Корекційні вправи по підготовці руки дитини до письма з учнями підготовчих класів спеціальних шкіл-інтернатів.
Учити дитину правильно сидіти під час письма, правильно тримати ручку й орієнтуватися в просторі необхідно починати вже у підготовчий дошкільний період.
Корекційні вправи по підготовці руки дитини до письма з учнями підготовчих класів спеціальних шкіл-інтернатів.
Учити дитину правильно сидіти під час письма, правильно тримати ручку й орієнтуватися в просторі необхідно починати вже у підготовчий дошкільний період. Коли почнеться безпосередньо письмо — нова й важка для дитини діяльність — зробити це буде значно складніше.У дітей, які вступають до першого класу, ще недостатньо розвинені м'язи кисті руки, координація рухів пальців, передпліччя та плечової частини руки, яка пише. Діти цього віку ще слабко орієнтуються в просторі й на площині. Більшість із них плутаються в розрізненні правого та лівого боків. Уміння розрізняти праву й ліву сторони — це важлива передумова для багатьох видів навчання, тому відпрацьовуванню цієї навички необхідно приділяти достатньо часу, проводячи заняття з дитино у формі різних ігор і вправ.Труднощі в письмі пов'язані, насамперед, не із самим написанням елементів літер, а з непідготовленістю дітей до цієї діяльності. Тому в підготовчий період дуже важливо використовувати деякі вправи, які б поступово готували руку дитини до письма (корисні, до речі, як для ліворуких, так і для праворуких дітей).Працючи більше тридцяти років з учнями початкових класів я розробила систему корекційних вправ для підготовки руки дитини до письма які пропоную вчителям початкових класів.
Вправи підготовки руки дитини до письма
Вправа1
Зустрілись пальчики великий, вказівний, середній, безіменний і мізинець. Вони театр всі створили І всі до праці приступили. |
|
|
|
Вправа 2
|
Олівець в руці катаю, Поміж пальчиків кручу. Неодмінно кожен палець Будь слухняним я навчу. |
|
Покласти олівець між вказівним, середнім і безіменним пальцями. Крутити олівець, передавати його з одного пальця на інший.
Вправа 3
Перед тим, як виконувати графічні вправи, розімнемо пальчики.
Учитель декламує віршик і показує: долоню, а потім по черзі з'єднує з великим пальцем усі інші, починаючи зі вказівного.
Пальчику, пальчику, Де ти бував? Я з цим братом вліс ходив, А з цим братом борщ варив, З цим я кашки скуштував, А з найменшим заспівав.
|
|
Вправу виконувати два-три рази
Вправа 4
Руки перехрещені тильним боком долонею до себе. Спочатку пальці обох рук стиснуті в кулаки, потім пальці-промінці розкриваються, руки повертаються вправо-вліво.
У кінці віршика діти плескають у долоні.
Ясне сонечко в кімнату Дивиться в віконечко, Дуже раді всі малята, Плескають в долонечки. |
|
Вправа 5
Долоні трохи зігнуті, кінчики пальців торкаються (дах), середній палець правої руки піднято вертикально вгору (димар), кінчики мізинчиків торкаються один одного, створюючи пряму лінію (балкон).
Рідний дім Хай живе наш рідний дім — Тепло й затишно у нім. |
|
Вправа 6
— А чи є у нас в річці риба? Може, ми дарма сидимо на березі та дивимося на поплавок?
Голова риби — початок долоні, хвостик — пальчики, верхній плавець — великий палець. Долоня й пальці розслаблені, вони гнучко звиваються.
Краснопірки та йоржі, і колючі окуні так і грають в глибині. |
|
Вправа 7
Учитель дістає з гілочки перший горішок.
— Білочка просить нас приготувати для горішків незвичайний кошик,
Його треба зобразити пальцями рук.
Кошик
В руки кошик я беру, І горішок туди кладу. |
|
Долоні повернені на себе, пальці сплетені, лікті розведені в сторону. Долоні нібито роз'їжджаються, і між пальцями утворюються зазори. Великі пальці зображують ручку кошика.
Вправа 8
Жук
Жук у жолудя питав: ─ Де ти шапочку придбав? От якби мені таку – Був би красень я в ліску. |
|
|
|
Пальці в кулачок. Вказівний та мізинчик розведені в сторони, дитина рухає ними, просуваючи руку по парті вперед.
Вправа 9
Акварель
Намалювати можна нею Будинки, хмари і поля. Зелену затишну алею, Високі гори і моря. |
|
Рука — це пензлик, пальці — волосинки. Плавними рухами «розфарбовуйте» знизу догори, справа вліво. Пальці мають бути м'якими й пружними.
Уявіть собі, що ви малюєте будинки, хмари, поля, алею, гори і моря, про які говориться у віршику.
Вправа 10
Оси Оса осі в осінні дні Сумні виспівує пісні. Тумани сиві на росі — Сховатись ніде вже осі. |
|
Виставити середній палець, притиснути його між вказівним та безіменним, поворушити ним.
Вправа 11
Лис
Лиса з лісу у село «Ку-ку-рі-ку» занесло. Заглядає лис у вікна: «Де ж це півень кукурікнув?» |
|
Обидві долоні зробити «ковшем», великі пальці підняти вгору, вказівні пальці та мізинчики згинаємо всередину долоней, притискаємо один до одного. Середні та безіменні пальці утворюють вузьку «лисячу» мордочку.
Вправа 12
— Нам треба завести мотор у машини і мерщій вирушати в путь. Мчить машина За машинами. Шелестить Машина шинами. |
|
Пальці рук, крім великих, складаються в замок. Це мотор. Великими пальцям робимо обєртові рухи.
Спочатку «мотор» працює швидко, потімпоступово оберти сповільнюються.
Середній та безіменний пальці притиснуті згори великим. Вказівний і мізинчик трохи підняті вгору та зігнуті.
Вправа 13
Відгадай загадку
Два кінці, два кільці – Посередині цвях. (Ножиці.) |
|
Пальці правої руки стиснути в кулак, виставити вперед вказівний і середній. Рухати ними, імітуючи різання ножицями.
Вправа 14
─ Зобразимо наших півників пальцями руки. Півні Півень півневі співав: — Я сьогодні рано встав! Потімвилетів на пліт, Заспівав на цілий світ. |
|
Долоню піднято вгору, вказівний палець спирається на великий. Інші пальці розведені та підняті вгору.
Вправа 15
Вовк Ходить хмуро між дубами, Хижо клацає зубами. Весь, як є — жорстока лють, Очі так її і ллють. Зачаївся ось, примовк, Грізний звір, голодний вовк. |
|
Робимо долоньками «пароплавчик», а з нього «вовка»: великі пальці розводимо в сторони. Вказівні пальці згинаються всередину долоней і утворюють лоба, а інші - складаються і«човником», утворюючи верхню та нижню щелепи.
Вправа 16
Вовк ведмедя розбудив: — Вже весна, гуляти йди! Виліз велетень з барлоги — Вовк тікає в ліс від нього. |
|
Середній і безіменний пальці притиснуті згори великим. Вказівний і мізинець трохи підняті вгору й зігнуті.
Вправа 17
Сьогодні малята. Копають грядки, Уперше в житті Вони садять квітки: Крокіс, чорнобривці, Нагідки, розмай — Квітуй-розквітай, Наш улюблений край! |
|
Зімкнуті та трохи заокруглені долоні — пуп'янок квітки. Поступово пальці розводяться в різні боки та злегка погойдуються. |
|
Вправа 18
У сови великі очі ─ Бо не спить вона щоночі. Сутінки надворі, А сова─ вдозорі. |
|
Долоні розгорнуті до себе, великі пальці випрямлені від себе й переплетені (нібито чіпляються один за одного). Великі пальці — голова пташки, інші пальці — крила. «Помахайте крилами».
Вправа 19
Відгадайте, хто це? Хоч маленьке, а красиве, Як біжить, то в'ється грива. Копитцями туп-туп-туп, По каменю цок-цок-цок, (Лоша) |
|
Зобразимо лоша руками. Права долоня на ребрі від себе. Великий палець догори. Згори на неї накладається ліва долоня під кутом, створюючи пальцями гриву. Великий палець догори. Два великих пальці утворюють вушка.
Вправа 20
Синьо-жовтий прапор маєм: Синє небо, жовте жито; Прапор свій оберігаєм, Він святиня, знають діти. |
|
Перетворіть свої руки на прапорці. Розгорніть долоню правої руки від себе, великий палець опустіть униз (держак), інші пальці притисніть і спрямуйте вбік (полотнище).
|
|