Тема: Формування та автоматизація звука [с]
Мета: формувати та удосконалювати правильну вимову звука [с] у складах, словах, реченнях, вчити визначати місцезнаходження звука, розвивати слухове сприймання мовлення, слухозорову увагу, пам’ять, виховувати навички самоконтролю, доброзичливого ставлення до навчання.
Хід заняття
I.Організаційний момент
1.Вправа «Кольоровий настрій»
Завдання: потрібно обрати з-поміж кольорових олівців той, який би відображав твій настрій зараз, разом намалювати свій емоційний стан, коротко обговорити, за необхідності додавши кольори.
2.Підготовчі вправи
Завдання: відповісти на запитання:
-Що найкраще сталося з тобою цього тижня?
- Що змушує тебе усміхатися?
- Якби ти був супергероєм, що б ти зробив сьогодні?
II. Підготовка артикуляційного апарату до вимови
1.Голосові вправи
Вправа «Голка та нитка». Завдання: потрібно вимовити «І-у-і-у», рухаючи звуком вгору-вниз, ніби «зашивати» щось.
Вправа «Відтвори звук». Завдання: відтворити звук чайника, який закипає і свистить: «С – С – С – С – С».
2.Дихальні вправи
Вправа «Свистулька». Завдання: відкрити широкий рот, посміхнутись, поставити язик за нижні зуби, тримати перед губами в руках свисток – подути на нього.
Вправа «Кораблик». Завдання: потрібно подмухати на паперові кораблики, що плавають у воді.
Вправа «Весела кулька». Завдання: треба подмухати на повітряну кульку, яка висить зверху над головою дитини.
3.Артикуляційні вправи
Вправа «Усмішка». Завдання: губи розтягнути в усмішці, потім губи змикнути. Утримувати 10-15 секунд.
Вправа «Лопатка». Завдання: висунути широкий язик, розслабити, покласти на нижню губу таким чином, щоб язик не тремтів. Утримувати 10-15 секунд.
Вправа «Чисті зуби». Завдання: посміхнутися, трохи відкривши рот, кінчиком язика виконувати рухи праворуч-ліворуч. Ніби чистити зуби. Потворити 10-15 разів.
Вправа «Гірка». Завдання: відкрити рот, бокові краї язика притиснути до верхніх кутніх зубів. Кінчиком язика доторкнутися до нижніх передніх зубів, утримувати в такому положення 15 секунд.
III. Основна частина заняття
1.Робота з профілем вимови
Опис правильної артикуляції. Постановка
При вимові звуку [с] положення органів артикуляції відповідне, але губи розтягуються більше, передня частина спинки язика піднімається вище до твердого піднебіння.
2.Автоматизація звука [с]
Завдання 1: прочитати склади разом, потім – самостійно.
СА-СО-СУ-СИ-СЕ-СІ
АС-ОС-УС-ИС-ЕС-ІС
Завдання 2: прочитати звуки і склади коротко й протяжно.
С___
|
С_____
|
С_________
|
С_______________
|
С__А
|
С__О
|
С__У
|
С__И
|
С__Е С__І
|
СА
|
СО |
СУ |
СИ |
СЕ |
СІ |
САСАСА |
СОСОСО |
СУСУСУ |
СИСИСИ |
СЕСЕСЕ |
СІСІСІ |
Завдання 1: прочитати подані слова, звернути увагу на місцезнаходження звука (на початку, в середині, в кінці).
Село, сіль, сад, сік, сон, слон, роса, коса, рис, квас, ніс, острів, соус, глобус, масло, острів, колос, клас, ластівка, ананас, оса, ковбаса, голос.
Завдання 2: назвати малюнки, виділяючи голосом звук [с].
Завдання 1: прочитати чистомовки, простежити за вимовою звука [с], промовити чистомоки спочатку голосно, потім – пошепки.
СА-СА-СА – ПОВСЮДИ КРАСА.
СА-СА-СА – МЕНЕ УКУСИЛА ОСА.
АС-АС-АС- БІГАЄ ПЕС БІЛЯ НАС.
СО-СО-СО – СЯЄ СОНЦЕ У ВІКНО.
СУ-СУ-СУ – ПЕТРИК ЇВ ТІРАМІСУ.
СУ-СУ-СУ – В ЛУЗІ КОНИКА ПАСУ.
СУ-СУ-СУ – МИ ПОБАЧИЛИ ОСУ.
СИ-СИ-СИ- ПАСУТЬСЯ ГУСИ.
СІ-СІ-СІ- СІЛА ЖІНКА У ТАКСІ.
СЕ-СЕ-СЕ – В РУЦІ ВІНИКА НЕСЕ.
Завдання 2: прочитати подані речення, скориставшись малюнком.
Ас-ас –ас – ми зайшли у світлий … |
|
Ас-ас-ас – ми купили … |
|
Са-са-са – біля вулика … |
|
Са-са-са – машина має чотири… |
|
Завдання 3: доповнити речення, щоразу називаючи новий малюнок, зазначивши, який морс у склянці.
У склянці … морс.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання: прочитати текст, дати відповіді на запитання.
Це – хлопчик Сергійко.
Він саджає саджанці сосни.
Сосна – це корисна рослина.
Сергійко хоче зберегти сосновий ліс.
Запитання:
-Як звуть хлопчика?
-Що саджає Сергійко?
-Сосна – це корисна рослина?
-Що хоче зберегти Сергійко?
V. Підбиття підсумків. Рефлексія
-Який звук ми сьогодні вчилися правильно вимовляти?
- Які слова зі звуком [с] ти сьогодні запам’ятав (запам’ятала)?
- Що тобі сподобалося сьогодні за занятті?
Використані джерела: