Тема. Контрольне аудіювання. Змінювання дієслів за часами
Мета: перевірити вміння дітей слухати незнайомий текст і розуміти його (сприйняття й розуміння змісту, основної думки, образних висловів тощо); закріплювати вміння змінювати дієслова за часами; розвивати мовлення; виховувати спостережливість та допитливість.
ХІД УРОКУ
ПЕЛЮСТКА ТА КВІТКА
У садочку на грядочці виросла гарна квітка жоржини. Біла, як мармур, духмяна. Літають над квіткою бджоли й джмелі, беруть чудовий нектар. У білій квітці жоржини сорок дві пелюстки. І ось одна з цих сорока двох пелюсток загордилася:
Я найкраща. Без мене й квітка не квітка. Я найголовніша. Ось візьму та піду — що мені?
Промовила це пелюстка, напружилася й вилізла з квітки жор- жини, скочила на землю. Сіла вона в кущі шипшини й дивиться: що ж квітка робитиме? А квітка байдужки собі. Біла, духмяна, усміхається сонцю, згукує до себе бджіл і джмелів.
Пішла собі пелюстка. Довго ходила, аж зустрічає Буравчика.
Ти хто?
Я пелюстка. Найкраща. Найголовніша. Без мене й квітка не квітка, — пояснює.
Пелюстка? Знаю пелюстку я у квітці, а на двох тоненьких лапках не знаю, — відповідає Муравлик.
Ходила бідна пелюстка, ходила до вечора та й засохла. А квітка все цвіте, біла, духмяна, усміхається сонцю, і літають над нею, як і раніше, бджоли й джмелі. Ось така, бачте, казка. Квітка й без однієї пелюстки квітка. А пелюстка без квітки — ніщо! (182 слова) (За В. Су- хомлинським)
Оберіть правильну відповідь на запитання.
Яка квітка виросла на грядочці?
а) Рожева троянда;
б) біла жоржина;
в) біла лілея.
Чому покинула квітку одна з її сорока двох пелюсток?
а) Захотіла помандрувати;
б) із цікавості до навколишнього світу;
в) тому що загордилася.
Що сталося з квіткою?
а) Усе цвіла й згукувала бджіл і джмелів;
б) змарніла, і бджоли та джмелі забули про неї;
в) образилася на Пелюстку й страшенно злостилася.
Кого зустріла Пелюстка?
а) Коника;
б) Муравлика;
в) Жучка.
Що сказав Муравлик Пелюстці?
а) Визнав Пелюстку та побажав їй веселих мандрів;
б) визнав Пелюстку та привітав її вчинок;
в) сказав, що знає пелюстку у квітці, а на двох лапках не знає.
Що довела ця історія з Пелюсткою?
а) Що квітка та пелюстка можуть існувати й одна без одної;
б) що пелюстка без квітки — ніщо;
в) що горда Пелюстка здатна на сміливий крок. IV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Творення дієслів
Утворіть від даних іменників дієслова. Виділіть корінь. Тр...вога —
з...ма — зел...нь —
Як перевірили ненаголошені голосні в іменниках?
Пояснювальний диктант
Квітень землю квітчає, з вирію пташок стрічає. Хто за чуже хапається, свого позбувається. Рано випаде сніг — весна буде рання. З ким поведешся, від того й наберешся.
Визначте час дієслів.
Дієслова якого часу відсутні в реченнях?
Добір дієслів-антонімів до поданих дієслів
Запишіть дієслова, доберіть до них антоніми. Наступати — , згорнути — , підійти — , замкнути —
, прикрутити — , зв'язати — , вивести — .
Виділіть префікс у дієсловах.
Складіть речення з парою дієслів-антонімів, підкресліть головні члени речення.
Перевірка виконання завдання
V. Підсумок уроку VII. Домашнє завдання Вправа 170, С. 72.