Корекційна робота з диференціації звуків «Т»-«Д» при акустичній формі дисграфії
Логопедична робота по уточненню та закріпленню диференціації звуків проводиться з опорою на різні аналізатори (мовнослуховий, мовноруховий, зоровий та ін.).
При цьому враховується, що вдосконалення мовнослухової диференціації здійснюється більш успішно в тому випадку, якщо воно проводиться в тісному зв'язку з розвитком фонематичного аналізу і синтезу. У роботі з диференціації звуків використовуються і завдання на розвиток фонематичного аналізу і синтезу.
Логопедична робота з диференціації змішуваних звуків включає 3 етапи: попередній етап роботи над кожним з змішуваних звуків; етап слухової і мовленнєвої диференціації змішуваних звуків в складах та словах; етап диференціації звуків в реченнях та тексті.
На першому етапі послідовно уточнюється мовний і слуховий образ кожного з змішуваних звуків. Робота проводиться за таким планом: уточнення артикуляції і звучання звуку з опорою на зорове, слухове, тактильне сприйняття, кінестетичні відчуття (Додаток 1); виділення його на тлі складу; визначення наявності і місця в слові (початок, середина, кінець); визначення місця звуку по відношенню до інших (який за рахунком звук, після якого звуку вимовляється, перед яким звуком чується в слові). (Додаток 2)
На II етапі проводиться зіставлення змішуваних звуків в мовленнєвому і слуховому плані. Основною метою є їхнє розрізнення, тому мовний матеріал включає склади та слова зі змішуваними звуками. (Додаток 3)
На ІІІ етапі проводиться диференціація змішуваних звуків «Т»-«Д» в реченнях, тексті. (Додаток 4)
В процесі роботи кожен з диференційованих звуків співвідноситься з певною буквою.
Додаток 1
Характеристика звуків «т», «д»
Звук [Т] – твердий глухий приголосний.
Особливості артикуляції: кінчик язика прижимаємо до верхніх зубів, спинка язика опущена. Під тиском повітряного потоку язик відривається від зубів. Голосові зв’язки відпочивають, горло не вібрує.
Звук [Т'] – м’який глухий приголосний.
Особливості артикуляції: кінчик язика прижимаємо до нижніх зубів, спинка язика витягнута гіркою і прижата передньою частиною до горбиків за верхніми зубами. Під тиском повітряного потоку передня частина язика відривається від горбиків. Голосові зв’язки відпочивають, горло не вібрує.
Звук [Д] – твердий дзвінкий приголосний.
Особливості артикуляції: кінчик язика прижимаємо до верхніх зубів, спинка язика опущена. Під тиском повітряного потоку язик відривається від зубів. Голосові зв’язки працюють, горло вібрує.
Звук [Д'] – м’який дзвінкий приголосний.
Особливості артикуляції: кінчик язика прижимаємо до нижніх зубів, спинка язика витягнута гіркою і прижата передньою частиною до горбиків за верхніми зубами. Під тиском повітряного потоку передня частина язика відривається від горбиків. Голосові зв’язки працюють, горло вібрує.
Додаток 2
Робота над кожним із змішуваних звуків
я а
ьо о
ю т у
є е
і и
я а
ьо о
ю д у
є е
і и
Директор, один, подушка, відро, народ, диня, дружити.
Товариш, трикутник, травень, порт, сорт, партизан, дата.
Та-та-там
Та-та-талант
Те-те-тема
Те-те-телефон
То-то-товариш
То-то-тополя
Ту-ту-туман
Ту-ту-турист
Ти-ти-тиша
Ти-ти-тиждень
Ті-ті-тінь
Ті-ті-тіло
Да-да-дах
Да-да-Данило
Ду-ду-думка
Ду-ду-дупло
Де-де-дерево
Де-де-день
Ди-ди-дикун
Ди-ди-дитина
До-до-дорога
До-до-долоня
Ді-ді-дівчина
Ді-ді-діло
Телефон, тигр, тополя, там, туфлі, темно, таксі, танк, тарган, тарілка, тінь, тіло, тяжко, тюльпан, тюлень, тягач;
Чобіт, міст, кит, лист, кіт, букет, поет, парашут, жарт, факт, намет, єнот, концерт, зошит, зміст, ріст, асфальт, халат, гість, п’ять, честь, якість, стоять, читають, пишуть, мудрість, лікоть;
Степ, літо, вітер, молоток, дятел, ворота, ракета, газета, робота, намисто, ластівка, хатина, ворота, стрибок, батько, Батьківщина, життя, світлофор;
Думка, душа, дупло, дах, душ, дочка, давно, доба, добро, дарунок, дощ, долина, дорога, доручення,доміно, дуб, десять, директор, дід, діва, дія, діалог, діло, дятел, дівчина, дюжина;
Город, парад, суд, сад, комод, мед, виноград, ведмідь, відповідь, мідь, жолудь, ожеледь;
Помідор, вода, смородина, будинок, годинник, мандарин, удар, подорожник, правда, південь, суддя, подія, годівниця, будівля, будяк, редька, подяка, знаряддя, розділ.
Прозорий, як скло,
Та не вставиш у вікно. (Лі..)
Звечора вмирає,
Вранці оживає. (..ень)
Золоті гори влітку виросли у полі. (Скир..и)
Як працюєш ті щоденно, розповість усім … (Що..енник)
Білий зайчик по дошці стрибає,
На чорному полі слід залишає. (Крей..а)
Влітку наїдається, а взимку відсипається. (Ве..мі..ь)
Гарний на вроду,
Їсть масло, п’є воду,
Ходить з краю в край,
Ріже чорний коровай. (..рак..ор)
Ти береш коня за роги,
Ставиш ноги на педаль -
І уже дзвенять дороги,
І у мандри вабить даль. (Велосипе..)
Під землею, подивіться,
Незвичайна залізниця. (Ме..ро)
Гуде, як бджола,
Летить, як стріла,
Крила має, але не махає. (Лі..ак)
Засвистіла, полетіла -
Хвіст вогненний залишила. (Раке..а)
Балакучий в хаті гість,
Хоч не п’є він і не їсть,
Розважає без упину
І показує новини. (..елевізор)
Буркотливий, вайлуватий
Ходить лісом дід кудлатий.
Одягнеться в кожушину,
Мед шукає і ожину. (Ве..мі..ь)
Одяг багатий, сам сліпуватий.
В норі без віконця не бачить він сонця. (Крі..)
Проти печі гріється,
Без води умиється. (Кі..)
Вік свій ходить з клунками,
Ще й сідають на нього з мішками. (Верблю..)
Чорні фраки, білі сорочки,
На дротах сидить рядочком. (Лас..івки)
д _____, ____д____ , ______д.
т _____, ____т____ , ______т.
Додаток 3
Диференціація звуків «т-д» в складах та словах
Да – та
Ди – ти
До – то
Ду – ту
Де – те
Ді – ті
Ед - ат
Ді тер
Ві нь
Ті то
Ті ти
Ло ло
До ша
Да ба
Ду та
Ду во
Ди ма
Ди туар
Від ректор
Від дий
Ди стань
Твер повідь
Тро тина
Та то ту те ти ті
Да до ду де ди ді
10
3 4
Коло тину неспроста
Капустина підросла.
5 1
Трудівниця наша Тая
2
Капустину підгортає.
3 4
Сашко вчора підмітав,
5
Все сміття він позбирав,
1
На купочки поскладав.
2
Прийде тато – спалить
6
І Сашка похвалить.
2
Теплий дощик випав.
6
Зашуміла липа.
4
Пахнуть медом доли,
1
Прилетіли бджоли,
5
Загули над цвітом,
3
Привітали з літом.
_и_ина
_я_ел
Ві_ро
_різ_
Жолу_ь
Го_івниця
Помі_ор
Ве_мі_ь
Ман_арин
_еплохі_
Б_жола
Ква_ра_
дик ду пар
квіт дис сі
ві док віт
квід прав ту
до во ду дя
ток тер ло
ту ди так
бро ко ро
дер да ре
да ка та
мка тик
та сіт то
са дел дак
сід ман від
ти тел тис
А вока
Ві кри я
ирек ор
рак орис
ру івник
вер ий
пре ме
ріма и
ума и
инас ія
Кві вою. із із дою тра
тень тра во вень а
ться. Що го ку ку дить
ди вліт при вро взим
Ма ді ньке ке ло ве ще
лля. ле без ді ли кра за
П |
Ш |
В |
І |
Т |
Е |
Р |
Р |
Щ |
Т |
В |
М |
Е |
Т |
Е |
Л |
И |
К |
М |
А |
Ч |
О |
Б |
О |
Т |
И |
А |
Е |
Г |
О |
У |
Ц |
Ц |
М |
О |
Л |
О |
Т |
О |
К |
Х |
А |
Т |
К |
А |
І |
Л |
І |
Т |
О |
Л |
Л |
А |
С |
Т |
І |
В |
К |
А |
А |
К |
И |
Т |
К |
Р |
І |
Т |
К |
Р |
Р |
Ч |
И |
С |
В |
І |
Т |
Л |
О |
С |
П |
Ж |
И |
Т |
Т |
Я |
П |
Р |
Н |
Р |
Л |
В |
А |
В |
Ч |
Б |
А |
Т |
Ь |
К |
О |
Р |
С |
А |
Д |
Т |
А |
Д |
У |
Б |
Р |
П |
О |
М |
І |
Д |
О |
Р |
П |
Ж |
Є |
Б |
Б |
У |
Д |
И |
Н |
О |
К |
О |
О |
Г |
Ж |
Л |
Р |
Б |
И |
Д |
И |
М |
М |
В |
Г |
О |
Д |
И |
Н |
Н |
И |
К |
Д |
С |
У |
Д |
С |
А |
Д |
М |
Е |
Д |
Г |
Т |
Д |
Т |
Є |
Д |
Е |
Р |
Е |
В |
О |
В |
С |
Л |
І |
Д |
Д |
А |
Х |
Ь |
Д |
В |
Ч |
К |
В |
А |
Д |
Р |
А |
Т |
Д |
В |
І |
Т |
Е |
Р |
С |
Г |
В |
І |
Й |
Моло..ий, холо..ний, с..арий, ..урбо..ливий, соло..кий, лю..ий, голо..ний, вро..ливий, лагі..ний, ба..ьорий, си..ий, му..рий, ще..рий, прав..ивий, рі..кий, шви..кий, сокови..ий, шкі..ливий.
і, о, с, т, т
к, о, у, д, г
п, а, о, т, а, л
и, н, т, и, а, д
і, о, м, д, р, о, п
д, и, н, у, о, к, б
д, и, н, а, ю, л
д, о, о, м, к
к, о, с, и, т, л
г, о, о, д, а, п
і, с, о, т, м
т, я, е, л, д
і, е, т, р, в
м, с, и, о, а, т, н
і, е, а, р, т, л
о, о, д, р, г
б, р, о, о, д
я, о, н, д, р
т, к, і, а, л
е, ю, р, б, л, д, в
а, и, т, р, б
б, т, о, о, р
и, а, м, р, д
а, е, р, б, в
Додаток 4
Диференціація звуків «т-д» в реченнях та тексті
3 - Треба швидше підростати,
1 - Тато сильний, тато дужий,
4 - Щоб таким, як тато стати.
2 - І малятко любить дуже.
2 - Та дерева не политі.
4 - Саду ситом не полити.
1 - Ми носили воду в ситі,
3 - Воду в ситі не носити,
..убові ..рова ..і.. рубає
В ..ворі пі.. ..еревом с..арим.
А ..і..вора ..опомагає
Носи..и ..рова з ..вору в ..ім.
Уже сонечко зако..илося,
Нам ..о..ому захо..ілося.
Зако..илося ..а за гороньку,
..а находи..ь сон на головоньку
..реба нам спа..и на всю нічку,
Й..емо рано жа..и пшеничку.
Ой, навіщо мені лис..я,
Коли вже і..е зима,
Коли холо..но вже с..ало
І п.ашок ні..е нема.
Краще скину я лис..очки
І ..ихесенько засну.
Бу..у спа..и, бу..у ж..а..и
Сонце, ра..ість і весну.
Й..у..ь, і й..у..ь, і й..у..ь дощі.
С..али чорними кущі,
І ..ерева чорні с..али,
Бо лис..очки всі опали.
..ільки ..уб с..ої..ь у лис..і
І калинонька в намис..і.
Лас..івки ..уже працьови..і й охайні. У їхньому гніз..і завж..и чис.енько. У ..зьобиках вони винося..ь смі….я на по..вір’я. Влі..аю..ь ..о кімна..и через ві..чинене вікно.
По річці пливуть ______, а на дереві ростуть ______. Річка _____, а у Володі сердитий _____. Біля будинку ______. Учні писали _____. Роби _____ та держи у чистоті _____. Буряк треба ______. Не треба кору дерева ______. Треба шкільну дошку ______. Не треба гриби з корінням ______.
Плоти, терти, тіло, Дон, витирати, плоди, тон, твір, діло, двір, дерти, видирати.
Рослині потрібне сонячне (т/д)епло. Сьогодні вдень дуже (т/д)епло.
Ми вирушили в (т/д)орогу. (т/д)орогу річ треба берегти.
Хліб треба бра(т/д)и чистими руками. Сашко та Тарасик - бра(т/д)и.
Демонстранти несуть плака(т/д)и. Марійка почала гірко плака(т/д)и.
Робиш добро – (т/д)обра й сподівайся. (т/д)обра справа – найкраща слава.
Над головою стеля з глибокого синього неба. А по небу …
Чому потрібно вчитися? (потрібно вчитися, тому що …)
Чому дідусеві необхідно допомагати? (Дідусеві необхідно допомагати, тому що..)
Чому треба мити руки? (Треба мити руки, тому що…)
Чому влітку поливають город? (Влітку поливають город, тому що…)
Чому необхідно вміти писати? (Необхідно вміти писати, тому що…)
Чому необхідно вміти читати? (Необхідно вміти читати, тому що …)
Чому не можна ходити по дорозі? (Не можна ходити по дорозі, тому що…)
Чому розтає сніг? (Розтає сніг, тому що …)
Чому потрібно спати? (Потрібно спати, тому що …)
Чому бабусі необхідно допомагати? (Бабусі необхідно допомагати, тому що …)
Не тасдь одару на поталу,
А дуд нат ставом засвідало,
Отара є, думан – розстанув.
Стереже завзято хаду:
Дзвінко гавка на ворону
І на кішку, й на корову,
Він і грізний, і сдрашний,
Коли з ним є пес сдарий.
Що пригота в лісі сдалась:
Горобців ходів ще зранку
Вокв впіймади тля снітанку.
Сдав навшпиньки піткрататись
Та уважно придивлядись.
Придивився він, аж доки
Не помідили сороки.
Як здійснили крик вони! –
Летве вовк зумів вдекди.
Бібліографія