Корекційна розробка для корекції процесів запам’ятовування в дітей молодшого шкільного віку.

Про матеріал
Мета: розвивати різні види пам’яті в учнів початкових класів за допомогою різноманітних вправ. При проведення корекційних занять, використовуються елементи гри, різних танцювальних рухів. Бо якщо сприйняття інформації супроводжується якою-небудь сторонньою механічною дією, то результативність запам’ятовування і точність наступного відтворення зростає. Діти швидше запам’ятовують рухи, потім сам текст вірша, а далі поєднують вірш з рухами. Вони виконують такі вправи із великим задоволенням. Розвиває пам’ять, збільшує словниковий запас, формує правильну вимову, розвивається мовлення.
Перегляд файлу

Передмова

 

Однією з найважливіших характе-ристик усіх психічних процесів є пам'ять. Вона забезпечує єдність і цілісність людської особистості. Пам’яттю називається запам’ято-вування, збереження та наступне відтворення індивідом його досвіду.

Види пам’яті:

1. За характером психічної активності:

Моторна пам'ять – це запам’ято-вування, збереження і відтворення рухів та їх-ніх систем. Ознакою доброї моторної пам’яті є фізична спритність людини, моторність у праці, те, що називають «золоті руки».

Емоційна пам’ять – це пам'ять на відтворення емоцій та почуттів. Пережиті та збережені в пам’яті почуття виступають як сигнали, які або спонукають до дії, або утримують від вчинків, що викликали в минулому негативні переживання. Саме почуття та емоції можуть виступати як «перший вузлик» у розгортанні ланцюжка асоціацій.

Образна пам'ять – це пам'ять на уявлення, на картини природи і життя, а також на звуки, запахи, смаки. Вона буває зоровою, слуховою, тактильною (дотиковою), нюховою, смаковою.

Ейдетична пам'ять – це результат збудження органів чуття зовнішніми подразниками. Ейдетичні образи пам’яті подібні до уявлень тим, що виникають за відсутності предмета, але характеризуються такою деталізованою наочністю, яка цілком недоступна звичайному уявленню.

Словесно-логічна пам'ять – це зміст думок особистості, втілених у формі мови. Відіграє провідну роль у засвоєнні знань учнями в процесі навчання.

2. За характером мети діяльності:

Мимовільна пам'ять – це запам’ятовування та відтворення, за якого відсутня спеціальна мета щось запам’ятати чи пригадати.

Довільно пам'ять – це коли ставиться певна мета запам’ятовування і відтворення виступають як спеціальні мнемонічні дії.

3. За тривалістю утримання інформації пам'ять є : тривала, короткочасна, оперативна, тощо.

Корекційна розробка рекомендована для корекції процесів запам’ятовування в дітей молодшого шкільного віку. Кількість осіб у корекційній групі від 6 до 12 дітей.

Не всі діти мають можливість відвідувати дитячий садок. Вік першокласників коливається від 5,5 до 7,5 років. Тому слід враховувати не тільки рівень розвитку психічних процесів, але й рівень фізичного розвитку, менші діти швидко втомлюються, їм важко довго затримувати увагу на одному предметі, чи тривалий час сидіти на одному місці... Потрібно з перших занять налаштувати психологічно комфортні умови для проведення розвивальних вправ. Щоб діти були не скованими, а відкритими, жвавими, забезпечити інтерес до кожного із наступних занять. Інколи, можна познайомити їх із декількома віршами, нехай вони оберуть той, який найбільше сподобався і вивчать його сьогодні. Тобто можна замінювати одне заняття іншим, керуючись принципом від легшого до важчого, від простішого до складнішого. Заняття можуть проводитись не тільки психологом, але і вчителями, батьками.

Мета: розвивати різні види пам’яті в учнів початкових класів за допомогою різноманітних вправ.

При проведення корекційних занять, використовуються елементи гри, різних танцювальних рухів. Бо якщо сприйняття інформації супроводжується якою-небудь сторонньою механічною дією, то результативність запам’ятовування і точність наступного відтворення зростає. Діти швидше запам’ятовують рухи, потім сам текст вірша, а далі поєднують вірш з рухами. Вони виконують такі вправи із великим задоволенням. Розвиває пам’ять, збільшує словниковий запас, формує правильну вимову, розвивається мовлення.

Заняття з школярами необхідно проводити один-два рази в тиждень, тривалість одного заняття – 25-30 хв.


Короткий зміст занять.

Заняття №1.

Вправа «Квіточка знайомств».

Вправа «Порахуйте від... і до...»

Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №2.

Вправа «Мама називає мене...»

Психогімнастика.

Повторення вірша «Гусак».

Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №3

Вправа «Доброго ранку».

Вправа «Ягоди».

Повторення вірша про мишку.

Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №4

Вправа «Борщ».

Повторення вірша «Ми лісочком йшли» .

Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №5

Вправа «Послухайте розповідь»  Н. Забіли «Ластівки».

Бесіда.

Повторення вірша «Ми лісочком йшли».

Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №6

Вправа «Фрукти».

Повторення вірша «Летять, летять сніжинки» .

Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №7

Вправа «Дерева».

Повторення вірша «Зайчик спати захотів» .

Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №8

Вправа «Повторення».

Вправа «Брати наші менші».

Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №9

Вправа «Цікаві цифри».

Вправа «Повторення». 

Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №10

Вправа «Дикі звірі».

Вправа «Сприймання на слух» «Їжачиха і їжак».

Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №11

Вправа «Подорож до зоопарку».

Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №12

Бесіда.

Гра «Паровозик».

Вправа «Дні тижня».

Заняття №13

Вправа «Сусіди числа».

Вправа «Розминка». 

Вправа «Місяці».

Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №14

Вправа «Свійські тварини».

Вправа «Повторення».

Вправа «Незакінчене речення».

Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №15

Вправа «Чарівні слова».

Вправа «Повторення».

Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №16

Вправа «Усне малювання».

Вправа «Вивчення напам’ять».

Вправа «Літери у слові». 

 

Заняття №17

Вправа «Види транспорту».

Повторення вірша «Сніг, сніжок».

 Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №18

 Вправа «Що змінилося?»

Гра «Тварини».

Заняття №19

Вправа «Чотири стихії». 

Вправа «Кущі».

Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №20

Вправа  «Четвертий зайвий».

Повторення вірша «Ой ходила павонька».

Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №21

Повторення вірша «Відерце».

Вправа «Вивчення напам’ять».

Вправа «Що змінилося?»

Заняття №22

Вправа «Цікаві цифри».

Повторення вірша «Дружно зайчики присіли».

Вправа «Вивчення напам’ять».

 

Заняття №23

Вправа «Назвіть одним словом».

Повторення вірша «Про зайчиків».

Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №24

Вправа «Гриби».

Повторення вірша «Настала зима».

Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №25

Вправа «Назвіть слово на літеру…»

Повторення вірша «Ми йдемо, ми йдемо».

Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №26

Вправа «Відгадай».

Повторення вірша «Новий рік».

Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №27

Вправа «Музичні інструменти».

Повторення вірша «Синиччині суниці».

Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №28

Вправа «Птахи».

Повторення вірша «Сопілка».

Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №29

Вправа «Квіти».

Повторення вірша «Перепілка».

Вправа «Вивчення напам’ять».

Заняття №30

Вправа «Назвіть слово на літеру…»

Повторення вірша «Весняночка».

Вправа «Вивчення напам’ять».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття №1.

Мета: знайомство учасників корекційної групи між собою, налаштування сприятливого психологічного середовища для наступних занять, розвиток уваги, пам’яті.

Вправа «Квіточка знайомств». Діти стоять у колі, всі взялися за руки. Потім кожен по черзі отримують іграшку «Квіточку знайомств» і повинні назвати своє ім’я. Після кожного тренер запитує «Як звуть цю дівчинку чи цього хлопчика?», діти відповідають разом.

Вправа «Порахуйте від... і до...» Дітям пропонується порахувати: від 6 до 10; від 7 до 2; від 1 до 5; від 3 до 8; від 9 до 1…

Вправа «Вивчення напам’ять»

Гусак

Бабці кланявся гусак – (ручки в боки)

Так і так... (діти нахиляють тулуб вліво)

Так і так... ( нахил тулуба  вправо)

Так і так...( нахил тулуба  вперед)

Так і так...( нахил тулуба  назад)

Ґелґотали гуси: (великий палець торкається до чотирьох інших)

– Дуже ввічливий гусак

В нашої бабусі!

 О. Орач

Заняття №2.

Мета: налаштування сприятливого психоло-гічного середовища для наступних занять, розвиток пам’яті, формування поваги один до одного.

Вправа «Мама називає мене...» Кожен по черзі повторює і продовжує фразу «Мама називає мене...», доповнюючи її пестливими словами.

Психогімнастика. Пострибали на правій нозі, пострибали на лівій нозі, пострибали на двох ногах. Підняли праву руку і ліву ногу, підняли дві руки вгору і праву ногу. Хлопчики повернулися наліво, дівчатка направо.

Повторення вірша «Гусак»

Вправа «Вивчення напам’ять»

Тишком-нишком вийшла мишка

Тишком-нишком вийшла мишка із нори. (вказівний палець біля рота)

В шкряботушки ніс і вушка догори. (показують «ніс» і «вушка»)

 

Заняття №3

Мета: збільшення словникового запасу, розвиток уваги, пам’яті.

Вправа «Доброго ранку». Діти говорять разом:

«Доброго ранку, сонечко»;

«Доброго ранку, хмаринки»;

«Доброго ранку, вітер»;

«Доброго ранку, осінь».

Вправа «Ягоди». Назвіть, які ви знаєте ягоди, але так, щоб назви не повторювались, (бажано, щоб висловився кожен із учасників).

Повторення вірша про мишку.

Вправа «Вивчення напам’ять»

Ми лісочком йшли

Ми лісочком йшли (ходьба на місці),

Ягідки знайшли,

Присіли, порвали (присіли і рвуть)

У кошик поклали,

І далі пішли…(ходьба на місці)

Заняття №4

Мета: збільшення словникового запасу, розвиток мислення, мовлення, пам’яті.

Вправа «Борщ». Діти беруться за руки, утворюють коло. Українською стравою є червоний борщ. Давайте подумаємо і назвемо всі продукти, з яких готується ця страва, але потрібно називати, піднявши ручку, і слухати уважно, щоб назви не повторювались.

Повторення вірша «Ми лісочком йшли» .

Вправа «Вивчення напам’ять» Ми говорили про борщ, і в нього, крім овочів та м’яса можна додавати гриби, а де вони ростуть? Давайте далі вивчимо вірш.

Ми лісочком йшли

Ми лісочком йшли (ходьба на місці)

Грибочок знайшли,

Нагнулися, підняли (нахили тулуба вперед)

У кошик поклали,

І далі пішли…(ходьба на місці).

Ми лісочком йшли (ходьба на місці),

Горішок знайшли,

Потягнулися, дістали (потягнулися),

У кошик поклали,

І далі пішли…(ходьба на місці)

 

 

Заняття №5

Мета: збільшення словникового запасу, розвиток мислення, уваги, пам’яті.

Вправа «Послухайте розповідь» Прочитання психологом напам’ять твору

 Н. Забіли «Ластівки».
     Пригріва весняне сонце. В рівчаках біжать струмки. Метушаться за віконцем клопітливі ластівки. Вже останній сніг розтанув. Тепло. Весело. Весна!.. Яся встане вранці-рано та відразу — до вікна:
     — Чом це, мамо, пташенята до вікна летять щомить? Це вони до мене в хату, мабуть, хочуть залетіть? Відчини віконце, мамо, хай вони сюди летять! Я дивитимусь, руками я не буду їх займать!
     Підлетіли. Відлетіли. Тільки крильця — блим та блим!
     — Це вони будують вміло для своїх маляток дім. Все працюють безупинно, не марнують, бачиш, час. Грудочки м'якої глини в дзьобах носять раз у раз.
     Скоро буде тут гніздечко, добре зліплене з землі. В нім лежатимуть яєчка у м'якесенькім кублі.
     Потім будуть пташенята, ненажери — просто страх! Цілий день їм батько й мати все носитимуть комах.
     Підростуть в маляток крила, мати їх навчить літать, — так, як мама Ясю вчила в книжці літери читать.
     А тоді настане осінь. Стане зразу холодніш. Вранці ляжуть білі роси на травичку, на спориш...
     — Взимку ж, мамо, пташенятам буде холодно в гнізді! Правда, ти до мене в хату всіх їх пустиш отоді?
     — В теплий край тоді далеко полетять усі пташки: журавлі, качки, лелеки і маленькі ластівки.
     А як буде знов надворі тепло, весело, весна, — прилетять пташки з-за моря знов до нашого вікна!

Бесіда

Про що ви дізналися з прослуханої розповіді?

Як звати дівчинку?

Що біло спочатку: пташенята, гніздечко, яєчка?

Мама-ластівка навчить пташенят літати, так як мама Ясю вчила в книжці …

Які пташки вважаються перелітними, назвіть їх?

Що найбільше сподобалось в розповіді?

Повторення вірша «Ми лісочком йшли» .

Вправа «Вивчення напам’ять»

Летять, летять сніжинки

Летять, летять сніжинки

На дерева, на будинки,

На ліси, і на поля –

Біла-біла вся земля.

Заняття №6

Мета: збільшення запасу знань про навколишній світ, розвиток мислення, уваги, пам’яті.

Вправа «Фрукти» Назвіть всі фрукти, які ви знаєте, назви не повторюються.

Повторення вірша «Летять, летять сніжинки» .

Вправа «Вивчення напам’ять» Відгадайте загадку: «Сірий, пухнастий боягуз, живе у лісі, зимою змінює шубку на білу».

Зайчик спати захотів

Зайчик спати захотів, (труть руками очі)

Сам постелю постелив, (горизонтальний рух правою рукою зліва направо)

Сам приніс собі подушку, (тримають руки паралельно, показуючи спочатку ширину, а потім і довжину подушки)

Підмостив її під вушко. (дві долоньки складені під вушком)

Та у зайця довге вушко – (показують довжину)

Все звисає із подушки.

Заняття №7

Мета: збільшення запасу знань про довкілля, розвиток мислення, уваги, пам’яті.

Вправа «Дерева» Які ви знаєте дерева? Діти називають. Послухайте уважно.

Ліс великий і густий,

Линуть пісні звідусіль,

Тут дерева різні всі:

Хвойні є і листяні.

 1. Назвіть хвойні дерева.  2. Назвіть листяні дерева.  3. Які це фруктові дерева?

Повторення вірша «Зайчик спати захотів» .

Вправа «Вивчення напам’ять» Продовження віршика про зайчика.

Зайчик спить, а довге вушко

Все звисає із подушки.

Каже зайчику зайчиха:

- Ти собі наробиш лиха…

Щоб не впасти із подушки,

підстели під себе вушко.

Володимир Кленц 

Заняття №8.

Мета: вироблення навичок для подолання сором’язливості, невпевненості в собі, розвиток мовлення, словесного малювання, розвиток пам’яті.

Вправа «Повторення». Давайте згадаємо вірш, який ми вивчили останнім.

Вправа «Брати наші менші». Розкажіть про тваринок, за якими ви доглядаєте і які живуть поруч із вами. Діти розповідають за бажанням, потрібно щоб всі висловились. Сьогодні ми вивчимо вірша про Кота Котовича.

Вправа «Вивчення напам’ять»

Мамо, стало холодно

- Мамо, стало холодно,

надворі зима,

а в Кота Котовича

Рукавиць нема.

- Мамо, стало холодно,

надворі зима,

а в Кота Котовича

Валянок нема.

- Мамо, стало холодно,

Пада білий сніг,

а в Кота Котовича

лиш сумні пісні.

  Є. Гуцало

Заняття №9.

Мета: розвиток словесно-логічної пам’яті.

Вправа «Цікаві цифри». Дітям послідовно зачитуються рядки цифр з інтервалом в 1 с між цифрами. Діти повинні їх запам’ятати, і відразу ж після прочитання кожного рядка, відтворити. Завдання поступово ускладнюєть-ся за рахунок збільшення кількості цифр в кожному наступному рядку (на одну).

5 7 2 5 2 6 4 2 0  4 5 9 6 4 5               4 8 5 6 8 1 4               5 7 1 6 5 7 9 4

Вправа «Повторення». Давайте згадаємо вірш, який ми вивчили останнім.

Вправа «Вивчення напам’ять». Цей вірш має ще і продовження, послухайте і давайте вивчимо разом:

 У Кота Котовича-

Став червоний ніс,

У Кота Котовича

Повні очі сліз.

Тож Коту Котовичу

гірко цілий день,

хай в мої озується

і надвір іде.

Є. Гуцало

Заняття № 10.

Мета: розвиток словникового запасу, збіль-шення обсягу знань про навколишній світ, розвиток уважності, розвиток пам’яті.

Вправа «Дикі звірі». Назвіть, яких ви знаєте тварин, що живуть у лісі. Тільки слухайте уважно, щоб не повторювались назви тварин.

Вправа «Сприймання на слух». Сьогодні ми поговоримо про Їжачка. Прослухайте вірш:

 Їжачиха і їжак

Їжачиха і їжак

не помиряться ніяк.

 - Ти колючий! Пострижися!

- Ти колюча! Не колися!

- Я колючий? Хто б казав!

- Нащо ти колючу взяв?

- Від колючого я чую!

- Я колючій не дивую!

- Не дивуєш? От дивак!

А іще ж, либонь, їжак.

- Не дивуєш? От дивачка,

а іще ж, либонь, їжачка…

Їжачиха і їжак

не помиряться ніяк.

 Є. Гуцало

  1. Про кого ви слухали?  
  2. 2. Чому вони сперечаються?

Вправа «Вивчення напам’ять»

Їжачиха на обід…

Їжачиха на обід,

Яблука варила.

І старого Їжака

Лагідно просила:

- Ти бери Їжаченя,

І часу не гайте,

Хутко листячко сухе,

У купки згрібайте.

Бо до двору йде зима

Біла, волохата,

А у нас кругом дірки

І не вкрита хата.

Заняття № 11.

Мета: розвиток словникового запасу, збільшення обсягу знань про навколишній світ, розвиток уяви, мислення, пам’яті.

Вправа «Подорож до зоопарку». Діти беруться за руки і утворюють коло. Потім закривають очі, уявно подорожують до зоопарку. Через 2 хв. очі відкривають. Потім відповідають на запитання, відповіді не повторюються:

  1. Яких пташок ви бачили?        
  2. Яких тварин ви бачили?

3. Яких плазунів ви бачили?

4. А хто ще живе у зоопарку?

Вправа «Вивчення напам’ять»

Два півники, два півники!

Два півники, два півники

Горох молотили.

Дві курочки – чубарочки

До млина носили.

Цап меле, цап меле,

Коза насипає,

А маленьке козенятко

На скрипочці грає.

Заняття № 12.

Мета: вивчити  назви пір року та місяці, назви днів тижня.

Кількість осіб – 12. Можуть брати участь як учні з низьким рівнем розвитку психічних процесів так і інші бажаючі.

Бесіда

Які ви знаєте пори року?

Чим відрізняється осінь від зими?

В яку пору року на деревах з’являється листя?

Коли люди найчастіше відпочивають?

Гра «Паровозик». Діти сидять за партами. Формуються групи по 3 особи. Кожен має запам’ятати свою назву місяця.

І група. Загадуються три загадки про зиму, сніг, мороз, хто відгадує – це І група. Вони виходять наперед. Цих дітей всі будуть називати зимою. Кожен із трьох отримують назви місяців. Ця дівчинка – Грудень, цей хлопчик – Січень, ця дівчинка – Лютий, запам’ятали, повторюйте. Місяці зими міняються місцями, а діти називають їх. Далі місяці утворюють паровозик «Зиму», бігають разом між рядами парт, тримаючись за плечі попереднього місяця, а всі інші сплескують в долоні і називають: Грудень, Січень, Лютий… Потім сідають на місця.

ІІ група. Створюється аналогічно до першої, але загадки вже стосуються весни.

Дітей називають весняними місяцями: Березень, Квітень, Травень. Далі місяці утворюють паровозик «Весну», бігають разом між рядами парт, а всі інші сплескують в долоні і називають: Березень, Квітень, Травень…Діти сідають на місця.

ІІІ група. Створюється аналогічно до першої, але загадки стосуються літа. Дітей називають літніми місяцями: Червень, Липень, Серпень. Далі місяці утворюють паровозик «Літо», бігають разом між рядами парт, а всі інші сплескують в долоні і називають: Червень, Липень, Серпень… Потім сідають на місця.

ІV група. Всі, хто залишився, утворюють групу. Дітей називають осінніми місяцями: Вересень, Жовтень, Листопад. Далі місяці утворюють паровозик «Осінь», діти бігають разом між рядами парт, а всі інші сплескують в долоні і називають: Вересень, Жовтень, Листопад…

 Утворюють загальний паровозик «Рік». Починаючи із січня і закінчуючи груднем. Діти називають по черзі кожен свої назву місяців.

Вправа «Дні тижня». Назвіть, які ви знаєте, дні тижня. Ми будемо запам’ятовувати їх порядок: Понеділок, Вівторок, Середа, Четвер, П’ятниця, Субота, Неділя. Давайте повторимо.

Заняття № 13.

Мета: закріпити знання про назви пір року та місяці, назви днів тижня, розвиток мислення, пам’яті.

Вправа «Сусіди числа». Дітям називають числа від 1 до 10 у будь-якому порядку, а їм потрібно назвати сусідів цього числа, тобто попереднє число і наступне. Наприклад: Число «6», сусідами цього числа є числа «5» і «7», Попереднє «5», наступне «7».

Вправа «Розминка».  Назвіть сусідів днів тижня. Сьогодні Вівторок, завтра буде …, вчора був…, післязавтра буде…, після вчора була …, і т. д.

Вправа «Місяці». А) Дітям називають пору року, а їм потрібно сказати, які місяці до неї відносяться. Б) Назвіть місяць на літеру «Л», «С», «Ч»…

Вправа «Вивчення напам’ять»

Вкриває сніжок срібний зелені гілочки

І сяють на ялинці яскраві зірочки.

Заняття № 14.

Мета: розширити знання про навколишній світ, розвиток мислення, пам’яті.

Вправа «Свійські тварини». Назвіть, яких ви знаєте свійських тварин.

Вправа «Повторення». Давайте згадаємо вірш, який ми вивчили останнім.

Вправа «Незакінчене речення» Маленька корова – це… Маленька собака – це… Маленький кіт – це… Маленька овечка – це… Маленька коза – це…

Вправа «Вивчення напам’ять»

Рудий Барбос.

- Гав! – гарчить рудий Барбос.

Він рудих лякає ос,

Знають букву «Р» Барбоси,

Хоч її не знають оси.

Заняття № 15.

Мета: розвиток різних видів пам’яті.

Вправа «Чарівні слова». Дітям зачитують десять слів, які не пов’язані за змістом, напр.: стіл, море, глина, вікно, помідор, літак, тарілка, книга, дим, рік.

Дітям треба їх запам’ятати, і відразу ж після прочитання, відтворити в будь-якому порядку.

Вправа «Повторення». Давайте згадаємо вірш, який ми вивчили останнім.

Вправа «Вивчення напам’ять»

Морозець, морозець.

Морозець, морозець не щипай нам щічки (щипають свої щоки)

Теплі валянки у нас, шубки й рукавички, (згинають і розгинають кулачки)

Морозець, морозець, плещемо в долоні, (сплескують в долоні 5 разів)

У дівчаток і хлоп’яток носики червоні. (вказівним пальцем торкаються носа)

    Г. Бойко

Заняття № 16

Мета: збагачення словникового запасу, розвиток уяви, пам’яті, уваги.

Вправа «Усне малювання» Треба подумати і скласти всім разом невелике оповідання про зиму. Всі по одному реченню доповнюють.

Вправа «Вивчення напам’ять»

Сніг, сніжок.

Сніг, сніжок засипав поріжок,

І вийшли ми погратися

У сніжки на лужок.

- Гей дітвора, весела гра,

Закінчимо грать – підемо читать,

Учитись треба друзі

На десять, на десять, на десять.

Вправа «Літери у слові». Дітям називають слова, а їм треба сказати, з якої літери вони починаються: щука, дзвоник, автобус, персик, літо, нога, сад, якою літерою закінчуються: зерно, віник, сокіл, суп, піраміда, сир, кінь, чай, ти.

Заняття № 17

Мета: розвиток мовлення, мислення, пам’яті.

Вправа «Види транспорту». Назвіть види транспорту водного, повітряного, наземного…

Повторення вірша «Сніг, сніжок»

Вправа «Вивчення напам’ять»

Котику-воркотику

Котику-воркотику,

Одягни сорочку!

- Я не вмію!

Котику-воркотику,

Зашнуруй шнурочки!

- Я не вмію!

Котику-воркотику,

Застебни всі ґудзики!

- Я не вмію!

 Котику-воркотику,

Приміряй картузика!

- Я не вмію!

Як не вміє котик,

То чи вміє хлопчик?

Вміє, вміє!   Тамара Коломієць

Заняття № 18

Мета: розвиток зорової пам’яті, повторити та закріпити вивчене раніше.

Вправа «Що змінилося?» Розгляньте малюнки, запам’ятайте, в якому порядку вони розташовані. Малюнки демонструються протягом хвилини. Діти запам’ятовують, де що лежить, потім закривають очі, психолог змінює розташування спочатку 1-2 предметів, а потім 2-3, потім 3-4. Діти називають, що змінилося.

 

 

 

 

Гра «Тварини» . Кожній дитині називають одну із тварин, про яку раніше вивчали віршик. Тварини: їжак, зайчик, мишка, песик, Кіт Котович, Котик-воркотик, гусак, зайчики. Дітям треба розказати вірші.

Заняття № 19

Мета: розвиток зорової пам’яті, уваги, пов’я-заної із слуховим сприйманням та відповід-ними діями, рухами.

Вправа «Чотири стихії». Діти стоять в колі, повторюють команди: Вода – руки витягнуті вперед, рухи хвилеподібні; Земля – діти при-сідають, опустивши руки; Вітер – піднімають руки вгору, стоять; Вогонь – роблять кругові оберти руками в ліктьових суглобах.

Діти повинні вивчити ці команди, потім психолог називає одну із них, а вони відтворюють, хто зробить помилку, той виходить із кола, залишається найсильніший, тобто найуважніша дитина.

Вправа «Кущі». Назвіть, які ви знаєте кущі, назви не повторюються.

Вправа «Вивчення напам’ять»

Ой ходила павонька

Ой ходила павонька по горі,

Погубила пір’ячко по траві.

Там Олеся гуляла,

Пір’ячко збирала.

Пір’ячко збирала

В подушечки клала.

  Народна творчість

 

 

Заняття № 20

Мета: розвиток пам’яті, мислення, мовлення.

Вправа «Четвертий зайвий». Дітям послі-довно зачитують рядки із чотирьох слів, їм треба визначити і назвати зайве слово, яке не пов’язане з трьома іншими.

Слова: Молоко, хліб, масло, сметана.

Береза, сосна,  дерево, дуб.

Літо, осінь, весна, сніг.

Літак, людина, автобус, корабель.

Книга, зошит, ложка, лінійка.

Повторення вірша «Ой ходила павонька»

Вправа «Вивчення напам’ять»

Відерце

Відерце, відерце,

Посріблене денце.

Скажи, де бувало,

Кого напувало?

- Напувало городину,

Напувало смородину,

І вербу пелехату,

І козу бородату,

І тепер не гуляю –

Горобців напуваю.     Тамара Коломієць

Заняття № 21.

Мета: розвиток моторної, зорової та слухової пам’яті.

Повторення вірша «Відерце»

Вправа «Вивчення напам’ять»

Дружно зайчики присіли

Дружно зайчики присіли, (всі присіли)

І капусту швидко з’їли. (рухи то справа, то зліва до рота)

Ось пелюстка смачна дуже,

Ти погладь животик друже. (гладять животики)

Всі животики кругленькі, (встали, малюють велике коло в повітрі)

Пострибали помаленьку. (стрибають на двох  ногах)

Вправа «Що змінилося?» Розгляньте малюн-ки, запам’ятайте, в якому порядку вони розта-шовані. Малюнки демонструються протягом хвилини. Діти запам’ятовують, де що лежить, потім закривають очі, психолог змінює розта-шування спочатку 1-2 предметів, а потім 2-3, потім 3-4. Діти називають, що змінилося.

 

Заняття № 22

Мета: розвиток словесно-логічної пам’яті.

Вправа «Цікаві цифри». Дітям послідовно зачитуються рядки цифр з інтервалом в 1 с між цифрами. Діти повинні їх запам’ятати, і відразу ж після прочитання кожного рядка, відтворити. Завдання поступово ускладню-ється за рахунок збільшення кількості цифр в кожному наступному рядку (на одну).

2 5 7 2  2 6 4 6 4  4 5 8 9 4 54 8 5 6 8 1 4               5 7 1 1 3 7 9 4

Повторення вірша «Дружно зайчики присіли»

Вправа «Вивчення напам’ять»

Про зайчиків

Зайки сіренькі сидять,

І вухами ворушать,

Ось так, ось так. (голова вправо і вліво)

Зайкам холодно сидіти,

Треба лапоньки погріти,

Ось так, ось так.(плещуть у долоні)

Зайкам холодно стояти,

Треба трішки пострибати,

Ось так, ось так.(стрибають на двох ногах)

Заняття № 23

Мета: розвиток мислення, збагачення словникового запасу, розвиток пам’яті.

Вправа «Назвіть одним словом» Назвати запропоновані три слова поняттям узагальню-ючим, яке може складатися із декількох слів.

Скрипка, сопілка, баян – музичні інструменти.

Персик, абрикос, апельсин – фрукти.

Жовтий, зелений, синій – кольори.

Суп, каша, котлета – їжа.

Горобець, качка, ворона – птахи.

Повторення вірша «Про зайчиків»

Вправа «Вивчення напам’ять»

Настала зима

Настала зима, пташок вже нема,

Засипало снігом, ліси і поля.

Любить зиму мала дітвора –

Бо як кажуть зима – то «чудова пора».

Заняття № 24

Мета: збільшення запасу знань про навколиш-ній світ, розвиток уваги, пам’яті.

Вправа «Гриби». Назвіть, які ви знаєте гриби, але так, щоб назви не повторювались, (бажано, щоб висловився кожен із учасників).

Повторення вірша «Настала зима»

Вправа «Вивчення напам’ять»

Ми йдемо, ми йдемо

Ми йдемо, ми йдемо

Мостом через річку,

Несемо, несемо

Козлику травичку.

Вовк гарчить,

Вовк гарчить,

Клацає зубами:

- Не пущу, не пущу

Діток за грибами.

Заняття № 25

Мета: розвиток мислення, мовлення, уваги, пам’яті.

Вправа «Назвіть слово на літеру…» Дітям потрібно назвати всі слова, які вони знають на певну літеру, діти називають по черзі, слова не повторюються.

Літери: «К», «Н», «Л», «З», «А».

Повторення вірша «Ми йдемо, ми йдемо»

Вправа «Вивчення напам’ять»

Новий рік

Новий рік, новий рік,

Вже ступає на поріг,

Будуть танці круг ялинки,

Будуть ігри, буде сміх.

Заняття № 26

Мета: розвиток уваги, мовлення, пам’яті.

Вправа «Відгадай» Дітям зачитуються коро-тенькі римовані рядочки, а їм необхідно назва-ти, яка літера в них повторюється найчастіше.

Га-га-га і ге-ге-ге,

Це напевно буква «Г»,

Бо вона якраз така,

Наче шия в гусака.

  Автобус їде по алеї,

Акація цвіте в саду,

А ми зібралися під нею,

Абетку вивчимо легку.

Носоріг нас не любив,

Носом нірку собі рив,

Ну для чого тобі нірка,

Коли й так в неволі гірко?

Повторення вірша «Новий рік»

Вправа «Вивчення напам’ять»

Синиччині суниці

Із галявини синички

Несли ягоди сунички.

А шпаки у них питали:

 - Де це жару ви набрали?..

- То не жар, а ягідки.

Пригощайтеся, шпаки!

  Володимир Кленц

Заняття № 27

Мета: розвиток мислення, пам’яті, мовлення.

Вправа «Музичні інструменти» Назвіть, які ви знаєте музичні інструменти.

Повторення вірша «Синиччині суниці»

Вправа «Вивчення напам’ять»

 Сопілка

Ой у полі, у овсі

Співа перепілка,

А на горі, на високій

Виграє сопілка.

Синьоокеє хлоп’ятко

Ягняток пасе,

Голос славної сопілки

По лісу несе.

  І. Кривошея 

Заняття № 28

Мета: збагачення словникового запасу, збіль-шення запасу знань про навколишній світ, розвиток уваги та уважності, пам’яті.

Вправа «Птахи» Назвіть, яких ви знаєте птахів, назви не повинні повторюватись, кожна дитина повинна назвати якусь пташку.

Повторення вірша «Сопілка»

Вправа «Вивчення напам’ять» (можна принести малюнок чи фото перепілки)

 Перепілка

Перепілка гарна птиця,

Та хлоп’ят вона боїться,

А хлоп’ята візьмуть гілку

Та й лякають перепілку.

Не потрібно так лякать –

В неї п’ять перепелят.

Заняття № 29

Мета: збільшення запасу знань про навко-лишній світ, розвиток пам’яті.

Вправа «Квіти» Назвіть, які ви знаєте квіти, назви не повинні повторюватись, кожна дитина повинна назвати якусь квітку.

Повторення вірша «Перепілка»

Вправа «Вивчення напам’ять»

 Весняночка

 - Весно-весно-весняночко!

 - Чого тобі, Оксаночко?

 - Хочу пролісків блакитних,

Ранків сонячних привітних,

Щоб «Весняночка» на полі

Задзвеніла в дружнім колі. – 

Усміхнулася весна:

 - Ось тобі, Оксанко, на:

Рясти, проліски блакитні,

Ранки сонячні привітні. –

І «Весняночка» на полі,

Задзвеніла в дружнім колі.

 Платон Воронько 

Заняття № 30

Мета: розвиток пам’яті, мовлення, уваги, мислення.

Вправа «Назвіть слово на літеру…» Дітям потрібно назвати всі слова, які вони знають на певну літеру, діти називають по черзі, слова не повторюються.

Літери: «Ч», «Г», «В», «О», «Я».

Повторення вірша «Весняночка»

Вправа «Вивчення напам’ять»

 Кожушок 

Йшов сніжок на торжок

Продавати кожушок.

Кіт купив того кожуха,

Загорнувсь по самі вуха,

Як забіг у нім до хати,

Хутро стало розтавати.

Сів Воркотик за мішком

Та й умився кожушком.

П.Воронько

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури:

 

  1. Визначення готовності дитини до навчання в школі // Психолог. –  № 13. – 2003. –  48 с.
  2. Вправи на розвиток інтелектуальної сфери (Додаток) // Соціальний працівник. –№24. – 2007. – 32 с.
  3. Євген Гуцало. Без дороги ходить дощ. – К.: Веселка, 1999. – 24 с.
  4. Лозниця В. С. Психологія і педагогіка: основні положення. Навч. посібник для самостійного вивчення дисципліни. – К.: «ЕксОб», 2001. – 304 с.
  5. Малярчук А. Я. Дидактичний матеріал для виправлення мовних недоліків: Навч. посібн. для вчит.-логопедів, вчит. і вихователів шкіл та дит. садків. – 2-ге вид., випр. та доп. – Київ; Ірпінь: ВТФ «Перун», 1997. – 408 с.
  6. Платон Воронько. Вірші та поеми 1962-1970. Твори у двох томах. Том 2.  – К.: Дніпро, 1973. – 440 с.
  7. Телєжнікова Т. Головна книга про вашого малюка. – Донецьк: ТОВ ВКФ «БАО», 2007. – 336 с.

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Інкл
Додано
15 жовтня 2021
Переглядів
2375
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку