У країні звуків чарівній...

Про матеріал
Урок української мови у 5 класі. Знайомство з графікою, орфографією, орфоепією
Перегляд файлу

Урок української мови в 5 класі

Тема: У країні звуків чарівній…

Мета: повторити й узагальнити знання про голосні і приголосні звуки, набуті в початкових класах; розвивати фонематичний слух учнів; виховувати в учнів пізнавальний інтерес до української мови.

Тип уроку: повторення й узагальнення вивченого.

Обладнання: Плакат з Сонечком, ромашки із завданнями, ребуси, цеглинки з літерами, підручники.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація знань

Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

- Діти, сьогодні ми з вами повторимо відомості про звуки, набуті вами в початкових класах, будемо розвивати фонематичний слух і працювати зі звуками та буквами.

1.Створення ігрової ситуації

Стук у двері. Принесли лист. Читаємо: „П’ятому „A” класу школи 70 від Ясного Сонечка з Блакитного Неба”.

Доброго дня, шановні учні!

Підступні ромашки викрали у моїх сонячних зайчиків літери та не віддадуть, поки зайки не виконають всі їх завдання. Діти, допоможіть, будь ласка, зайчикам, адже вони не навчалися в школі.

Ясне Сонечко

P.S. Почніть з Першої Ромашки.

(Біля дошки висить плакат з сонечком і зайченятами, до якого прикріплюються літери; у класі по різних місцях розташовані ромашки з завданнями).

- Діти, подивіться, я й не помітила, що у класі з’явилися Ромашки. Допоможемо сонячним зайченятам. Де Перша Ромашка? (Діти вказують на ромашку з цифрою 1 за якою конверт із завданням)

ІV. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого

V. Робота над висновком

VI. Вправи на застосування узагальнюючих визначень і правил

1.Ромашка 1

Мозковий штурм: за дві хвилини записати всі назви, які стосуються звуків. (Наприклад: звук; літера; мова; доповідь, мовлення; буква; назва, фонетика; ім’я, пісня...)

Коли діти виконають завдання, беру у ромашки літеру і прикріплюю її до плакату)

2. Знайомство з графікою, орфографією, орфоепією

Ромашка 2

Завдання: розв’язати ребуси і дізнатися, які науки тісно пов’язані з фонетикою.

Вчитель демонструє ребуси, діти відгадують. Учитель доповнює:

-Наша мова – звукова, і значення в ній передаються за допомогою звуків. Тому фонетика, як наука про звуковий склад мови, пов’язана з усіма галузями мовознавства. Однак, особливо тісно пов’язані три розділи науки про мову, які встановлюють і вивчають правила передачі звуків, звукового складу слів в усному і писемному мовленні.

Графіка - наука про знаки письма, співвідношення між буквами і звуками.

Орфографія – це розділ мовознавства, що встановлює і вивчає загальноприйняті правила передачі слів на письмі.

Орфоепія - це розділ мовознавства, що вивчає нормативну літературну вимову, виробляє вимовні рекомендації.

(Беру у Ромашки літеру та прикріплюю її до зайченяти).

3. Побудова слів

Ромашка 3

- Звуки-фонеми служать, передусім, будівельним матеріалом, цеглинками для побудови споруд – слів. Окремо вжиті, вони нічого не називають, однак, поєднавшись, утворюють слова.

- Побудуйте у кожної пропонованої купки цеглинок фонем два (або й три) слова.

(Для кожної купки цеглинок викликаю до дошки учня. Працюють одночасно: викликані біля дошки, інші в зошитах. Відповіді, наприклад :

Картка для роботи на уроці

1) село, осел;

2) салат, атлас;

3) Сама, маса;

4) писати, сипати;

5) їда, ДАЇ).

(Беру в ромашки літеру й прикріплюю її до плаката.)

4. Робота з підручником

Ромашка 4

Виконати вправу 214 у підручнику. (З поданих букв скласти слова)

Відповіді:

1) білка, котик, кіт, кабан, кінь , лама;

2) липка, кльон, в’яз;

3) чайка, сорока, орел, ворона, крук, кулик.

(Беру у ромашки літеру і прикріплюю її до зайчика)

5. Робота з таблицями в підручнику

Ромашка 5

 Розгляньте таблиці  підручника та дайте відповіді на питання:

- Скільки звуків в алфавіті?

- Які бувають звуки? Скільки їх? Яка між ними різниця?

- Назвіть голосні звуки

- Які бувають приголосні звуки? Назвіть тверді дзвінки приголосні. М’які,звінкі, глухі.

(Беру літеру та прикріплюю її до плаката)

6.Розподільний диктант

Ромашка 6

Слова з Г та Г’ записати в дві колонки.

Горох, ґедзь, ґатунок, груша, гусінь, густий, ґрунтівка, гусеня, гнотик, гуркіт, гумка, губа, ґратований.

(Прикріплюю літеру до плаката)

7. Робота з підручником

Ромашка 7

Виконати вправу 221 у підручнику.

(Прикріплюю останню літеру до плаката)

-Діти, погляньте, ми з вами виконали всі завдання й повернули зайчикам їх літери. Хто ж здогадався, що говорять вам зайченята у відповідь? (З букв склалося слово - Молодці). Так, ви , дійсно, молодці і добре сьогодні попрацювали.

VII. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

VIII. Завдання додому (інструктаж)

1 Повторити вивчений теоретичний матеріал з теми «Фонетика».

2.Виконати за підручником вправу 205.

3.Скласти речення, в яких були б тільки дзвінкі приголосні.

ІХ. Підсумки уроку.

Діти,  яка була тема нашого уроку?

- Що ми повторили на уроці?

- А щось нове ви дізналися? Що саме?

 

doc
Додано
1 лютого 2021
Переглядів
429
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку