайдіть речення, у якому потрібно ставити кому між однорідними означеннями (розділові знаки пропущено):
А У моєму серці розвіялось важке тривожне чуття.
Б Коло хат зеленіють густі старі садки.
В Довгими осінніми вечорами велись безконечні розмови та суперечки.
Г Гіллястий волоський горіх розкинув густу тінь.
Д Понад дорогою за тином в огороді займався пишний січневий ранок.
11. Прочитайте речення з пропущеними словами.
Журі ... результати, але багато хто не ... з вердиктом, тож гала-концерт, зокрема виступи призерів, ... невдоволенням публіки. Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків
А оголосило, погодився, був затьмарений
Б оголосили, погодився, був затьмарений
В оголосило, погодилися, був затьмарений
Г оголосило, погодився, були затьмарені
Д оголосили, погодилися, були затьмарені
12. Граматично правильне речення утвориться, якщо до фрагмента «Оглядаючи експозицію музею, …» додати
А екскурсоводом було наведено невідомі факти про неї.
Б усі експонати вразили нас своїм різноманіттям.
В уважно слухайте гіда, робіть короткі записи.
Г наші знання з історії були дуже доречними.
Д це чудова можливість поринути в минуле.
13. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А Ще великий Микола Гоголь, наш славний земляк, захоплено говорив про мову українського народу.
Б Кінь вийшов на сизу піщану косу і струсивши воду, відчув себе вільним, сильним, непереможним.
В На оболоні, залитій водою, походжали на певній відстані один від одного, поважно переставляючи ноги, лелеки.
Г Женеш свою корівчину пасти в поле, десь за тобою сонце, сходячи, крізь дерезу спілим кавуном червоніє.
Д Дівчина ступає на палубу, і літній слуга виносить велику клітку з пернатим красенем – вінценосним журавлем.
14. Речення з однорідними членами утвориться, якщо до частини «Люблю я теплі травневі вечори…» додати рядок
А… але не терплю холодних листопадових. Г… напоєні пахощами яблуневого цвіту.
Б… зі щебетанням птахів у нашому саду. Д… хоча й червневі мають свої принади.
В… тоді так мріється про щось небуденне.
15. Речення з простим присудком у рядку
А Небо було чисте. В Я не можу не виконати це завдання.
Б Буду я навчатись мови золотої. Г Тут було тихо й безлюдно. Д Сніг зробився білим.
16. Граматично правильно побудовано речення
А Виходячи з приміщення, світло вимикається.
Б Купуючи костюм прямо на фабриці, він вам обійдеться набагато дешевше, ніж у магазині.
В Готуючи альманах «Вітрила», ми звернули увагу на оповідання прозаїка В.Кезлі.
Г Повернувшись додому, мені захотілося відпочити.
Д Перебуваючи в різних куточках планети, співробітництво між ними продовжувалося.
17. Доберіть приклад до кожного виду однорідних членів речення.
1 підмети 2 присудки 3 додатки 4 означення
|
А Поміж замком і ставом розкинулося передмістя. Б Чулося гудіння медоносних бджіл, волохатих джмелів. В Згори видно скошені жита й залитий водою луг. Г У траві палали степові маки й жовті ліхтарики тюльпанів. Д Наймилішою й найдорожчою для людини є її рідна мова. |
18. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова в прикладах.
1 підмет 2 присудок 3 означення 4 обставина |
А Я лиш син народу. Б Весна захлиналася буйним цвітом вишень. В Писати вірші — жить непросто. Г І гнеться дерево від плоду. Д Русявий день гаптує сни світанню. |
19. Установіть відповідність між реченням і відокремленим другорядним членом речення.
1 означення 2 прикладка 3 обставина 4 додаток
|
А Сам Лисенко, бездоганний лицар української пісні, прекрасний композитор і піаніст, зостався в моїй пам'яті як найчарівніша людина. Б Он хмарки бредуть повільно одна за одною над самим обрієм, схожі на білих лебедів. В Не чути ніякого голосу, крім вівчарської трембіти, десь на далекій полонині. Г Ви щасливі, високії зорі, все на світі вам видно звисока. Д Троянди, гріючись на сонці нескупім, нам серце радують відродженням своїм. |
20. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
1 тире при відокремленій прикладці 2 тире в реченні з однорідними членами 3 тире між підметом і присудком 4 тире в неповному реченні |
А Найбільше у світі любив він багрянолисту осінь – природи солодку зрілість Б Дівчина внесла оберемок квітів – до цього похмура кімната враз ожила. В Зацвіла біла конвалія в гаю, а сонячно-тремтливі кульбабки – біля ставу. Г Класична пластика і контур строгий – це справжньої поезії дороги. Д Зображення флори й фауни: квітів, дерев, тварин – свідчать про обожнення природи нашими предками. |
21. Установіть відповідність між реченням і відокремленим другорядним членом речення.
1 Спить вітер на колінах у беріз окутаних у молоко туману. 2 Лев упав і лежачи довго стогнав. 3 Тут під кронами білих каштанів причаїлися наші повні щастя літа. 4 Не маю іншого тепла окрім отчого краю. |
А Відокремлений уточнювальний член Б Відокремлений додаток В Відокремлене означення Г Відокремлена обставина Д Відокремлена прикладка |
22. Установіть відповідність між видом односкладного речення та прикладом.
1 Катрі мимоволі стає сумно. 2 Будь високий, як верба, а багатий, як земля. 3 Калиновий лист, калинова сопілка, калинова колиска. 4 Стукають у двері. |
А Неозначено-особове Б Безособове В Узагальнено-особове Г Називне Д Означено-особове |
23 .З'ясуйте, яким членом речення є виділені слова в прикладах.
1 підмет 2 присудок 3 додаток 4 означення
|
А Забування вичищає авгієві стайні пам'яті. Б Хвилина – це наче й мало. В Глечики з глини прикрашали невеликий мисник. Г Андрій раптом зупинився подумати. Д Вибиватися в люди – справа зовсім не проста. |
24. Установіть відповідність між видом односкладного речення та прикладом.
1 Мене везуть у царство трав, річок і таємничих озер. 2 Послухаймо! 3 Хлюпіт хвиль, рівне дихання моря. 4 У класі ніби посвітлішало. |
А Неозначено-особове Б Безособове В Узагальнено-особове Г Називне Д Означено-особове |
Контрольна робота за темою «Пунктуаційна норма» Варіант 2
1. Поширеним є речення
А Дід був ковалем. Г Осінь буде ясніти.
Б Минула тривожна ніч. Д Дві верби говорили-балакали.
В Хай він чекає.
2. Складений присудок вжито в реченні:
A А вже на відпочилім небокраї прекрасний розгоряється пожар.
Б Семена викликали до князя в палац і наказали зачекати в челядницькій.
B Ні, любий тату, я буду слухатись.
Г Тече вода в синє море, та й не витікає.
Д Я вірші став писать під вечір золотий.
3. Виділене слово є вставним у реченні (розділові знаки пропущено)
А Я принаймні знаю правила поведінки в громадських місцях.
Б Хлопці про наші плани на це літо навіть не здогадувалися.
В Бали хризантем проводять традиційно наприкінці листопада.
Г Інколи найщиріша правда здається такою неправдоподібною.
Д Ви зараз звичайно можете передумати їхати в це відрядження.
4. Поширене означення НЕ ВІДОКРЕМЛЮЄТЬСЯ в реченні (розділові знаки пропущено)
А Приголомшений велемудрою наукою я підводжуся з охололої стерні.
Б Шепіт пальмових гаїв і сузір’я схожі на тяжкі виноградні грона п’янять серце морехода.
В Двічі тяжко поранений раз майже вбитий Устим аж тоді в степу повірив, що вцілів.
Г Нагрітий за літо яр дихав Сашкові в обличчя перецвілими будяками.
Д Стомлені дорогою ми майже не розмовляли ледве тримаючись на ногах.
5. Неправильно побудовано речення
А Побачивши в магазині нову енциклопедію, я захотів її переглянути.
Б Допомагаючи один одному, у класі нема відстаючих.
В Слухаючи доповідь однокласниці, ми робили деякі нотатки.
Г Створюючи виставу, режисер суттєво осучаснив текст класичної п’єси.
Д Втративши мову, дівчина присіла на землю.
6. Кому перед ЯК треба поставити в реченні
А Пам’ятаю ці події як сьогодні. Г Дощ полив як із відра.
Б Затримався не більше як на годину. Д Роса посипалась як дощ.
В Вивчаємо звук як одиницю мовлення.
7. Простий дієслівний присудок виражений дієсловом БУТИ в реченні
А Вечір був чарівний, зоряний, пісенний. Г Толя був сином хазяїна.
Б Цього разу він був одягнений аж надто пишно. Д Біля мосту й справді було стовпотворіння.
В Вечір був м’який, теплий, густо настояний на степових пахощах.
8. У якому реченні означення відокремлюється комою (розділові знаки пропущено)?
А Гудуть з вітрами до світання дощем оплакані сади.
Б І тиха осінь мрійна яснолиста несла в серця надію і тривогу.
В У снігу по коліно стоїть з хати винесена ялинка.
Г Побите дощем поле ще й град поб’є.
Д Здобутий працею сухар м’якший від дарованого бублика.
9. Прочитайте речення з пропущеними словами.
Лише частина студентів ... опанувати правила вимови ..., хоч Оксана Семенівна, як досвідчений викладач, ... цій темі чимало часу. Граматично правильним є варіант послідовного заповнення пропусків
А змогли, важкими французькими звуками, приділила
Б змогла, важкими французькими звуками, приділив
В змогли, важких французьких звуків, приділив
Г змогли, важкими французькими звуками, приділила
Д змогла, важких французьких звуків, приділила
10. Визначте, який розділовий знак вжито неправильно:
І море, (А) і озеро, (Б) і синій, (В) високий його берег, (Г) і широкий степ — (Д) усе було залите гарячим маревом.
11. Кому (коми) треба ставити в реченні (розділові знаки пропущено)
А А тим часом місяць пливе оглядать небо й зорі та землю й море.
Б У моїй душі бриніли людські голоси і ні вдень ні вночі не давали спокою.
В Підемо до лісу або в гай погуляти чи на річку порибалити.
Г Жовтороте ластів’ятко силилося вилетіли з гнізда та ще не змогло.
Д Пізньої осені на зритій землі поплуталась гарбузова огудина.
12. Граматично правильне речення утвориться, якщо до фрагмента «Мандруючи Олешківськими пісками, …» додати
А нас вражала неповторна краса степової природи. Г легенди й перекази зачаровували таємничістю.
Б стан нашого здоров’я значно покращився. Д ми ще раз упевнилися в неповторності України.
В було зроблено багато цікавих фотографій.
13. Однорідними додатками ускладнено речення
А Софійка попросила нас прийти раніше й підготувати сюрприз для іменинника.
Б Любомир хотів зупинитися, заспокоїтися, розчинитися в далекому безмежжі.
В Ярослав мав давню мрію – потанцювати й поговорити з однокласницею.
Г Олесина й Оксанина квартири розміщені праворуч від ліфта, біля сходів.
Д Назар бере наплічник і вирушає вишукувати й купувати раритетні книги.
14. Вставним словом ускладнено речення (розділові знаки пропущено)
А Наш тренер може перепливти Дніпро. Г Чи може орел здійнятись над хмари?
Б Час для роботи вже може й настав? Д Хтось може мені це пояснити?
В Мріяти про велике може кожен.
15. Речення з однорідними членами можна утворити, якщо серед варіантів продовження речення «Двори були прикрашені розмаїтими клумбами …» вибрати
А … і химерно розмальованими лавками.
Б … де розрослися невідомі екзотичні квіти.
В … ніби там попрацював ландшафтний дизайнер.
Г … адже ми змагалися за звання найкращого садівника.
Д … а під’їзди – дзеркалами та квітами у вазонах.
16. Простим є речення
А Не доля вирішує – людина творить свою долю.
Б Було, мабуть, гарно: вночі випав сніг.
В Світло хлюпнуло по верхівках дерев, замиготіло, застрибало по кущах.
Г Ліс іще дрімає, а з синім небом уже щось діється.
Д Здалось на мить: пливе у небі срібний човен.
17. З’ясуйте вид відокремленого члена речення.
1 означення 2 обставина 3 прикладка 4 додаток
|
А Бо коли, закохані в минуле, прокуняєм свій великий час, наша лінь ніколи не розлучить. Б Буду, мамо горда і вродлива, з тебе дивуватися повік. В Там, у степу, схрестилися дороги, немов у герці дикому мечі. Г Не шкодуй добра мені, людині, щастя не жалій моїм літам. Д Чи винні ми щось комусь у житті, окрім наших батьків? |
18. Установіть відповідність між видом односкладного речення та прикладом.
1 Наш виступ покажуть по телевізору. 2 Послухаймо! 3 Хлюпіт хвиль, рівне дихання моря. 4 У класі ніби посвітлішало. |
А Неозначено-особове Б Безособове В Узагальнено-особове Г Називне Д Означено-особове |
19. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
1 тире при відокремленій прикладці 2 тире в реченні з однорідними членами 3 тире між підметом і присудком 4 тире в неповному реченні |
А Найбільше у світі любив він багрянолисту осінь – природи солодку зрілість Б Дівчина внесла оберемок квітів – до цього похмура кімната враз ожила. В Зацвіла біла конвалія в гаю, а сонячно-тремтливі кульбабки – біля ставу. Г Класична пластика і контур строгий – це справжньої поезії дороги. Д Зображення флори й фауни: квітів, дерев, тварин – свідчать про обожнення природи нашими предками. |
20.З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова.
1 підмет 2 присудок 3 означення 4 обставина |
А Я лиш син народу. Б Весна захлиналася буйним цвітом вишень. В Писати вірші — жить непросто. Г І гнеться дерево від плоду. Д Русявий день гаптує сни світанню. |
21.Установіть відповідність між видом односкладного речення та прикладом.
Вид речення 1 означено-особове 2 неозначено-особове 3 узагальнено-особове 4 безособове
|
Приклад А Танцюють, співають, веселяться на вулиці. Б Лінивим не находишся — ледачим не наробишся. В Мило мені та спокійно серед тої лісової тиші. Г Усоте прославляю буйноту життя. Д З неба, як розтоплене золото, ллється світ сонця. |
22.Визначте синтаксичну роль виділеного дієслова в реченнях
1 підмет 2 компонент складеного дієслівного присудка 3 обставина 4 додаток |
А Звичай робити писанки виник в Україні ще з дохристиянських часів. Б Поет не міг написати рядка без вогненного перевтілення в образи. В Він мені казав вивчити напам’ять про Каїна та Авеля. Г На колишній Гетьманщині на Водохреще парубоцтво сходилося на лід помірятися силами. Д Співати – це обов’язково, як дихати. |
23. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова
1 підмет 2 присудок 3 означення 4 обставина
|
А Молодість здатна творити несподіване й неймовірне. Б Як розбещує людину сама можливість принижувати інших! В Не дивиться їм грізно в очі «завтра». Г А він стоїть наперекір усім напастям. Д Народ шукає в геніях себе. |
24. Доберіть приклад до кожного виду однорідних членів речення.
1 підмети 2 присудки 3 додатки 4 означення
|
А Поміж замком і ставом розкинулося передмістя. Б Чулося гудіння медоносних бджіл, волохатих джмелів. В Згори видно скошені жита й залитий водою луг. Г У траві палали степові маки й жовті ліхтарики тюльпанів. Д Наймилішою й найдорожчою для людини є її рідна мова. |