Урок Л. Українка "Конвалія"

Про матеріал
План-конспект уроку читання, мета якого – ознайомити з творами і життєвим шляхом Лесі Українки; формувати вміння зв’язно висловлювати свої думки, аналізувати, порівнювати прочитане; вдосконалювати навички виразного читання, інсценізації
Перегляд файлу

 

Урок літературного читання

Тема. Конвалія. Леся Українка.

Мета:

         - формування предметних компетентностей : розширити і поглибити знання учнів про життя і творчість Лесі Українки;

вдосконалювати навички свідомого виразного читання, вміння добирати потрібну інтонацію під час читання; розвивати зв'язне мовлення учнів,.

уміння критично мислити, гнучкість розуму, креативність, приймати правильні рішення; виховувати любов до свого народу, до України.

         - формування ключових компетентностей :

спілкування державною мовою: вміння висловлювати почуття, думки, погляди, тлумачити поняття;

         уміння вчитися: формувати вміння висловлювати рефлексивні та оцінні судження, моделювати і прогнозувати в межах певного завдання;

         комунікативної: навчати співпрацювати в парі, групі, колективі;

         загальнокультурної: оцінювати досягнення видатної української поетеси Лесі Українки, формувати оволодіння вітчизняною культурною спадщиною;

громадянської: формувати здатність екологічно мислити; виховувати дбайливе ставлення до природи.

 Обладнання: портрет Лесі Українки,  картки зі словами, аркуші А3, ілюстрації, презентація, аудіо запис вірша «Конвалія», музичний запис «Зоре моя вечірняя)

 Тип уроку: інтегрований урок.

Освітні технології: технологія кооперативного навчання, інформаційні та комунікаційних технології, технологія формування та розвитку критичного мислення

          Очікувані результати:

- збагачення знань учнів про людей, які є гордістю України;

- формування уміння працювати над пошуком інформації та вирішенням поставлених завдань, розподіляти свій робочий час, взаємодіяти у групі;

- вироблення навичок аргументовано доводити слухачам свою думку, критично мислити, ілюструвати результати групової роботи.

Хід уроку

 

І. Організація   учнів до уроку. Створення емоційного клімату у класі.

(1 слайд)

- Я бажаю вам успіху під час уроку,

У – уміння вчитися

С – співпраця у групах

П – подолання труднощів

І – інтерес до знань

Х – хороший настрій

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Гра «Знайди слово» (робота в групах)

— Виконавши дії, прочитай записані слова.

Перо - о + лин + кава - ва (перлинка)

— Що ж таке перлинка?

Перлинка — дорогоцінний камінь, знайдений на дні моря.

Поле - ле + е + тич + наша + ша (поетична)

— Від якого слова утворилося слово поетична? (Поети, поезія)

— Поєднавши утворені слова, складіть словосполучення. (Поетична перлинка)

2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

— Як ви розумієте вислів «поетична перлинка»? (дорогоцінна поезія)

3.  Інсценізація уривка «Дівчинка з Полісся» - свою роботу демонструють «Драматурги».  (2 слайд)(музичний запис)

(На стільці сидить Леся, вишиває і співає пісню на слова Т.Г.Шевченка )

(До Лесі підходить брат Михайлик )

- Лесю, що ти вишиваєш?

- Вишиваю, Михайлику, рушничок на Великдень

- Який гарний буде!

-  Так, я хочу, щоб він був ще кращий, ніж сорочка, що я таткові вишивала.

- Леся, матуся кажуть, що ти дуже схожа на тата: і ззовні,  і вдачею.

- Мені б хотілось бути схожою на тата, бо він сильний, справедливий і лагідний.

- Лесю, ходімо трішки пограємось з дітьми.

-  Ходімо. Тільки треба маму попередити.

 Дівчата. Лесю, йди до нас віночки плести. У тебе завжди такі гарні віночки виходять.

Леся. Мене моя улюблена тітонька Єля навчила вінки плести. А тепер вона так далеко!

Дівчата. А чому твою тітоньку до Сибіру заслали?

Леся. Бо вона понад усе на світі любила нашу прекрасну мову, нашу рідну Україну.

Михайлик. А послухайте-но, якого вірша Леся написала тітці Єлі.

(Читає вірш Надія’)

Дівчинка.  А скажи, Лесю, як вона пишуться – вірші?

Леся. Я й сама не знаю, Марічко. Матуся кажуть, що це Бог допомагає.

( Дівчата одягають віночки. До них наближаються хлопці.)

Хлопці. Ой, дівчата, які ви гарні! Справжні красуні!

Хлопець. Лесю, ти така гарна, як мавка лісова.

Леся. А хіба ти бачив мавку?

Хлопець. Ні, я не бачив, але бабуся кажуть, що вони дуже гарні.

Дівчинка. Лесю, а чи правда,що ти одного разу бігала до лісу, щоб побачити мавку?

Леся. Правда. Мені так хотілось її побачити!

Хлопець. І ти не боялась?

Леся. А чого її боятися. Мені дядько Левко розповідав, що мавки гарні та добрі. Вони ліс охороняють.

Хлопець. А мені матуся розповідала, що одна мавка зустріла в лісі хлопця і закохалася в нього. А той хлопець її полюбив, але одружився на іншій жінці. А нещасну мавку забрав той, хто у скелі сидить.

Леся. Шкода. Бідна Мавка!

Хлопець. А давайте краще підемо до старої хати і Леся нам почитає про гайдамаків, що Тарас Шевченко написав.

Хлопець. Чи почитаєш, Лесю?

Леся. Чому б ні? Ходімо!

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Сьогоднішній наш урок ми присвятимо відомій українській поетесі, нашій землячці Лесі Українці. На уроках читання ми вже ознайомилися з багатьма її творами, а сьогодні поглибимо знання про життя і творчість славної доньки України. А також ознайомимось із її віршем

 (Портрет Лесі Українки)  (3 слайд)

-З портрета дивиться на нас

Землячка – поетеса.

Це гордість нашої землі –

Нескорена, незламна Леся.

  • Зараз ви уважно послухайте короткі розповіді з біографії Лесі Українки, які підготували наші «знавці»

Дитинство. Перші кроки

 У 1871 році народилася Леся Українка. .(4 слайд)

Народилася Леся Українка 25 лютого в Новгород – волинському, в славній родині косачів (Лариса Петрівна Косач — Квітка).(5 слайд)

 (6 слайд)Батько Лесі – Петро Антонович Косач був людина освічена й для свого часу передова, а натурою лагідна та добра.

 Лесина мати палко кохалася в мистецтві, невтомно збирала його зразки: різні орнаменти, тканини, вишиванки, а також пісні, казки тощо. Вона була свого часу видатна письменниця і друкувалася під прізвищем Олени Пчілки.

 (7 слайд)Зі всіх шістьох дітей, що були в Косачів (два сини і четверо дочок), Леся найбільше вдалася в батька: і вродою, і характером, і звичками.

 Була в них ще одна спільна риса: вони надзвичайно цінували людську гідність.

(8 слайд)  Грамоти Леся навчилася дуже рано. Коли їй було чотири роки, вона вже дуже добре володіла читанням. А через рік Леся самостійно писала коротенькі листи до своєї бабусі  та за кордон до дядька Михайла Драгоманова.

 

Подорожі до мавки.

(9 слайд) Дуже рано почала Леся знайомитися з народною творчістю: піснями та художніми виробами.

 Мати возила дітей до різних сіл та містечок. Там вона зачаровано слухала веснянки, які селяни співали бодай чи не всім селом. Навесні 1882 року родина Косачів перебралася на постійне проживання до села Колодяжного. В цьому селі Леся за допомогою свого брата Михайла (10 слайд)записала від різних людей дуже багато пісень. Перед текстами кожної пісні наклеєна була стрічка нотного паперу з нотами мелодії тієї пісні.

 В дитячому віці була не одна цікава подорож Лесі до тих джерел, які збагатили її чудовим матеріалом. Знайомство з поліської народною творчістю дало можливість Лесі Українці написати чудовий її твір – "Лісову пісню".

 

Початок "тридцятилітньої війни". Хвороба.

 До десяти років Леся росла і розвивалася, як і всі діти. Була радісна, весела, любила співати й дуже добре танцювала із братом "козака". Коли їй виповнилося 5 років, батьки купили їй фортепіано. Вона не тільки успішно вчилась грати, а й сама бралася складати музичні твори.

 Любила Леся й серйозну роботу – господарчу.

 Вона завжди мала свій квітник і город, сама його обробляла й доглядала. Зовсім маленької – в 6 років – навчилася шити і вишивати, а згодом навіть взялася мережити батькові сорочку.

 Та скоро сталося велике горе, що потім невідступно, рік у рік, день і день аж тридцять два року, до останнього подиху, переслідувало й тихенько її мучило.

 Що інтенсивніше наступала хвороба, то непоборнішим ставав дух, незламнішою воля і жадоба до життя. Не раз про це заявляла і сама поетеса. Так у чудовому творі "Contra sрem sрero"("Без надії сподіваюсь") вона пише:

Гиньте, думи, ви, хмари осінні!

Тоне тепер весна молода!

Чи то так ужалю, голосінні

Проминуть молодії літа?

Ні, я хочу крізь сльози сміятись,

Серед лиха співати пісні,

Без надії таки сподіватись,

Жити хочу! Геть думи сумні!

 Ці слова Леся Українка написала в свої дев'ятнадцять років, коли свідоме життя її тільки починалось. Знаючи, що воно буде для неї тяжке, і, можливо, коротке, вона твердо вирішила– іти тільки вперед.

 

Без боротьби вона не бачила життя.

(11 слайд) Леся Українка писала все своє життя. Останні сили покидали вже її коли вона писала казку "Про велета".

(11 слайд) Померла Леся Українка 1 серпня 1913 року місті Сурамі в Грузії в оточенні рідних і друзів. Похорони відбулися через кілька днів у Києві.

 Вона прожила недовгий вік, але це було прекрасне життя людини, що весь свій хист, кожну хвилину свідомого існування віддала народові в боротьбі за його соціальне і національне визволення. Слово було для неї зброєю у боротьбі, а без боротьби вона не бачила життя. (14,15 слайд)

 

  1. Складання асоціативного куща  «Леся Українка»

 

 

Літературна спадщина(16,17,18 слайд)

  1. Декламування вірша Олени Журливої вчителем.

Відкриймо їй серце відверте і чисте,

Відкриймо їй душу не заспану,

Вчитаймось в Лесине слово іскристе,

Очима живими та ясними.                        Олена Журлива   

  1. Відгадування загадки

- Відгадавши загадку, ви дізнаєтеся назву вірша.

Із зеленої сорочки,

Що зіткав весною гай,

Білі дивляться дзвіночки.

Як зовуть їх? Відгадай!

(Конвалія)

ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання вірша «Конвалія» (19 слайд)

1. Гра «Передбачення»

— Як ви вважаєте, про що йтиметься у вірші, який має такий заголовок?

Вправа «Мікрофон» (учні висловлюють свої припущення)

2. Слухання вірша «Конвалія» (аудіо запис вірша «Конвалія» (20 слайд)

— Які почуття викликав у вас вірш?

— Що ви уявляли, слухаючи його?

(21 слайд)3. Словникова робота

Читання колонок слів «луною» за вчителем

Крає               віттям

зів’ялу             пов’яла

панночка        байдужою

захищалась     музиченька

  1. Робота в парах. Читання для когось.

- Прочитайте в парах один одному вірш і поставте запитання до тексту вірша.

Читаючи для когось, дотримуйтесь таких правил:

Учні працюють злагоджено в парі.

Учні починають читати одразу.

Учні допомагають один одному зрозуміти текст.

Учні виконують завдання одразу після опрацювання твору.

   Учні роблять вибір самостійно, як читати (по черзі, по строфі, по половині і  т.д.)

Орієнтовні питання, що можуть поставити учні:

— У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати вірш?

— Які слова прочитаєте з тривогою, співчуттям?

— З якою інтонацією прочитаєте слова конвалії?

Завдання до тексту вірша, що виконують учні в парах після опрацювання вірша.

Де росла квіточка?

Хто її зірвав?

Куди понесли квітку?

  1. Аналіз твору. Робота в групах

                          І група

- Який за жанром твір «Конвалія»? (Вірш)

- На скільки строф поділена поезія? ( на 7 строф)

- Знайдіть і зачитайте слова, які римуються? (високим – широким, біла – вкоротила, залу – балу, закрутилась – схилилась, грає – крає, милий – єдиний, рукою – додолу)

- Як ви розумієте вислів «віку вкоротила», «серце крає»?  (Віку вкоротила -  тут: зірвала і погубила. Крає — завдає муки, душевного болю).

                         ІІ група

- Де росла квіточка? ( В гаю, під дубом високим)

Що відбувалось з конвалією на початку поезії? Виберіть на підтвердження дієслова з 1 і 2 строфи. (Росла, захищалась, навтішалась)

- Що зробила панночка? (Віку вкоротила, понесла, кинула додолу)

- Як змінився настрій у конвалії? Доведіть це словами вірша. (Головка пов'яла, схилилась,серце крає, замовкла)

- Яку шкоду  може зробити такий вчинок?

— Які слова прочитаєте з тривогою, співчуттям?

— З якою інтонацією прочитаєте слова конвалії?

                        ІІІ група

 - Куди понесла панночка конвалію? (До балу)

 - Який настрій у панночки? Доведіть словами вірша. (Настрій гарний, піднесений, «…у  веселому вальсі закрутилась…»)

- Яка була музика? (Веселая)

 - Знайдіть зменшено-пестливі слова. (Панночка, музиченька, квіточка)

- Чому саме їх використала поетеса? З якою метою? (Щоб показати настрій на балі, у панночки, своє ставлення до конвалії)

- Чи вплинула конвалія на настрій панночки? (Так) Чим вона могла вплинути? (Красою, ароматом)

 -  Який настрій у вас викликають квіти?

 - Якби ви були на місті панночки, як би вчинили? Чому?

- Поміркуйте, яка користь від квітів?

                           Робота з вчителем

- Поміркуйте, який настрій у вірша в цілому? Чи змінювався він упродовж вірша?

 - У вас на партах 4 смайлики. Викладіть їх в тому порядку, в якому змінювався настрій вірша. (Картинки по запросу смайлик Картинки по запросу злой смайликКартинки по запросу настрій смайлики Картинки по запросу смайлик )Прокоментуйте свій вибір.

- А який настрій у вас коли ви бачити квіти? Підніміть смайлик.

 - Як за допомогою квітів можна підняти собі настрій?

6. Створення асоціативного куща «Конвалія»

C:\Users\Admin\Desktop\50780324.jpg

(ніжна, тендітна, беззахисна, пахуча, красива)

7.Вправа «За – проти» (коментування власного вибору)

V. Створення знаків «Увага конвалія!» (Презентація робіт)

VІ. Підсумок уроку

  1. Конкурс  на кращого  читця вірша «Конвалія»

Від кожної групи обирається один учасник, який буде декларувати вірш.

  1. Гра «Закінчи речення» (рефлексія) (22 слайд)

• Сьогодні на уроці я вчився...

• Мені вдалося...

• Складним виявилося...

 

 

docx
Додано
13 лютого 2019
Переглядів
2606
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку