Читання мовчки (4 клас, ІІ семестр)
(Українська народна казка)
Одного разу після довгої мандрівки по лісу ведмідь заліз у свій барліг і глибоко заснув. А коли прокинувся, то побачив, що по його лапі повзе павучок.
Що міг вдіяти маленький павучок проти такого велетня?
Але все-таки пожалів маленького і відпустив.
Через деякий час у ліс прийшли мисливці. Ходять, блукають у лісній гущавині то в один бік, то в другий, а дичини нема. Хотіли вже додому повертатися, несподівано натрапили на сліди ведмедя і почали за ним ганятись. Бідний ведмідь не знав куди подітися, щоб врятуватися під мисливців. Ось-ось виб'ється із сил, як раптом угледів під величезною скелею яму і скочив туди.
Павучок це бачив і одразу про все здогадався. Поліз скоренько до тієї ями і швидко обснував її густою павутиною. Потім став чекати, що буде далі. Посидів трохи, аж тут біжать мисливці. Прибігли й стали неподалік від скелі.
Постояли, покрутилися та й пішли далі.
А старий бурмило сидить собі тихенько у тій ямі й від страху ані живий ані мертвий. Так злякався, бідолаха, що не смів навіть поворухнутися. І сидів там довго-довго. А врешті вирішив визирнути - подивитись, чи нема якоїсь небезпеки.
Лізе ведмідь з тієї ями і очам своїм не вірить - яма поснована густим павутинням, а павучок гойдається на ньому і сміється.
Відтоді ведмідь ставився до павучка з великою повагою і вдячністю.(366 слів)
Бурмило* - жартівлива назва ведмедя.
2. Назви дійових осіб. 3. Чому ведмідь відпустив павучка?
А) Павучок і ведмідь; А) Бо він не їсть павуків;
Б) мисливці, павучок, ведмідь; Б) бо павук дуже благав ведмедя;
В) мисливці, ведмідь. В) бо ведмідь був добрий.
4. Яка біда трапилася з ведмедем? 5. Яка головна думка казки?
А) Він потрапив у пастку; А) Друзі пізнаються у біді.
Б) на нього напали мисливці; Б) Кмітливість важливіша за силу.
В) на нього напали бджоли. В) Старе добро не забувається.
6. Встанови послідовність подій
Павучок поліз скоренько до тієї ями і швидко обснував її густою павутиною.
Постояли, покрутилися та й пішли далі.
Ведмідь все-таки пожалів маленького і відпустив.
Одного разу після довгої мандрівки лісом ведмідь заліз у свій барліг і глибоко заснув.
Через деякий час у ліс прийшли мисливці.
Відтоді ведмідь ставився до павучка з великою повагою і вдячністю.
7. Добери свій заголовок до прочитаного твору. Запиши, чому саме таку назву твору ти обрав (обрала).
Як Катруся знайшла скарб
Нема краще, як поїхати до бабусі на Полтавщину. У неї хата над річкою Сулою – давня хата, з рушниками.
- Марусю… - шепотить Катруся. – А давай сьогодні будемо на горищі скарб шукати!
На горищі!.. Там кукурудза й квасолька, а по закутках – горщики, і скарб, звичайно, там.
То дівчатка й шукають. Може, він серед сухого зілля? Або між клубками пряжі?
- Та он же скриня! Скарб напевно там!
В скрині: зірчаста плахта, стрічки, сорочки та рушники.
- Ось де ви, донечки, - почувся мамин голос. – А я гадаю, де ви пропали.
- А ми скарб шукаємо, - похвалилася Катруся. – І знайшли от що.
Мама пильно схилилася над старим полотном.
- Це і є справжній скарб.
- Ой мамо, це ж бабусині сорочки! – стало смішно Катрусі.
- Але в них – прадавнє українське мистецтво вишивання.
Розгорнула мама сорочку, а на рукавах – зірки, мов стиглі вишні. А на другій – біле листя, наче паморозь надворі. А на третій – диво-дерева в золотих горішках.
- Тільки це не прості зірки, листя, дерева, - сказала мама.
В часи далекі людям не раз робилося страшно серед диких пралісів. Тоді вони придумали знаки, щоб одганяти русалок, не підпускати хвороби, а сонечко закликати. Вишивали ті знаки на рушниках, обвішали ними вікна, двері. Вишивали й собі на сорочках. І тоді сорочки стали такі гарні, що їх і досі вишивають.
Вишивка народжувалась, як річка. Почалася вона з прадавнини та й допливла до наших днів. З кожного часу вона щось брала. З найдавнішої пори – знаки берегинь, з часів київських – княже шитво золотими нитками.
Додавались у вишивку кольори й узори, усе, що гарне, що серце любило. І сьогодні все воно – тут, у бабусиній скрині, на старому полотні.
Притихли дівчатка, розглядають сорочки, водять пальчиками по узорах. А все це – з чарівної ріки на ім'я Українське Вишивання! Ще й спосіб вишиття різний. А всього, каже мама, є аж сто способів вишивати!
Аж тут і бабуся вилізла на горище.
— Бачу, онучечки, ви любите вишивку, — мовила вона та й дістала зі скрині згорток у білій полотнинці. Розгорнула, а там — дві сорочечки! Новесенькі, вишивані!
— Це тобі, Катрусю. А це тобі, Марусю. Носіть здорові.
Обняли дівчатка бабусю, поцілували.
— Тепер, Марусю, — каже Катруся, — і в нас буде трішки скарбу! (345 сл.) За Зіркою Мензатюк
Виконай завдання
1. Визначити жанр прочитаного твору.
А казка
Б оповідання
В байка
2. Визнач основну тему твору. Твір про
А український народний одяг
Б бабусину хату з рушниками
В давнє мистецтво українського народу – вишивання
3. Де Катруся і Маруся знайшли скарб?
А на горищі в скрині
Б на горищі в старому горщику
В у бабусиній хаті з рушниками
4. Хто розповів дівчаткам про давнє українське мистецтво – вишивання?
А бабуся
Б мама
В подружка
5. З'єднай, що з чим порівнюється у тексті.
Зірки, • • як річка
Біле листя, • • як стиглі вишні
Вишивка народжувалася, • • як паморозь надворі
6. Добери свій заголовок до прочитаного твору. Запиши, чому саме таку назву твору ти обрав (обрала).