Корекційні ігри та вправи, спрямовані на розвиток фонематичного сприймання у дітей, що мають порушення мовлення, відіграють провідну роль у виправленні вад мовлення. Логопедичний вплив являє собою педагогічний процес, в якому реалізуються завдання коригуючого спілкування і виховання.
Ці завдання вирішуються за допомогою гри - як форми логопедичного впливу.
Корекція порушень мовлення проводиться з урахуванням провідної діяльності.
“Впіймай звук!”. Поясніть дитині, що ви будете вимовляти різні звуки, а їй потрібно буде плеснути в долоні - “впіймати звук”, коли вона почує певний звук. Необхідно дотримуватись принципу від простого до складного:
- звук [а] серед у, у, а, у;
- звук [а] серед о, а, і, о;
- звук [і] серед и, е, і, и;
- звук [с] серед л, н, с, п;
- звук [с] серед ш, ж, ч, с і т.д.
“Повтори!”. Запропонуйте дитині повторити за вами склади
- та-та-да - пі- пи - ат-от
- па-па-ба - мі-ми - ум-ом
- ка-ка-га - ді-ди - іт-ит
- ва-ва-фа - кі-ки - ек-єк
“Ланцюжок слів”. Запропонуйте дитині повторити за вами ряди слів, різних за значенням, але схожих за звуковим складом:
- мак, лак, так, бак;
- тачка, качка, дачка;
- сік, вік, тік, бік;
“Назви слово!”. Запропонуйте дитині вибрати серед інших слів, та назвати лише те, яке починається на певний звук:
- на звук [а] серед слів Аня, Оля, Ігор, осінь, айстра;
- на звук [і] серед слів іграшки, овочі, автобус, Іра;
- на звук [б] серед слів мак, банка, танк, бочка.
“Знайди спільний звук!”. Запропонуйте дитині визначити, який однаковий звук є в декількох різних словах. При вимовлянні слів чітко виділяйте даний звук силою голосу, наприклад: “о-о-о-осінь”, “о-о-о-окунь”, “о-о-о-овочі”
- Оля, осінь, овочі, окунь - [о]
- Сад, суп, сумка, ніс, лис - [с]
- Аня, агрус, акула, автобус - [а]
- Маша, мак, мама, сом - [м]
«Який звук загубився?»
Мета: Показати дітям, що слово складається з різних звуків. Навчити дітей самостійно впізнавати та називати слова, в яких не вистачає одного звука (першого або останнього).
Обладнання: картки-малюнки.
Хід гри: Логопед називає слово без одного звука — «...пак» та демонструє малюнок із зображенням шпака. Дитина називає звук [ш] і промовляє слово «шпак».
При проведенні гри можна використовувати загадки або маленькі віршики:
Перший я приніс весну,
Розбудив усе від сну,
І співаю під вікном.
Люди звуть мене...
(Шпаком.)
«Поміркуй і не поспішай»
Мета: активізувати знання дітей про звукову будову слів, автоматизувати промовляння звуків. Навчити дітей знаходити слова із заданим звуком. Розвивати кмітливість.
Обладнання: картки-малюнки.
Хід гри: а) Логопед пропонує дітям підібрати слово (малюнок), яке повинно починатися на останній звук слова, наприклад: «стіл»— |л| — «ластівка»; «сир» — [р] — «рак»; «ніс» — [с] — «сад»; «комар» — [р] — «риба»; «чай» — [й] — «яблуко» і т. ін. Малюнки роздаються на початку гри.
б) Логопед пропонує підібрати слово (малюнок) з першим звуком [о] та останнім [ц'] — «олівець»; [л']-[а] — «лялька»; [р]-[а] — «редиска»; [н]-[г] — «носоріг» тощо. Малюнки роздаються на початку гри — «Лялька», «Носоріг», «Олівець», «Сир». Гра рекомендується для диференціації звуків у дітей.
в) Логопед пропонує закінчити слова: ні...— ві... (ніж — віз); ні...— ду... (ніс — душ); дяте... — кома... (дятел — комар). Дитині видаються літери ж-з, с-ш, л-р. За вірну відповідь дитина отримує картку-малюнок.