Урок української мови в 5 класі
Тема: У країні звуків чарівній…
Мета: повторити й узагальнити знання про голосні і приголосні звуки, набуті в початкових класах; розвивати фонематичний слух учнів; виховувати в учнів пізнавальний інтерес до української мови.
Тип уроку: повторення й узагальнення вивченого.
Обладнання: Плакат з Сонечком, ромашки із завданнями, ребуси, цеглинки з літерами, підручники.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація знань
Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
- Діти, сьогодні ми з вами повторимо відомості про звуки, набуті вами в початкових класах, будемо розвивати фонематичний слух і працювати зі звуками та буквами.
1.Створення ігрової ситуації
Стук у двері. Принесли лист. Читаємо: „П’ятому „A” класу школи 70 від Ясного Сонечка з Блакитного Неба”.
Доброго дня, шановні учні!
Підступні ромашки викрали у моїх сонячних зайчиків літери та не віддадуть, поки зайки не виконають всі їх завдання. Діти, допоможіть, будь ласка, зайчикам, адже вони не навчалися в школі.
Ясне Сонечко
P.S. Почніть з Першої Ромашки.
(Біля дошки висить плакат з сонечком і зайченятами, до якого прикріплюються літери; у класі по різних місцях розташовані ромашки з завданнями).
- Діти, подивіться, я й не помітила, що у класі з’явилися Ромашки. Допоможемо сонячним зайченятам. Де Перша Ромашка? (Діти вказують на ромашку з цифрою 1 за якою конверт із завданням)
ІV. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого
V. Робота над висновком
VI. Вправи на застосування узагальнюючих визначень і правил
1.Ромашка 1
Мозковий штурм: за дві хвилини записати всі назви, які стосуються звуків. (Наприклад: звук; літера; мова; доповідь, мовлення; буква; назва, фонетика; ім’я, пісня...)
Коли діти виконають завдання, беру у ромашки літеру і прикріплюю її до плакату)
2. Знайомство з графікою, орфографією, орфоепією
Ромашка 2
Завдання: розв’язати ребуси і дізнатися, які науки тісно пов’язані з фонетикою.
Вчитель демонструє ребуси, діти відгадують. Учитель доповнює:
-Наша мова – звукова, і значення в ній передаються за допомогою звуків. Тому фонетика, як наука про звуковий склад мови, пов’язана з усіма галузями мовознавства. Однак, особливо тісно пов’язані три розділи науки про мову, які встановлюють і вивчають правила передачі звуків, звукового складу слів в усному і писемному мовленні.
Графіка - наука про знаки письма, співвідношення між буквами і звуками.
Орфографія – це розділ мовознавства, що встановлює і вивчає загальноприйняті правила передачі слів на письмі.
Орфоепія - це розділ мовознавства, що вивчає нормативну літературну вимову, виробляє вимовні рекомендації.
(Беру у Ромашки літеру та прикріплюю її до зайченяти).
3. Побудова слів
Ромашка 3
- Звуки-фонеми служать, передусім, будівельним матеріалом, цеглинками для побудови споруд – слів. Окремо вжиті, вони нічого не називають, однак, поєднавшись, утворюють слова.
- Побудуйте у кожної пропонованої купки цеглинок фонем два (або й три) слова.
(Для кожної купки цеглинок викликаю до дошки учня. Працюють одночасно: викликані біля дошки, інші в зошитах. Відповіді, наприклад :
1) село, осел;
2) салат, атлас;
3) Сама, маса;
4) писати, сипати;
5) їда, ДАЇ).
(Беру в ромашки літеру й прикріплюю її до плаката.)
4. Робота з підручником
Ромашка 4
Виконати вправу 214 у підручнику. (З поданих букв скласти слова)
Відповіді:
1) білка, котик, кіт, кабан, кінь , лама;
2) липка, кльон, в’яз;
3) чайка, сорока, орел, ворона, крук, кулик.
(Беру у ромашки літеру і прикріплюю її до зайчика)
5. Робота з таблицями в підручнику
Ромашка 5
Розгляньте таблиці підручника та дайте відповіді на питання:
- Скільки звуків в алфавіті?
- Які бувають звуки? Скільки їх? Яка між ними різниця?
- Назвіть голосні звуки
- Які бувають приголосні звуки? Назвіть тверді дзвінки приголосні. М’які,звінкі, глухі.
(Беру літеру та прикріплюю її до плаката)
6.Розподільний диктант
Ромашка 6
Слова з Г та Г’ записати в дві колонки.
Горох, ґедзь, ґатунок, груша, гусінь, густий, ґрунтівка, гусеня, гнотик, гуркіт, гумка, губа, ґратований.
(Прикріплюю літеру до плаката)
7. Робота з підручником
Ромашка 7
Виконати вправу 221 у підручнику.
(Прикріплюю останню літеру до плаката)
-Діти, погляньте, ми з вами виконали всі завдання й повернули зайчикам їх літери. Хто ж здогадався, що говорять вам зайченята у відповідь? (З букв склалося слово - Молодці). Так, ви , дійсно, молодці і добре сьогодні попрацювали.
VII. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
VIII. Завдання додому (інструктаж)
1 Повторити вивчений теоретичний матеріал з теми «Фонетика».
2.Виконати за підручником вправу 205.
3.Скласти речення, в яких були б тільки дзвінкі приголосні.
ІХ. Підсумки уроку.
Діти, яка була тема нашого уроку?
- Що ми повторили на уроці?
- А щось нове ви дізналися? Що саме?