Тема. Тварини – наші вірні друзі. Г. Тютюнник «Ласочка»
Мета. Формування ключових компетентностей
- формування предметних компетентностей - збагатити знання учнів творчістю українського письменника Г.Тютюнника, ознайомити учнів з оповіданням про життя тварин, розкрити причинно-наслідкові зв’язки дружніх стосунків людини і звіра; вчити із розумінням ставитися до «братів наших менших», удосконалювати навички читання, вміння орієнтуватися в тексті; розвивати образну уяву, повноту сприймання прочитаного твору; виховувати інтерес до художнього читання, бережливе ставлення до тварин.
Обладнання. Фонотека оповідання Г.Тютюнника «Ласочка»,
презентація, завдання роботи груп, пар,
інформаційні повідомлення.
Перебіг уроку
1.Організація класу
Емоційне налаштування
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже урок.
Починаємо урок!
Вже закінчилась перерва
І дзвенить для нас дзвінок.
Всі зібралися у класі?
Починаємо урок!
- Щоб урок нам приніс гарні знання нам будуть потрібні :
Увага
Розум
Організованість
Кмітливість
Очікування
Розчитка
Обережно хитрий лис
До нори вечерю ніс.
Біг додому лісом лис,
Шелестів над лисом ліс.
2. Хвилинка-цікавинка
Лисиця -давньослов'янське слово, утворене від «Лис», що означає колір –«жовтий, рудий»; через колір ця тварини отримала свою назву.
Повідомлення про лисичку
Учениця.
Лисичка -усім відома руда розбійниця з довгим пухнастим хвостом. Головною здобиччю лисиць служать дрібні гризуни: полівки, миші, водяні щури. Влітку лисиці поїдають комах, ягоди і плоди різних рослин.
У березні або у квітні у лисиці народжуються 4-6 лисенят. Вони ростуть і розвиваються дуже швидко. Наприкінці літа лисенята покидають рідне кубло і починають вести власне життя. Лисиця добре бігає, стрибає і плаває
2. Повідомлення теми і мети уроку
- На сьогоднішньому уроці ми прочитаємо оповідання, назву якого зашифровано на дошці.(Викресліть словосполучення «шість банананів»)
Лшісатьсбаночаніква
- А прізвище письменника, який є автором твору, прочитаєте, пройшовши лабіринт.
Р І Т Т К Н
Г
И Р Г Ю Ю Н И
Подивіться на портрет Г.Тютюнника. Що ви можете сказати про нього?
- Давайте послухаємо біографію, щоб дізнатися, чому у нього такий сумний погляд очей?
Розповідь двох учнів.
Григір Тютюнник народився на Полтавщині у селянській родині. Доля приготувала Григору багато випробувань. Хлопець у 6 років залишився без батька. Але усе своє життя письменник з теплотою і ніжністю згадував його. Потім настала війна і голод. Допомогли у житті йому дядько з своєю дружиною.
Навчання здобув у ремісничому училищі, куди Григір пішов тому, що там давали, хоч поганеньку одежину і 700г глевкого хліба в день. Саме цей хліб і допоміг йому вижити разом з мамою у страшний 1947 рік. А потім Григора спіткала ще й тяжка хвороба – туберкулюз легенів. Всі випробування важким тягарем лягли на його знеболену душу.
Ще з дитинства Григір ріс хлопчиком, чутливим до природи. Ці душевні переживання і враження знайшли відбиток у його творах. З під пера виходять збірки для дітей «Ласочка», «Лісова сторожка», «Степова казка».
Починав писати твори Григір Михайлович російською мовою, а коли прочитав словник Бориса Грінченка з українською мовою більше не розлучався..
Прожив Г. Тютюнник, лише 49 років, але зумів залишити багато цікавих творів для дорослих і дітей.
Презентація книжок Г.Тютюнника.(слайд)
3. Повідомлення теми, мети уроку
Тема нашого уроку - дружба рибалки з лисицею. Г. Тютюнник «Ласочка».
4. Слухання запису «Ласочка». Фронотеа 4 клас
5.Тестування
6.Короткий аналіз твору
-З яким літературним жанром ми познайомилися?
- З чого видно, шо це оповідання?
- Хто головні герої оповідання?
-Яке захоплення було у Арсена?
-Для кого Арсен ловив рибу?
- Чому лисеня прибігло до Арсена?
- Чому Арсен назвав лисеня Ласочкою?
- Що означає слово ласувати?
Вправа «Бджілки»
Пасовисько Ожеледь Рибалити
Підзолочений Облизнулося Вудочці
Закортіло Вудити Скімлення
Прокинувся Куняв Засипав
7. Вибіркове читання
- Зачитайте, яким Арсен побачив лисеня.
- Як Ласочка впіймала рибину.
- Чого навчилося лисеня у Арсена.
- Зачитайте рядки в яких видно, що Арсен думав про Ласочку в холодну зиму.
- Зачитайте, як Арсен чекав на Ласочку після зими.
- За якими рухами Арсен впізнав Ласочку в дорослій лисиці.
- В яких рядках описуються події зображені на малюнку.
8.Встановіть значення слів. Робота в парах
Дрібушить -. принада для ловіння риби, наживка.
Туркотіли припутні - витанцьовує, швидко перебирає лапами.
Вепри з виводками - пискливо тихенько гавкає.
Нажива - воркували лісові, дикі голуби
Скімлення - дуже захотілося.
Закортіло - протяжне, жалібне звучання.
Дзяволить - дикі кабани зі своїми малятами
9. Робота в групах
1. Група «Художники»
Випишіть, які кольори автор описав в оповіданні.
2. Група «Музиканти»
Випишіть, які звуки автор описав в оповіданні.
3. Група «Психологи»
Порівняйте, якими були очі лисеняти, а якими стали очі в дорослої лисиці. Що змінилося, а що ні? Чому?
4. Група «Зоологи»
Випишіть, якими рухами і звуками Ласочка передавала, що хоче рибки.
Вправа «Сенкан»
Лисиця
Руда, лукава
Хитрує, вабить, полює.
Лисичка – лісова красуня.
Хитрунка
Ласочка.
Розумна, працьовита, здібна.
Дріботить, тупцює, зворушує.
Справжній друг.
10. Читання для друга
11. Зустріч з героями оповідання
Арсен
-Я люблю тварин, допомагаю їм, якщо у мене є можливість. Мені дуже запам’яталася пригода, коли я потоваришував з Ласочкою. Це було розумне, спритне, спостережливе лисеня. Воно добре піддавалося тренуванню. Ласочка навчилася ловити рибу і будила мене, коли я дрімав. Я з нею був привітним, лагідним тварина відчула мою приязнь до неї і ми подружилися.
Ласочка
- Одного разу я була дуже голодна. Мені кілька днів не вдавалося нічого вполювати. Я відчула запах рибки і побігла на нього. Риба лежала у рибалки у човні, я жадібно проскімлила і він кинув мені рибинку. М'ясо риби мені сподобалася і я прибігла і наступного дня. Невдовзі я теж навчилася ловити рибу. Мені було приємно, що я приношу людині користь, яка мене не залишила в біді. В Арсена добре і чуйне серце, я відчувала, що він мене не образить і ми з ним потоваришували.
Вправа «Підбери риму»
І всі звірі, і звірята,
І пташки, і… (пташенята) –
Діти рідної землі,
І дорослі, і …(малі).
Тож давайте пам'ятати,
Що природа – наша … (мати),
Що природа – це наш дім,
І нам жити всім у …(нім).
11 .Підсумок уроку
- Які очікування здійснились?
- Щоб ви хотіли ще дізнатись?
12. Завдання додому
Виразно читати в особах